Ram gedeeltelijk kapot!

Ik heb altijd een 512 mb simm in mijn ibook 600 mhz gehad wat in totaal 640 mb was. Er zit namelijk 128 mb ingebouwd.

Nu kijk ik toevallig eens onder het appletje en wat zie ik tot mijn grote verbazing, er zit nog maar 384 in. Ik snel bij Systeemprofiel gekeken en nu geeft hij aan dat er een 256 mb dimmm in zit…
Voor zover ik weet is er niemand geweest de dit om heeft weten te wisselen :evil:

Is het mogelijk dat een ram simm gedeeltelijk stuk kan gaan!?
Ik heb afgelopen zondag de HD vervangen door een groter exemplaar en daarna een opnieuw OSX geinstalleerd en toen gaf hij nog aan dat er 640 mb aanwezig was.

Ik heb zojuist de Ram simm bekeken en het is volgens mij nog dezelfde als er eerst in zat (niet verwisselt) Er staat ook gewoon 512mb op! Ik heb hem er ook uitgehaald, en opgestart toen gaf hij keurig netjes aan dat hij draaide op de ingebouwde 128 mb, nah het terug plaatsen van de simm geeft hij nog steeds aan dat er maar 384 in zit.

Hoe kan Dit? -> Is het mogelijk dat een ram simm gedeeltelijk stuk kan gaan!? :cry:

[quote:22bb18ac07="ParadoX"]Hoe kan Dit? -> Is het mogelijk dat een ram simm gedeeltelijk stuk kan gaan!? :cry:[/quote:22bb18ac07] Tuurlijk alles kan stuk gaan, Heb je tech tool? test daarmee je ram of gebruik de Apple hardware test cd (heb zelf geen ervaring met die cd).

gr. Pete

Je zou even een hardware reset kunnen proberen.

Kijk even bij Apple’s support page hoe dat bij jouw Mac moet.
Bij de meeste Powerbooks zit een knopje onder het toetsenbord.

Ik heb een hardware test erbij die ga ik nu draaien, alhoewel deze cd is van een 800 mhz model

Ja, ik ben nu opgestart van die CD en hij geeft al meteen rechts aan dat er een

*** FOUTCODE *** FOUTCODE *** is
met me ram dimm

boven zegt hij niet geinstalleerd

Het is zelfs nog mooier als ik bij hardwareprofiels kijkt is de ram simm roodgekleurd en staat er 256 / 512

Misschien moet je toch doen wat Eprom schrijft, als laatste strohalm Laat anders de 512ram er uit en probeer nog eens de hardware test.

Pete

@Eprom

bedoel je met dat knopje het debug knopje om in de debug modes te komen?
Toch een hele vage zaak dat een ramm simm voor de helft stuk kan zijn :frowning:

Ik bedoel een PMU RESET.

Meer info : http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449