RAM geheugen

Hoi aan allen, weer es een vraag van een leek :D , ik heb een ibook(witte) met 128RAM in, maar vind soms dat ie een beetje traag is, nu is mijn vraag of het zinvol is mijn ramgeheugen te upgraden naar iets meer en zo ja, is het moeilijk om zelf te doen?

Niemand die me wat raad kan geven?? :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Je geheugen vergroten kan bijdragen tot meer snelheid. Maar snelheid is van meer dingen afhankelijk. Of het moeilijk is? Ik zou het niet weten! Bij de PowerBooks schijnt het aardig te lukken.

ben inderdaad wel altijd met veel apps tegelijk bezig, en dat vertaagd de hele boel, dus ram geheugen bijsteken zou dus de oplossing zijn? In de help funtie van de ibook staat hoe je ram up te graden, maar wou weten of het allemaal wel zo simpel is zoals het daar staat. Heb geen zin om mijn boekie naar de haaien te helpen-

Pitoe, je bent best wel een beetje ongeduldig als je verwacht dat iemand op een warme zondagmiddag binnen 16 minuten een vraag van jou beantwoord. Zeker als je die info zelf via de zoekfunctie had kunnen opduikelen.

Voor OS-X is 256 mb eigenlijk wel het minimum, nog iets meer is zelfs beter. Het is dus zeker zinvol. En een 256 mb dim kost zowat niets meer tegenwoordig. Het kan heel eenvoudig zelf erbij gezet worden. Hoe je dat doet staat beschreven in de gebruiksaanwijzing van je iBook.

Je kan eventueel mijn 128 mb-tje overkopen, dan koop ik 512 mb en zet die in mijn iBookje erbij... :wink:

Echt, Mac OS X lust RAM rauw!! Je kunt haast niet genoeg RAM hebben!

sorry dat ik zo ongeduldig was :lol: Enig idee waar mijn ram te halen of te bestellen? Ben woonachtig te Belgie.Vindt de ram modules van apple erg duur hoor

Bij Apple zijn ze veel te duur. Doorgaans betaal je er twee keer meer voor dan nodig is. Een 256mb module bij mailamac.nl kost je € 39,00

bedankt voor de tip, maar daar staat dat ze enkel leveren in nederland :cry:

Koop meteen een 512 Mb module. Kan het niet vaak genoeg zeggen. 512 Mb is het maximale wat je op dit moment voor die iBook kunt krijgen. En dat heb je ook nodig. Prik je 256 Mb erbij, dan wil je over een jaar toch die 512 Mb. En kun je die 256 Mb als boekenlegger gebruiken.

Ik zou inderdaad voor de 512 gaan, heb ik ook net gedaan. Je mag ook mijn 128 kopen als je wilt, officieel van Apple. En het is heel eenvoudig.

Ok, was ook van plan 512 te kopen, maar waar in vindt ik een site die in belgie levert??

Waarom ga je niet gewoon met je ibook naar de Apple winkel in Gent (IT-Pro)? Ze zullen dat normaal wel gratis installeren en anders neem je het geheugen gewoon mee hé?! :wink:

ja, das allemaal geen probleem, maar waar moet ik bestellen? mailamac levert enkel in nederland :evil:

Je kunt proberen bij [url=www.tweedehandsmac.be]www.tweedehandsmac.be[/url]. Die leveren ook nieuw geheugen voor diverse modellen.

Maar ze hebben op dit moment vakantie tot 22 augustus.

Ben ook van plan meer RAM te zetten in m'n PC, maar ik las een artikel waarin stond dat je een PC behoorlijk kan beschadigen tijdens het installeren van RAM.

Heeft iemand ervaring hiermee, moet je echt bepaalde voorzorgsmaatregelen nemen?

http://www.pcworld.com/howto/article/0,aid,82184,00.asp

Je moet de PC eerst uitzetten :P

En verder de standaard acties:

• voeding aanraken om jezelf te ontladen, dan pas stekker eruit
  • contacten van RAM modules niet aanraken
  • voorzichtig installeren, niet forceren
  • het juiste geheugen voor jouw PC gebruiken

[quote:f96e742070="Rasheed187"]Ben ook van plan meer RAM te zetten in m'n PC, maar ik las een artikel waarin stond dat je een PC behoorlijk kan beschadigen tijdens het installeren van RAM.

Heeft iemand ervaring hiermee, moet je echt bepaalde voorzorgsmaatregelen nemen?

http://www.pcworld.com/howto/article/0,aid,82184,00.asp[/quote:f96e742070]

Inderdaad, je kan je PC behoorlijk beschadigen. Maar ja, t’is een PC, dus dat is niet erg. En anders gewoon uit laten.

Dan een Apple kopen, met voldoende RAM.

[quote:8ea7f85b09="macpro"]Je moet de PC eerst uitzetten :P[/quote:8ea7f85b09]

En daar zou ik het ook lekker bij laten. :smiley:

Voor zowel mac als pc's heb ik ervaren dat het nauwelijks uitmaakt hoe je RAM of een processor of MoBo er bij prikt. Het is lang niet meer zo gevoelig als een jaar of 10 terug. Met name APPLE is suppersimple. (net lego) Bij een pc is het vaak wat lastiger... en als het geheugen het niet in 1x doet is het vaak dat je het niet had genoeg in het MoBo hebt gedauwd. Dus wees niet te voorzichting, komt toch allemaal uit Korea, Japan... etc. Tuurlijk zijn er idioten die rokend, drinkend of weet ik veel hun nieuwe chipjes er bij prikken. Een beetje aandacht, schone handen enzo kunnen geen kwaad. Laat ik het korter zeggen:

RTFM!