RAM slot kapot MBP

Goedenavond,

Mijn vriendins macbook pro (2011) begon laatst tijdens het gebruik wat vreemde kleuren weer te geven en te piepen (ik was er niet bij, dus hoe het er precies uitzag weet ik niet). Opstarten wilde vervolgens niet, en weer kwam er gepiep. Omdat ik na wat rondkijken op het forum dacht dat het piepen met het RAM te maken had, heb ik daar verder naar gekeken. Ik heb de verschillende schijfjes omstebeurt getest in 1 van de 2 slots (waarbij er dus 1 leeg bleef). Vervolgens bleek dat hij goed opstart zolang 1 van de slots niet wordt gebruikt. Het lijkt er dus op dat een RAM slot stuk is.

Heeft iemand dit eerder gehad? Wat kost een reparatie hiervan? Hij is zo’n anderhalf jaar oud, zou het onder de garantie vallen? Of is er iemand met een andere suggestie?

Bedankt voor de reacties!

Joop

Je zou 2 jaar garantie moeten hebben, maar dit lijkt in Nederlandse APR’s niet altijd zo vlot te verlopen (in tegenstelling tot Belgische APR’s).
Hoe dan ook: proberen en je niet makkelijk laten afschepen! :wink:

Je hebt 2 jaar garantie. Sinds kort is het zo dat als je de service afdeling van Apple belt dat er wordt uitgelegd dat je 2 jaar garantie hebt volgens de wet.

los van dit probleem - wat ik overigens nog nooit eerder gehoord heb - heb ik de volgende vraag;

Geldt die 2 jaar garantie op alle MBPs, ook voor die verkocht voor die wijziging? Die van mij is nu anderhalf jaar en begint vlekken in het scherm te vertonen (backlight issue), vandaar de vraag.

tnx.

Hou er wel rekening mee dat je geen recht hebt op consumentenrecht als je het apparaat zakelijk hebt aangekocht.

[quote=Ree url=http://www.onemorething.nl/community/topic/ram-slot-kapot-mbp/#post-2574686 time=1373703290]
Geldt die 2 jaar garantie op alle MBPs, ook voor die verkocht voor die wijziging?[/quote]
Er is nooit een wettelijke wijziging geweest. De ‘wijziging’ deed Apple om aan de wet te voldoen. Die twee jaar garantie heb je al jaren. In alle EU landen geldt een minimum van 2 jaar garantie. In Nederland echter kennen we het conformiteitbeginsel. Dat stelt dat een product een redelijk aantal jaren mee moet gaan (een beginsel dat voldoende de 2 jaar dekt). Gaat iets dat een verwachtte levensduur heeft van een X aantal jaren beduidend eerder stuk dan heb je ook na twee jaar nog bepaalde rechten. Maar die worden wel steeds minder naarmate het product ouder is.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een slot defect is, heb ik niet eerder van gehoord.

Schoonblazen/stof eruit kan helpen. Dat komt weleens voor.

Ja, ik vind het ook erg vreemd, maar ik heb het al schoongeblazen en getest met verschillende latjes. Afspraak gemaakt bij de Apple Store, ik ben benieuwd wat er wordt gevonden!

Na te hebben omschreven wat er fout was en de diagnose die we hadden gesteld, werd in de Apple Store meteen geconcludeerd dat het moederbord moet worden vervangen. Men deed inderdaad helemaal niet moeilijk over garantie, deze laptop was zo’n anderhalf jaar oud. Dat scheelt, want de reparatie zal zo’n €400 kosten!

Fijn dat ze niet moeilijk deden, scheelt inderdaad serieus geld. Waar had je hem gekocht ?