RAM upgrade maakt geen verschil op iMac G5

Beste mensen,

Heb zojuist mijn iMac G5 2Ghz verwend met een extra staafje van 512 ram. Nu kommt het totaal neer op 1024. Echter is het een beetje vreemd omdat ik toch serieus het gevoel heb dat het geen ene moer scheelt. Zelfs met het laden van bijvoorbeeld een spel, laad hij nog steeds net zo snel. Importeren van CDs en fotos doet hjij ook precies zo snel. Echter geeft hij in “about this mac” wel aan dat er nu 1GB ram in zit. Is dit vreemd of voer ik nog geen taken uit die gebruik maken van de extra RAM?

Maarten

Let wel op dat je kijkt naar extra performance bij geheugen-taken. Foto's laden (van disk) zal niet sneller gaan. Probeer het eens te werken met een aantal applicaties tegelijk open en merk dan het verschil...

Probeer maar eens fotoshop met een paar vensters met 9 MegaPixel foto's en dan een paar filters eroverheen. Vershil is alleen merkbaar als je daadwerkelijk veel geheugen aanspreekt door programma's te gebruiken die dit nodig hebben.

het spel dat zo traag laad kan ook liggen aan het feit dat de CD/DVD speler de bottleneck is ipv het game, importeren van cds is ook de cd speler de bottleneck en voor fotos is het je memorycard van je fototoestel niet de ram.

Als je bvb programmeert of fotos bewerkt zal je het verschil zeker merken.

weet je zeker dat je geen verschil merkt? Je kan het geheugen gebruik monitoren met een programma 'activiteitenweergave' (te vinden bij programma'shulpprogramma's). Importeren van items afkomstig van cdrom zijn inderdaad niet sneller. Maar het bewerken (of bekijken) van foto's moeten wel sneller zijn. Je spel zou ook sneller moeten zijn, maar dit is afhankelijk van het spel: het kan zijn dat je spel 100Mb aan ram verbruikt. In de oude 512Mb situatie kon het zijn dat je tijdens het spelen van het spel nog 150Mb aan ram ongebruikt had. Als dit zo was, is er nu ook geheugen vrij.

Kortom: met meer geheugen moet alles wel sneller verlopen. Maar bij mij is het zo, als de mac opgestart is, heb ik 256Mb van mijn 1024Mb in gebruik. Als ik dan alleen WORD gebruik, zit ik nog steeds onder de 512Mb en merk ik niets van mijn extra geheugen. Pas bij zware bewerkingen, of bij het gelijktijdig openen van meedere programma’s merk ik het verschil dat de mac nog steeds snel reageert.

[quote:4f4b926a72="Tjerker"]Let wel op dat je kijkt naar extra performance bij geheugen-taken. Foto's laden (van disk) zal niet sneller gaan. Probeer het eens te werken met een aantal applicaties tegelijk open en merk dan het verschil...[/quote:4f4b926a72]

Dat denk ik ook. Je kunt de ‘activiteitenweergave’ aanzetten om te zien hoeveel geheugen in gebruik is. Ga gewoon naar je desktop, dan staat links bovenaan in de menubalk Finder, klik op het menu “ga”, dan programma’s → hulpprogramma’s → activiteitenweergave.

Je gaat van 512 MB naar 1GB, dat zou je toch al vrij snel moeten merken lijkt me. Ik heb precies dezelfde iMac als jij, met 1GB en ik kom eigenlijk nooit aan z’n taks qua RAM-gebruik. Uitbreiden boven de 1GB heeft voor mij dus geen zin. (maar dat kan voor anderen anders zijn, ik ben een vrij lichte gebruiker).

Ik heb hetzelfde gedaan, en merk bij gewoon gebruik ook geen verschil. Echter WoW (een spelletje) liep wel een stuk beter met meer detail aan.

Zoals je zelf al aangeeft, kijk je naar zaken die uberhaupt weinig met Ram te maken hebben, dus dat je daarin weinig verschil merkt is niet meer dan normaal...