Ram verdwijnt?

Hallo allemaal,

Ik heb een powerbook 1,67ghz met 1GB ram. Deze heb ik aangekocht met 512mb ram en er zelf nog een extra dimmetje bij ingedrukt.
In het venstertje gaf hij altijd netjes aan ‘1GB ram’, echter zag ik een week geleden dat hier 768mb ram stond. Na een herstart stond er vervolgens weer ‘1GB ram’.

Nu doet het zelfde voorval zich weer voor. Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt.

Er zijn 2 mogelijkheden:

• Eén van de twee Ram modules is defect, waardoor slechts 1 kant
    van de module gelezen word, en je dus maar 512 + 256 te zien krijgt.

• Er is een Ram-aansluiting ( Ram bank / Memory slot ) defect.
    Dit komt helaas vaker voor bij recente PowerBooks.

Over dit laatste probleem is een topic gaande, wellicht kun je daar wat extra vragen stellen. Het is sowieso handig om de hardwaretest een paar keer een uitgebreide test te laten doen.

1 van je slots is kapot, dit is een bekend probleem en het kost tussen de 800 en 1000 euro om het te laten repareren.

Als het slot helemaal defect zou zijn, zou eerder de hele module niet zichtbaar zijn in plaats van de helft lijkt me. Ik heb zelf ook wel eens een module gehad waarvan 1 helft defect was, waardoor ik daarvan maar de helft zag...

Heb zojuist een restart gedaan en nu staat er weer gewoon 102bmb DDR Sdram. Ook in het systeemprofiel staat gewoon:

SODIMM0/J20STANDARD:

Grootte: 512 MB
Type: DDR SDRAM
Snelheid: PC2700U-25330
Status: OK

SODIMM1/J23REVERSED:

Grootte: 512 MB
Type: DDR SDRAM
Snelheid: PC2700U-25330
Status: OK

[quote:28a94737d1="unSOUND"]Over dit laatste probleem is [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=67789&highlight=lower]een topic[/url] gaande, wellicht kun je daar wat extra vragen stellen.[/quote:28a94737d1] Misschien is het niet zo handig om te verwijzen naar een topic dat je zelf op slot hebt gedaan. :)

Volgens mij gaat het eigenlijke draadje ook alleen maar over 15" PowerBooks. Bij een 17" ben ik dat falende geheugenslot nog niet vaak tegengekomen. :?

Bedankt voor de reacties!

Ik heb de topics een beetje bekeken en heb even gegoogled maar ik zag voornamelijk mensen met een 15" inch powerbook met slot failure problemen.

Ik heb daarom ook meer het idee, wat unSOUND ook al zei, dat eerder de module defect is dan het ram slot.

Ik ga nu eerst een hardware testje draaien, misschien levert dat meer op.