Rand om .ai bestand

Dag allemaal,

Ik heb een probleempje met een logo, het volgende:

• Ik heb een logo bestaande uit verschillende objecten in Illustrator. Nu wil ik om die objecten een witte lijn hebben voor drukken op dezelfde kleur.

Maar als ik de objecten groepeer, en daarna er een rand omheen plaats, geeft hij alle objecten een lijn mee, terwijl ik alleen de buitenste rand een lijn mee wil geven. Hoe kan ik dat wel voor elkaar krijgen?

Mijn boek van Illustrator ligt bij een vriend van, dus daar kan ik even niet, vandaar dat ik toch even bij jullie moet aankloppen,

Groet,

Roel

Alle objecten selecteren, kopieren, Pathfinder paneel openen en de Merge optie gebruiken. Vervolgens haal je de vulling eruit en geef je de lijn een kleur. Lijkt me de makkelijkste manier.

maak er met behulp van de 'pathfinder' even 1 object van (het meest linkste symbooltje en daarna 'expand' kiezen)

suc6

om direct te 'expanden' kun je ook op een pathfinder-symbool klikken met je alt ingedrukt :)

[quote:9b4d0b4f11="phobia"]om direct te 'expanden' kun je ook op een pathfinder-symbool klikken met je alt ingedrukt :)[/quote:9b4d0b4f11]

i know, maar ik leg het even in jip en janneke taal uit ;), niet denigrerend bedoeld overigens tegen de topic poster

@ QriZ24: het was ook meer een kreet in het algemeen hoor, bedoeld voor de mensen die het niet weten (het is nl een erg handige optie voor luie mensen als ik :mrgreen: )

Heren,

Bedankt voor de uitleg, zowel in Jip en Janneke taal als de echte stoere taal van de drukkers scene :wink:

Niks denigrerends aan hoor, ik vraag er toch ook zelf om…

thnx anyway,

Roel