Random crash of freeze (zonder 'kernel panic') - boosdoener?

Recent heb ik onder Mac OS 10.3.3 een aantal random freezes meegemaakt... Zonder aanwijsbare reden kan ik plots niets meer doen (soms wel nog enkel de aanwijzer verplaatsen). Na wat zoeken op internet vond ik dat een vaak gehoord advies is 10.3.3 vers installeren (wat ik inmiddels wel deed want ik zat met een ge-update systeem). Maar het vreemde vond ik dat ik niet direct een mogelijke reden voor de freeze kon ontdekken in de log-files onder de console. Ik vraag me dus af of ik wel in de juiste log's keek. Weet iemand hoe ik de boosdoener voor deze freezes kan opsporen?

Ik weet niet precies welke logs, maar je zou Activiteitenweergave open kunnen houden en zo in de gaten kunnen houden welke apps/processen er draaien en hoeveel CPU ze slurpen, maar wellicht had je dit al geprobeerd. :|

Dat brengt niet veel soelaas na de feiten, en omdat programma's veel processortijd opslorpen wil nog niet zeggen dat ze je computer doen bevriezen. Ik heb namelijk maandenlang Foldingathome (zodat mijn processor constant 100% gebruikt werd) op mijn Powerbook gedraaid en had geen enkel probleem... Word gaat wel bij momenten flink wat processortijd opslorpen en dan kan je inderdaad beter even het programma afsluiten en terug opstarten, maar dat is ook het enige programma waarbij ik dit al opgemerkt heb.