random opborrelen als een fontein + ander vraagje (in flash)

de titel mag dan misschien niet heel duidelijk zijn maar ik heb een vraagje. Ik zou graag graphic symbols in flash laten opborrelen van beneden naar boven en dan zouden die terug moeten naar beneden vallen en faden. dit alles zou in een constante loop moeten zijn en liefst ad random maar niet breden dan een bepaalde breedte...

Ik vind geen tutorials hierover en mijn actionscript kennis rijkt zo ver niet.
misschien kan iemand me hier helpen?

En dan heb ik nog een vraagje:

Ik heb een blanco hoofdtijdslijn, alles wordt in holders geladen.
Ik heb een navigatieholder daarin wordt mijn navigatie in movieclip geladen en in die movieclip
zitten mijn buttons 1 tot 4

op de eerste frame staat de volgende code:

[code:1:f2c2662c81]

btn1.onPress = function() {
_root.pageholder.attachMovie("print", "print", 1);
removeMovieClip("home");
removeMovieClip("digitaal");
removeMovieClip("info");
removeMovieClip("contact");
_global.tekst="data/dataA.html";
_root.contentHolder.attachMovie("onderdeelA","onderdeelA",1);
};

[/code:1:f2c2662c81] en zo voor elke knop een andere min of meer dezelfde code.

Ik wil dat dataA.html geladen wordt in een blanco movieclip die ook via actionscript gemaakt wordt in de hoofdtijdslijn met de volgende code.

[code:1:f2c2662c81]
_root.pageholder.attachMovie("home", "home",1);
_root.navholder.attachMovie("navigatieclip", "navigatieclip",1);

_root.createEmptyMovieClip("contentHolder",1);
_root.contentHolder._x=300;
_root.contentHolder._y=350;

[/code:1:f2c2662c81]

Ik krijg geen errors maar mijn html wordt ook niet ingeladen.

Ik heb in mijn library onderdeelA movieclip staan. dus normaal gezien zou het toch moeten werken? Wat zie ik over het hoofd? Is het misschien doordat mijn info pagina want daar gaat het hier over, ook een movieclip is die in een holder geladen wordt? Deze html file moet in die empty holder geladen worden BOVEN de info pagina

ALVAST BEDANKT

Voor je tweede vraag: html-files inladen in flash is af te raden.

Voor het eerste probleem:

hmm, niet zo eenvoudig zonder veel AS, maar ook niet echt moeilijk.

Waar het eigenlijk op neerkomt:

1/ een setInterval om een functie aan te roepen per “luchtbel”

2/ een functie die 1 “luchtbel” tegelijk controleert:

• de functie kiest een startpositie randomly (Math.random) en zorgt ervoor dat die binnen een bepaalde breedte zit
  • de functie start een Tween, die de luchtbel naar boven laat bewegen met een easeOut
  • eenmaal boven (Tween.onMotionFinished), laat je’m weer zakken met een Tween
  • terwijl de Tween bezig is, wordt ook een alphaTween ingezet.

Zoiets.

Als ik vanavond tijd heb, probeer ik wel iets.

Let wel: met AS kan je enkel een rechtlijnige stijging en daling maken, niet “kronkelend”. Daarvoor moet je met een guide path werken.

ok en heeft u toevallig tijd gevonden?

1. waarom is dat af te raden? ik vond het juist zo handig?

Nog geen tijd gevonden, wegens druk bezig aan een vrij groot cms

Maar wat ik je wel kan vertellen, is dat het ten sterkste af te raden is om dat te doen, omdat je html niet altijd juist gerenderd wordt. Bovendien verstuur je diverse headers die flash ook van de wijs kunnen brengen, en je stuurt koppelingen door, en je stuurt links naar stylesheets door, en je stuurt eventueel ook php-handelingen door, … Daarnaast kan je ook nog een sandbox security bug krijgen, …

Zoveel redenen om het niet te doen :slight_smile:

Opborrelen en vallen van graphics? Ik denk dat je het boek [url=http://www.friendsofed.com/book.html?isbn=1590595181]actionscript animation[/url] maar moet gaan kopen. Daar staat precies in wat je nodig hebt om dit soort dingen te kunnen maken. Het gaat echt een beetje te veel werk worden om het je van A tot Z uit te leggen. Overigens echt een zeer goed AS boek, je moet wel een redelijke voorkennis hebben....

Moeilijk?

Goh, ik geloof zo’n 35 regeltjes code voor een basic example.

steene, check your mailbox :wink:

dank u hartelijk! ziet er best leuk uit zoiets had ik ongeveer in gedachten... !

Huh Huh, moeilijk? Niet heel erg, maar niet iedereen steekt iets op van tutorials. En ik heb ook geen zin om voor jan-en-alleman complete scriptjes te gaan schrijven. Ik help wel graag mensen die vastlopen. En wat is er eigenlijk mis met een goed boek?

Niks, het staat hier ook vol boeken :)

Maar het lijkt me gewoon handig om even snelsnel een basic voorbeeldje te maken, als vertrekpunt, zeg maar.