RapidWeaver vraagje: Ik zal wel dom zijn, maar ....

Ik zal wel dom zijn, maar .... toch heb ik een vraag over het maken van een RW site. Ik heb de probeer versie gedownload waar in je max 3 pagina's kan maken en die heb ik dan ook. Alleen als ik naar preview ga kan ik niet via de knoppen naar de andere 2 pagina's klikken. De site blijft dus op een pagina staan, dit is ook zo als ik een preview in Safari doe. Moet ik deze nog op een of andere manier linken? Zo ja waar en hoe?

Ook met QT movie op een page heb ik een probleem. Als ik de site in Safari load krijg ik soms de QT logo met een vraagteken, of een melding dat ik moet uploaden.

Als beginner heb ik afgelopen week voor het eerst in Freeway wat dingen geprobeerd, maar dat ging veel beter. Is Freeway daarom beter?

Groet
Marco

Dat klopt het hoort zo. Je kan de knoppen gebruiken zodra je de site host of opent (de index.html) in je browser. In rapid weaver hoeft dat niet te werken.

En als jij zegt dat Freeway veel beter ging kan je daar toch zelf op antwoorden als dat beter is op niet? Is kwestie van smaak als JIJ het beter vindt wie zijn wij dan om te zeggen dat het niet beter is ;)?

eXperience Maar ik krijg het ook niet voor elkaar in mijn browser. En nee hoor, ik kan nu nog echt niet zeggen wat ik beter vind, ik weet er nog veels te weinig vanaf, vandaar dat ik beide aan het leren ben. Ik hoop op wat reacties van mensen die beide goed kennen en hun oordeel geven.

Als je wat meer wil weten over RapidWeaver bekijk je best de twee (video) podcasts die gemaakt zijn daarover op [url=www.screencastsonline.com]Screencasts Online[/url]. Moest je het programma willen kopen kan je op't einde van elke aflevering ook een code vinden die je kan gebruiken bij online aankoop.

larridon Screencasts Online heb ik vanmiddag bekeken, deel 1 is prima voor een beginnen zoals ik deel 2 niet.

[quote:e76510c284="MarcoP"]eXperience Maar ik krijg het ook niet voor elkaar in mijn browser. En nee hoor, ik kan nu nog echt niet zeggen wat ik beter vind, ik weet er nog veels te weinig vanaf, vandaar dat ik beide aan het leren ben. Ik hoop op wat reacties van mensen die beide goed kennen en hun oordeel geven.[/quote:e76510c284]

Ok, dat je hem niet kan openen klopt was vergeten te zeggen dat je de site even moet exporteren! Dit doe je onder File dan export site. Zet hem even op je buereaublad en open de index dan zul je zien dat je knoppen wel werken. Je kan hem ook publischen op je webspace als je die hebt.

exporteren dus, ok dat is een prima tip. Ga ik doen en weer verder uitproberen. Heel erg bedankt.

Freeway laat je toe webstekken te maken volgens volledig eigen inzicht en opmaak. RW slechts met de aangeboden sjablonen. Niet te vergelijken. Zie mijn webstek met Freeway. www.ronsers.be en zie een paar pagina's met RW: onder de knop archief bij ronsers

Nieuwe iWeb van Apple zal een beetje afgekeken zijn van RW denk ik.

[quote:6d3aa67746="Rosteel"]Freeway laat je toe webstekken te maken volgens volledig eigen inzicht en opmaak. RW slechts met de aangeboden sjablonen.[/quote:6d3aa67746]

Dat klopt. Maar er zijn enorm veel (freeware en shareware) themes te downloaden.
En de meeste themes kun je naar eigen smaak instellen. Niet alleen of je de sidebar links of rechts wilt, maar ook de achtergrondkleuren en/of foto’s die je bovenaan de themes ziet.

Speel er maar eens mee:
Als je in RapidWeaver op Thema’s klikt, dan schuift er een hele balk met thema’s naar opzij. Kies hieruit een gewenst thema. Neem bijvoorbeeld ‘FLANCREST’.
Ga er met de muis opstaan en klik erop met de rechter muisknop (of met CTRL+muisklik). Kies ‘duplicate…’. Hiermee krijg je een kopie van het thema, waarin je lekker kunt gaan prutsen, zodat je het origineel intact laat voor het geval je de bomen door het bos niet meer ziet in de kopie.
Klik weer met de rechter muisknop op dit thema en kies “Show Contents”.
Je ziet nu een mapje met een serie bestanden.
Styles.css zou ik eerst maar even met rust laten. Dit is de html-code van de hele pagina. Hierin kun je, als je wilt, letterkleuren en fonts veranderen en nog veel meer.
Het belangrijkste is “images”. Als je dit mapje opent zie je een aantal png en soms ook jpg-bestanden. Die kun je allemaal wijzigen met Photoshop (als je die hebt tenminste en anders een ander foto-bewerkingsprogramma).

Neem bv. sunset_header.png of computer_header.png. Dit zijn foto’s, maar daar kun je je eigen afbeelding van maken. Mits je het maar bewaart als png-bestand. De andere bestanden zijn vaak achtergrondkleuren. Kun je ook allemaal veranderen of er kleurverlopen van maken.
Op deze manier maak je je eigen look.
Gewoon mee gaan spelen dus!

Mijn beide sites zijn ook met RW gemaakt en daarin heb ik hevig zitten ‘rommelen’.

Succes!

[quote:1ed196dc41="MarcoP"]Als beginner heb ik afgelopen week voor het eerst in Freeway wat dingen geprobeerd, maar dat ging veel beter. Is Freeway daarom beter?[/quote:1ed196dc41] Freeway is beter dan wel meer applicaties, waaronder GoLive en Dreamweaver; maar het gaat er meer om dat je weet wat je wilt, en wat jij met de applicatie kan. De mogelijkheden van Freeway zijn zo enorm groot ... alleen de eenvoud waarmee en gebruikersvriendelijkheid verhullen dat ... maar zo hebben we het graag (net als bij Apple).

van Heukelum, Vriesela, Rosteel, eXperience en Larridom een ieder bedankt voor jullie input. Ik ga de komende week/weken stevig beide programma's uitproberen en kijken welke voor mijn toepassingen het beste is. Ik kom waarschijnlijk nog wel met enkele vragen en hoop dat jullie mij - als zeer onervaren website maker - dan weer in de goede richting kunnen sturen. Groet MarcoP