[quote:6d3aa67746="Rosteel"]Freeway laat je toe webstekken te maken volgens volledig eigen inzicht en opmaak.
RW slechts met de aangeboden sjablonen.[/quote:6d3aa67746]
Dat klopt. Maar er zijn enorm veel (freeware en shareware) themes te downloaden.
En de meeste themes kun je naar eigen smaak instellen. Niet alleen of je de sidebar links of rechts wilt, maar ook de achtergrondkleuren en/of foto’s die je bovenaan de themes ziet.
Speel er maar eens mee:
Als je in RapidWeaver op Thema’s klikt, dan schuift er een hele balk met thema’s naar opzij. Kies hieruit een gewenst thema. Neem bijvoorbeeld ‘FLANCREST’.
Ga er met de muis opstaan en klik erop met de rechter muisknop (of met CTRL+muisklik). Kies ‘duplicate…’. Hiermee krijg je een kopie van het thema, waarin je lekker kunt gaan prutsen, zodat je het origineel intact laat voor het geval je de bomen door het bos niet meer ziet in de kopie.
Klik weer met de rechter muisknop op dit thema en kies “Show Contents”.
Je ziet nu een mapje met een serie bestanden.
Styles.css zou ik eerst maar even met rust laten. Dit is de html-code van de hele pagina. Hierin kun je, als je wilt, letterkleuren en fonts veranderen en nog veel meer.
Het belangrijkste is “images”. Als je dit mapje opent zie je een aantal png en soms ook jpg-bestanden. Die kun je allemaal wijzigen met Photoshop (als je die hebt tenminste en anders een ander foto-bewerkingsprogramma).
Neem bv. sunset_header.png of computer_header.png. Dit zijn foto’s, maar daar kun je je eigen afbeelding van maken. Mits je het maar bewaart als png-bestand. De andere bestanden zijn vaak achtergrondkleuren. Kun je ook allemaal veranderen of er kleurverlopen van maken.
Op deze manier maak je je eigen look.
Gewoon mee gaan spelen dus!
Mijn beide sites zijn ook met RW gemaakt en daarin heb ik hevig zitten ‘rommelen’.
Succes!