rasteren - jaaaa, alweer photoshop

Hoi hoi,

Weet iemand hoe ik een afbeelding kan rasteren in 5.5?

muchos gracias,

Firefly

Wat bedoel je precies met rasteren? Een afbeelding zo bewerken dat het net lijkt oftie gerastert is?

Heb een afbeelding die ik op moet blazen, maar die te weinig dpi heeft--->blokkerig. Opdracht baas: rasteren. Heb ik  nog nooit gedaan. Enige wat ik kan verzinnen is vervagen of aantal dpi's omhoogschroeven. (sorry voor kort, probeer ondertussen ijsje te eten) Zijn er meer opties?

ps wat gaaf dat  je zo snel reageert

leuke baas heb jij!?? ik kan het denk ik al raden..een afbeelding van 72 dpi die gedrukt moet worden op tenminste 200dpi? Dan heb je een probleem...en dat is gewoon het probllem van diegene die het aanlevert. Je computer kan nl niet zomaar 228 pixels per inch erbij verzinnen zonder dat je dat gaat zien! Rasteren..me neus..Vraag hem anders maar waar je dat zakje met rasterpuntjes kan kopen!! :p

Jep, zoals MM al zegt, gaat niet gaan. Kijk een klein beetje erbij sleutelen gaat misschien nog wel, maar van 72  dpi naar 200 of zelfs 300 [drukwek] is onmogelijk.. [zonder het te zien]

Maar begrijp ik het goed dat je een digitale afbeelding hebt… dan ik het waar wat hierboven staat… Probeer in dit geval het origineel te bemachtigen, of op het juiste formaat en dpi een afbeelding te krijgen…

Maar heb je een origineel, waar, als je die scant, blokjes ontstaan [moire]. Dan is er hoop. Het gaat dan om een gedrukte foto… Je kunt hem proberen te redden door 'm te scannen met een verdraait raster. Bij je scanprogramma is dat de optie om te "descreening"

mk

yup, completly right mk!

hehe :) kben blijkbaar niet de enige die wat afweet van grafische toestanden :)

rasteren… wat een verkeerd woord voor interpolatie  :D

HOi Hoi, Allereerst bedankt voor de adviezen. Als ik zelf de afbeelding had kunnen scannen had ik me er wel mee gered maar de afbeelding is (helaas) digitaal en op zich goed qua dpi (300 op 25x25 cm) Helaas moet hij 600 cm worden (dan hou je 12 dpi over). Gerlukkig is wat wij doen geen drukwerk ( we printen, groot) en kunnen we uit de voeten met vrij lage resoluties, maar het wordt met 12 dpi wel blokkerig.Na eens heel goed navragen ben ik er achter wat de baas bedoeld; er zit in PHSH een effect wat  een raster nabootst: je krjgt allemaal bolletjes. Dat zoek ik dus nu, maar IK KAN HET NIET VINDEN!!! HELLUP! Ik werk in 5.5, engelstalig.

Firefly :frowning:

onder filter, pixelate, color halftone, in 7.0.1 werkt dit en ik denk ook in de 5.5, hopelijk werkt dit voor jou; eerst opblazen naar 600 cm en daarna die filter zou ik aanraden resultaat zal niet echt mooi zijn (veronderstel ik, afhankelijk voor wat het moet dienen)

groeten
helix

kgahetmeteenproberen

[quote:post_uid2="helix"]onder filter, pixelate, color halftone, in 7.0.1 werkt dit en ik denk ook in de 5.5, hopelijk werkt dit voor jou; eerst opblazen naar 600 cm en daarna die filter zou ik aanraden resultaat zal nieet echt mooi zijn (veronderstel ik, afhankelijk voor wat het moeet dienen)

groeten
helix[/quote:post_uid2]
Dat is inderdaad wat ik zocht! het werkt dus ook in 5.5, thanx!

In kleur lijkt het inderdaad niet zo denderend, maar heb het toegepast op een duotone. En je moet de afbeelding van af een afstand bekijken (tis voor een wand) en dan lijkt het best nog leuk.

Helix en de rest van de helpdesk: bedankt! :slight_smile:

Als je veel met duo tones werkt is [url=http://www.creo.com/products/software_solutions/creative/plugins/products/powertone/index.asp]dit[/url] wel een leuk programmaatje. Jammer dat er geen goede plaatjes bij staan, maar wat deze software kan met twee kleuren is een wereld van verschil met een normale duotoon. Kost een paar centen, maar dan heb je (baas) ook wel wat.

[quote:post_uid0="svenson"]Als je veel met duo tones werkt is [url=http://www.creo.com/products/software_solutions/creative/plugins/products/powertone/index.asp]dit[/url] wel een leuk programmaatje. Jammer dat er geen goede plaatjes bij staan, maar wat deze software kan met twee kleuren is een wereld van verschil met een normale duotoon. Kost een paar centen, maar dan heb je (baas) ook wel wat.[/quote:post_uid0] maar het werkt niet onder systeem 10.x

:stuck_out_tongue:  ???  :angry:

Nee weet ik, was het maar waar, maar ze gebruiken 5.5 zegt hij.

[quote:post_uid0="svenson"]Nee weet ik, was het maar waar, maar ze gebruiken 5.5 zegt hij.[/quote:post_uid0] oei, die redenering had ik niet gemaakt, dacht dat iedereen al op OS 10.2 zat  ;)

goed opgemerkt  :)

groeten
Helix

nooit gehoord van genuine fractals 200dpi naar 300dpi geen probleem 300 dpi beeld 300% vergroten en op 300 dpi houden geen probleem

check it out!!! :smiley:

K snap niet helemaal wat je bedoeld? :(

[quote:post_uid0="Firefly"]K snap niet helemaal wat je bedoeld? :([/quote:post_uid0] [url=http://www.adobe.com/products/plugins/photoshop/genfrac.html]Taddaaa[/url]. :D

Helemaal duidelijk nu!

thnx