Raw-bestanden krijgen automatisch kleur - hoe te voorkomen?

Ik fotografeer en film vaak in V-log (Panasonic GH5).

Als ik de RAW-bestanden (stills) in bijv. Luminar, Affinity Photo, Voorvertoning, maar ook in FCP X inlees, vindt er automatisch een kleurcorrectie plaats.

Als ik de door de camera gegenereerde jpg-versies in Voorvertoning bekijk, blijken de oorspronkelijke V-log-kleren wel behouden.

Hoe voorkom ik deze automatische kleurcorrectie van de RAW-bestanden?

jpg-versie = V-log

JPG - blijft V-log

Raw-versie = automatische correctieRAW-corr

Kan het zijn dat je op de camera al (kleur en/of belichtings)correcties hebt uitgevoerd? Deze worden bij RAW import namelijk niet meegenomen.

Nee, ik heb alle correctie op de camera uitgezet.

Ik weet dat in FCPX de kleur automatisch wordt aangepast:

Analyze and Fix Analyze video for balance color: Analyzes video clips and detects color cast and contrast issues. Color is automatically balanced when you drag the clip to the timeline. You can fix color balance for a clip in an event by turning on Balance in the Color section of the Video inspector.

You can turn off the automatic color adjustments at any time to display the colors that were originally recorded.

In Foto’s kan het aan de preview liggen:

Then the changes you are seeing are caused by the difference in the RAW development between the JPEG preview created by the camera and the RAW processing done by Photos. Photos will first show the preview embedded in the RAW by the camera, while it is rendering the own thumbnail from the RAW, and then you will see the new preview generated from the RAW. Both may differ considerable, because Photos will not reproduce any effects you added in the camera, but just show the naked raw. If you used Canon's Highlight Tone Priority or Nikon's Active D-Lighting the camera generated previews and the RAW you are seeing in Photos will differ considerably.

See Keith Barkley’s User Tip: It will apply to Photos as well:

The Big Three: Setting your camera for the best Aperture RAW results

Ik heb even gegoogled naar raw-coverters.

Hier het voorbeeld binnen 1 programma, FastRawConverter: in de thumbnails zie je zowel de jpg- als de raw-versie als v-log. Zodra je de Raw-versie apart bekijkt vindt er een kleurcorrectie plaats. Dus moet het ergens in een algemene instelling zitten. Het gaat om rw2-files (Panasonic)

Ik wil dat graag zelf bepalen.

1. de jpg-versie

jpg

1. de raw-versie.

(als thumbnail idem aan de jpg)

raw

Ik begrijp nu dat (bijna) alle applicaties bij RAW-bestanden automatisch Apple’s raw engine (Core image) gebruiken.

In Affinity Photo is er een manier om die engine uit te schakelen en gebruik te maken van Serif’s eigen engine. Dan lijken de foto’s inderdaad meer op de oorspronkelijke camera-versie.

Dus de vraag luidt eigenlijk: kun je Apple’s Raw engine / Core image naar believen aanpassen?

De enige oplossing lijkt me om eerst de converter te gebruiken van de leverancier van je camera. Het bestand dat je dan krijgt moet je verder zonder problemen overal kunnen importeren.

Misschien helpt je dit verder het e.e.a. te begrijpen:

https://discussions.apple.com/thread/4541504

Micro four thirds raw files have info about the lens specific corrections supplied by the lens itself. Most popular raw converters automatically apply those.

De oplossing zit 'm in de camera-profielen die fotobewerkingsprogramma’s, maar ook FCP X en converters gebruiken, de zogenaamde DCP profiles. Dat zijn instructies om een raw-file te interpreteren, o.a. voor wat betreft de interpretatie van de kleuren. Dat kunnen cameraspecifieke profielen zijn, maar ook algemene. Apple Core Image gebruikt een standaardprofiel voor de bestanden van de door Panasonic camera’s gemaakte rw2-bestanden.

Sommige fotoprogramma’s laten je een keuze.

• Luminar 2018: maakt het mogelijk voor de raw-conversie uit verschillende profielen van Panasonic te kiezen - tenminste als je Adobe DNG converter installeert. Helaas is er niet standaard een profiel die de door mij gekozen V-log overneemt.

• Affinity Photo: biedt de mogelijkheid voor hun eigen Serif ‘engine’ te kiezen (in plaats van de standaard Apple Core image engine).

Dus ik zoek nu nog naar een DCP Profile dat V-log juist interpreteert.

(Ik heb al DNG Profiel editor geprobeerd, maar dat snap ik nog niet. En lijkt me erg omslachtig om zo de gewenste DCP profiel te ontwikkelen.)

En wat gebeurt er als je zo’n RAW bestand eerst converteert naar DNG, met de converter van Adobe?

http://www.adobe.com/go/dng_converter_mac/

https://helpx.adobe.com/photoshop/digital-negative.html

Heb ik gedaan. En het beeld wordt meteen omgezet met behulp van Core Image.

Ik heb wel vijf verschillende fotobewerkingsprogramma’s uitgeprobeerd en ze openen allemaal met dezelfde interpretatie.

Alleen de eerder aangeven Luminar en Affinity bieden een mogelijkheid het beeld te her-interpreteren.

Ik zou zelf aan de slag gaan met dcraw (of een van de programma’s die dcraw gebruikt). Maar dan moet je misschien wel de Terminal induiken.

https://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/

@TheBigZ Ziet er ingewikkeld uit. Iets voor na mijn vakantie. Bedankt voor de tip!

Een andere optie vond ik net: werken met een kleurkaart en dan via DNG Profiler (ja, die heeft Adobe ook) een nieuw profiel aanmaken.

Iedereen bedankt voor jullie reacties!!