RAW formaat wat is het?

RAW formaat wat is het? en wat kan ik er mee?

[url=http://nl.wikipedia.org/wiki/RAW]Wikipedia[/url] is je vriend.

TLM

En volgens Google...

raw formaat

de toekomst… :wink:

[quote:7b9882e411="TLM"][url=http://nl.wikipedia.org/wiki/RAW]Wikipedia[/url] is je vriend.

TLM[/quote:7b9882e411]

[quote:7b9882e411=“Katleen”]te=“Katleen”]En volgens Google…

raw formaat

de toekomst… :wink:[/quote:7b9882e411]

Ofwel, een beetje veel om ff op te noemen.

Het is het negatief van je foto (als ik het zo mag noemen) met echt alle info erin, de hoogste kwaliteit die je camara kan opslaan.

:finderoud:

[quote:463a378e49="Macosx"]Het is het negatief van je foto (als ik het zo mag noemen) met echt alle info erin, de hoogste kwaliteit die je camara kan opslaan.

:finderoud:[/quote:463a378e49]

Ja, en je mac is dan je doka zeg maar :smiley:

Maak maar eens een foto en sla hem dan op je camera op als jpeg en ook als raw.

Je zult dan bijvoorbeeld zien dat in de lichte en donkere partijen in de jpeg sommige details gewoon echt niet aanwezig zijn terwijl in het raw-bestand nog van alles op te halen is.

Groot voordeel van raw is ook dat je achteraf nog de witbalans in kunt stellen.

Je kunt RAW zien als een 'non foto'. Een nog te ontwikkelen 'dia'. In principe is het de 'ruwe data' die je camera heeft geregistreerd. Ongecomprimeerd. (in tegenstelling tot JPG, TIFF etc.)

De ruwe data kun je in je beeldbewerkingsprogramma zonder kwaliteitsverlies, binnen bepaalde grenzen nog corrigeren op 'kleurbalans en witbalans.

Elke camerafabrikant heeft eigen RAW instellingen.
Vandaar dat er voor elke camera een aparte RAW verwerking is. Die van Canon is heel anders dan die van Nikon… RAW is dus wel een algemeen begrip aan het worden, maar nog geen algemene standaard. Erger nog, fabrikanten doen erg moeilijk in het vrijgeven van de intelligente die nodig is voor het maken van een juiste plug-in,… omdat ze daarmee veel van de techniek van de camera op straat denken te gooien.

raw=10011100110001101010101010101010.......

Raw is inderdaad een datadump van je chip. Elke chip heeft zijn eigen datastroom en -volgorde. Vandaar dat ze allemaal een andere extentie hebben en allemaal anders bewerkt moeten worden.

Grootste voordeel: je kunt er alle kanten mee op; 18 of meer MB 16bits kleurbeeld waar je alle bewerkingen nog mee kunt doen.

Grootste nadeel: Je kunt er alle kanten mee op: RAW is niet bewerkt en heeft dus geen enkele geoptimaliseerde informatie. Alles [b:6d74958ca1]moet[/b:6d74958ca1] je zelf doen, witbalans, verscherpen, contrast, zwart-witpunt, verzadiging etc.

Gebruik je RAW om vervolgens in Photoshop auto-level auto-contast auto-color en auto-balance te doen kun je echt 100x beter vertrouwen op de echt heel erg goede (!!) imageprocessors die er in de moderne digitale camera zijn ingebouwd.

Ik kan je aanraden eens een lastig onderwerp op RAW en in hoogste kwaliteit JPG te schieten en dan aan de slag te gaan. Het verdient de nodige vakmanschap en kennis om een echt beter resultaat te krijgen uit een RAW-image. (met als troost dat je het altijd nog een keer kunt proberen…)