RB: Binary-file accenten weg?

Hey daar. Ik ben dus bezig met een programma Backpack dat bijna af is, na enkele mensen bugs te laten zoeken kwamen we op een eigenaardig verschijnsel ... Het programma is een 3 kollomige tabel (listbox) waarin data staat. als je nu in een rij een woord met en accent zet (bv. é è ç à ä ë ÿ ï ö â ê ^y^î ô), en je bewaart het. Later als je het opent worden die tekens vierkantwortels, copyright teken enzovoor. M.a.w. het gewenste resultaat is weg, dit is nu wel jammer omdat het programma is om woordenlijsten te maken, m.a.w. andere talen waar veel accenten inzitten. Hoe is dit op te lossen?

Ik denk dat dit de oorzaak ik, ik bewaar en open als een binary-file (wat ik dacht ook moest),
en misschien aanvard binary deze tekens niet,
is er een tool om het bv. gecodeerd te laten opslaan ofzo?

de save-code is dit

[code:1:64b3334531]
dim f as folderitem
dim i as integer
dim stream as binarystream
f=getsaveFolderItem("","mijn woordenlijst")
if f<> nil then
start.f=f
stream=f.createbinaryfile("")
stream.WriteLong lijst.ListCount
for i=0 to lijst.listcount-1
stream.writePString lijst.list(i)
stream.writePString lijst.cell(i,1)
stream.writePString lijst.cell(i,2)
stream.writePString lijst.cell(i,3)
next
toolbarItem4.enabled = true
bestandBewaren.enabled = true
stream.close
end if
dim w As variant
w=start.lijst.listCount
start.aantalwoorden.text=w+" woorden"
[/code:1:64b3334531]

Iemand een idé?
anders is het programma een flop …

ps: ik werk in Real Basic 5.2.4

stream=f.createbinaryfile("")

Kan je niet een ascii file maken of een textfile? Ik ken RealBasic verder niet hoor maar het zit hem wellicht in het filetype. Of beter nog een Unicode file.

[quote:338d127e28="colpolyp"]stream=f.createbinaryfile("")

Kan je niet een ascii file maken of een textfile? Ik ken RealBasic verder niet hoor maar het zit hem wellicht in het filetype. Of beter nog een Unicode file.[/quote:338d127e28]
denk het niet omdat die list.count enzo van binary ofzo is, ik zal dat eens proberen,

Leuk he, tekst-encodings? :cry:

Zoek in de handleiding/manuals eens op encoding en zorg dat je de bestanden in deze encoding wegschrijft zoals je ze ook weer opent. De exacte commando’s zijn me ontglipt, is al een tijdje geleden dat ik ge RB’d heb. (bij bewaren van strings in een mysqldb kwam ik hetzelfde tegen).

Waar het misgaat is dat je iets bewaard als bijv. UTF8 en bij het inlezen Realbasic denkt dat het Unicode is

ps. Toch even gekeken: zoek in de reference eens op ‘Encoding’, ‘TextConverter’ en ‘GetTextEncoding’.

Het is me gelukt ... ik heb een script gevonden dat hetzelfde doet, maar met andere functies, en in een text-bestand.

M.a.w. bedankt iedereen.
alles werkt naar behoren.
Geen problemen meer. (Tot nu toe :stuck_out_tongue: )