REALbasic | database

Hallo,

Ik heb een probleem dat me nu pas opvalt:

Als ik in RB een RealDB aanmaak, dan kan ik tabellen en kolommen toevoegen. Ik voeg een tabel met wat kolommen toe, klik op de OK-knop klik, nu kom ik (zoals het hoort) weer in het tabellenoverzicht waar alle tabellen staan. Dan open ik mijn zojuist aangemaakte tabel opnieuw, maar dan kan ik geen kolommen meer verwijderen of veranderen, ook kan ik mijn zojuist aangemaakte tabel niet meer droppen!

Ik denk dat ik iets over het hoofd zie, maar wat is het?

Bedankt,
Dr. Rengers

PS: ik gebruik REALbasic 5.2.4

Weet niemand dit? :| Er wordt blijkbaar wel gekeken.

ik ken de RB database niet echt, maar opzich is het locken van field-definities na het toevoegen van records niet zo vreemd. Het is dan geen geavanceerd database bestand, maar t doet zn werk... op die manier heb je een vrij statische bestandsopbouw...

maw. wat zegt the fine manual erover?

[quote:c6753b2fdc="Reflex"]ik ken de RB database niet echt, maar opzich is het locken van field-definities na het toevoegen van records niet zo vreemd.[/quote:c6753b2fdc] Het rare is nu juist dat ik nog geen records heb toegevoegd, slechts velden.

[quote:c6753b2fdc=“Reflex”]maw. wat zegt the fine manual erover?[/quote:c6753b2fdc]
Volgens mij niets, maar ik zal nog eens goed zoeken

iig bedankt,
Dr. Rengers

Ik ken wel wat van RB maar ik ben niet helemaal mee. Bedoel je dat, als je een aangemakte DB weer her opent je deze niet meer kunt aanpassen? Of begrijp ik het verkeert?

[quote:14a8d2102a="TheOne Deltapps"]Bedoel je dat, als je een aangemakte DB weer her opent je deze niet meer kunt aanpassen? Of begrijp ik het verkeert?[/quote:14a8d2102a]

Misschien was de vraag niet helemaal duidelijk, maar ik bedoel inderdaad dat als ik een aangemaakte DB heropen, dat ik hem dan niet meer kan aanpassen.

Weet jij een oplossing?

Bedankt,
Dr. Rengers

[quote:2f49a5ccfc="Dr. Rengers"][quote:2f49a5ccfc="TheOne Deltapps"]Bedoel je dat, als je een aangemakte DB weer her opent je deze niet meer kunt aanpassen? Of begrijp ik het verkeert?[/quote:2f49a5ccfc]

Misschien was de vraag niet helemaal duidelijk, maar ik bedoel inderdaad dat als ik een aangemaakte DB heropen, dat ik hem dan niet meer kan aanpassen.

Weet jij een oplossing?

Bedankt,
Dr. Rengers[/quote:2f49a5ccfc]

Ik weet een oplosing.
Ik ben het zelfde tegen gekomen toen ik de .Dtv data file heb ontworpen en ik ben er achter dat RB een onderscheit maakt tussen OpenAs… en Creat…
Het is namelijk zo dat als je OpenAs… gebruikt valt dit niet zomaar te editen.
Om dit te voor komen doe ik het volgende,
ik copiër alles naar een temporaryFile, verwijder het oorspronkelijke bestand en maar een nieuw bestand aan in de plaats door middel van Creat… tegebruiken en copiër daar alle data in.
Op deze mannier is het mogelijk om teruch data bij te voegen aangezien het een Creat… is en geen OpenAs… .

Er zullen vast makkelijkere mannieren zijn maar die weet ik niet.