Recent zoekgeraakte opnamen U2 binnenkort op iTunes?

Jaja als je dan toch een cd-r kwijt raakt kan je er maar beter geld aan gaan verdienen. Onze vrienden van de telegraaf weten dat in elk geval wel te [url=http://www.telegraaf.nl/i-mail/12424981/Nieuwe_album_U2_wellicht_bij_iTunes.html]melden[/url].

Moet ik nu hopen dat het inderdaad gestolen is? zodat we eens kunnen luisteren met wat voor ideeen de heren speelden? of gaat de artistieke vrijheid voor en wachten we netjes op een afgemixte cd?

Mmmm, ik denk niet dat U2 zo'n aanpak zou overwegen als het ruw materiaal is. Ik denk dat de CD die gestolen is, nummers bevat die als af worden beschouwd. Misschien zijn het niet alle nummers van het album, maar een paar. Of juist meer nummers dan het album zal bevatten, waaruit een keuze zal worden gemaakt. Door die, mochten ze op het net opduiken, op iTunes te gaan verkopen slepen de heren er in ieder geval zelf nog geld uit. Bovenop de verwachte opbrengsten van de CD, en niet in plaats van.

hmmm, begint aardig op een cursus "hoe krijg ik gratis publiciteit' te lijken. even een kleine opsomming:

1991 - D.A.T. tape met Achtung Baby opnames ‘gestolen’ > gevolg: wereldwijd op de voorpagina dat dit de band geld gaat kosten. Uiteindelijk worden er meer dan 18 miljoen exemplaren verkocht.

1997 - Enkele nummers van ‘pop’ worden via internet ‘ontvreemd’ en belanden op het www > gevolg: in de maand voorafgaand aan de release van de single, is deze al op veel plekken op het net te vinden en te downloaden.

1997 - zanger Bono geeft aan een ‘kennis cq. radio presentatrice’ een cdr met nummers van de POP cd voor haar verjaardag. ‘vergeet’ daarbij te zeggen dat deze niet op de radio gedraaid mogen worden. gevolg: de maandag erop worden diverse nummers van de cd op de radio gedraaid.
Uiteindelijk worden er meer dan 9 miljoen exemplaren verkocht en dat is erg veel voor een plaat die niet bij veel U2 fans aanslaat.

2004 - na enkele jaren stilte een nieuwe cd in het vooruitzicht. het is rustig rond de band en gitarist The Edge raakt een cd-tje ‘kwijt’. gevolg: wereldwijd in alle kranten, op het internet en zelfs in het journaal (!!!) aandacht voor deze gebeurtenis. Iedereen weet weer dat er een plaat aan zit te komen!

Mijn conclusie: of we hebben hier te maken met een stelletje amateurs of… een goed doordacht marketingplan. Ik neig naar het laatste. Wedden dat dit album weer records gaat breken (ik gok: best en snelst verkopende ITMS titel tot op heden).

[quote:3ebd036508="SanderMichelsen"]hmmm, begint aardig op een cursus "hoe krijg ik gratis publiciteit' te lijken. even een kleine opsomming:..

…Mijn conclusie: of we hebben hier te maken met een stelletje amateurs of… een goed doordacht marketingplan. Ik neig naar het laatste. Wedden dat dit album weer records gaat breken (ik gok: best en snelst verkopende ITMS titel tot op heden).[/quote:3ebd036508]

Kijk dat wist ik nu weer niet. Ik ben niet zo’n joetoe-fan. Af en toe eens een nummertje is leuk. Ik zal toch niets via de iTunes store kopen zolang de kwaliteit niet omhoog gaat (naar lossless).

Inderdaad zijn dat goede marketingtrucs. Diefstal van ‘privé’ opnamen die vervolgens op internet zwerven kunnen ook nog wel eens een boost geven aan een in het slop geraakte carriere… :stuck_out_tongue: en ja als iets niet mag heeft het juist een grotere aantrekkingskracht op de mensen.

[quote:798d85b6f5="SanderMichelsen"]...of we hebben hier te maken met een stelletje amateurs of.... een goed doordacht marketingplan. Ik neig naar het laatste.[/quote:798d85b6f5]

Ik ga voor de eerste optie. :smiley:

wellicht een stelletje amateurs met gevoel voor marketing?

Het blijft vreemd dat dit op dit niveau alleen maar U2 ‘overkomt’.