Rechtvaardiging G5

Zoals een aantal al weten zit ik te dubben (om 22:41) om mijn ibookje (G3) te vervangen door iets sterkers zodat alles net even iets soepeler gaat en ik wat sneller kan compileren. (Gaat dat ooit snel genoeg?)

Maar, … hoe kan ik als prive hobby programmeer persoon in vredesnaam een Dual G5 met 2 GB geheugen rechtvaardigen?

Help needed! 8)

(Het zou natuurlijk beter zijn voor mij(?!) als jullie dat niet konden. Jullie weten wel, stemmetje 1 en stemmetje 2) :wink:

gewoon gaan, misschien ontdek je wel een nieuwe hobby. Video-editing, gamen, etc.....

rechtvaardigen, dat moet ge niet rechtvaardigen, dat is gewoon winkel binnenstappen, en kopen. En naar dat tweede stemmeke, zegt er maar tegen, dat de g5 rulet. Dat die keisnel is, dat dat soms wel eens handig is voor te programmeren.

Dat dat een bus heeft van 1 ghz, dat ge misschien wel eens nodig ga hebben, voor met videokes te spelen, …

8)

JaapJan, als jij een dual G5 wilt, dan koop je gewoon een dual G5.

kom op joh, beetje meer zelfvertrouwen !

8)

Allemaal onzin. Mijn computerverleden gaat terug tot de 6Mhz Mac 512 ED (512K intern geheugen) en tik nog steeds net zo snel.

Je hebt de keuze al gemaakt. En geld is zo te zien ook niet meer het probleem. Dus gaan met die banaan!

Maar wel eerst ff de keynote van de WWDC afwachten.
Dan vertelt ome Steve over de nieuwe G5’s!

Nog 3 weekjes geduld hebben dus.

Als je het geld hebt dan ga je natuurlijk voor het uiterste, namelijk een dual G5. Ben je wat krapper bij kas, dan volsta je ook met een iMacje G4.

Wanneer je geld over hebt, geef ik je graag mijn girorekening ... waarom zou je een dual-G5 kopen? Voor het hebben? Toegegeven, hij is mooi, hij is goed, hij is snel. Maar als je vrouw een autootje wil hebben voor de boodschapjes op vrijdagavond, koop je dan een Ferrari ... alleen omdat je het geld hebt liggen? Koop wat je nodig hebt, besteed de rest van de centen aan ... wat je nodig hebt.

je kan er meer mee doen dan alleen dat wat je wil... en de leuke, simpele en nodige applicaties hebben later minimaal een G5 nodig, dus waarom niet? je hebt het geld en over een paar maanden ben je dat geld toch alweer vergeten......

woaah , doen man ! 8) (wel idd even WWDC afwachten zoals macpro zegt)

Niet over nadenken en gewoon kopen, we leven maar 1 keer :wink:

Wat geven jullie allemaal makkelijk andermans geld uit...:D

Ik bekijk het zo.

Je koopt gewoon het beste en het snelste op het moment dat het nog maar pas uit is. Na een jaar/anderhalf jaar verkoop je dat en moet je maar weinig bijleggen om weer het snelste en het beste te hebben. Op die mannier doe je 1x een grote investering maar heb je (als je het slim speelt) wel elke keer het beste materiaal.

Zo’n constructie is ideaal als Mac gebruiker omdat de waarde van Mac’s niet zo snel daalt.

Belangrijk is wel dat je dan een topmodel neemt met alle mogelijke opties, dat maakt het eens zo makkelijk om hem later weer te verkopen.

@Wout. ...inderdaad, zo doe ik dat al 10 powerbookjes lang. Van een 1400C naar nu, een 17" 1,33GhZ. Als je langer met een machine werkt schrijf je teveel af. Maar koop wel altijd de snelste/meest uitgebreide configuratie, vaak blijft die machine nog gewoon leverbaar onder het nieuwste model. Het kan best zijn dat de Dual 2GhZ G5 straks het instapmodel wordt,.. waarmee de 1,6GhZ en 1,8GhZ direct heel 'oud zijn'...

:mrgreen:

[quote:b61c197ab4="beammeup"]@Wout. ...inderdaad, zo doe ik dat al 10 powerbookjes lang. Van een 1400C naar nu, een 17" 1,33GhZ. :mrgreen:[/quote:b61c197ab4]

Reken me dat dan eens voor…

Ik zit ook wel eens te kijken naar die mooie G5's. Maar het gaat me waarschijnlijk nauwelijks snelheidswinst opleveren (in de zin van werksnelheid, niet rekensnelheid). Ik doe zelden processor intensieve rekenpartijen. Ik heb daarom besloten dat een groot scherm voorang krijgt boven een (snelle) dual processor.

Als je een mooi scherm hebt: kopen die G5, anders, koop een goedkope G5, en een mooi scherm. (Of de iMac 20) Ik hoop dat daar een mooie vervanging voor komt binnenkort, met enkele G5 processor. Ik ben daar dus op aan het wachten.

Groet, Arjan

@deskman. Dat is niet zo moeilijk toch? Een nieuwe 17" 1,33 was iets van 2600 euro, die is nu een half jaartje oud, en nog waard rond de 2000... de nieuwe 1,5 is rond de 2500... Natuurlijk is een dergelijke afschrijving niet gering over die periode maar langer blijven doorwerken met de 1,33 betekent een nog snellere afschrijving. Overigens slaan we nu een model of wat over,... we stoppen het geld nu even in het huis.

http://homepage.mac.com/mblokker/PhotoAlbum17.html

beammeup

NB. natuurlijk weet ik wel dat het niet zo werkt maar dit is wel de rekensom waar m’n vriendin al een keer of 5 is ingetrapt. :innocent:

gewoon doen zo ik zo zeggen ... wel effe wachten tot eind van de maand voor updates van de apple producten :D

Zelfs gewone gebruikers mss een G5 dus waarom niet ? vergeet niet je zit jaren veilig voor de veroudering :stuck_out_tongue: