regelmatige crash Mac Pro

Hey allen,

Ik heb een Mac Pro, 2.66 ghz met 6 gb RAM en ATI X1900 kaart. 3x hdd intern.
Ik merk dat mijn systeem de laatst tijd geregeld crashed.

iTunes staat op de achtergrond ook geregeld te draaien. Maar of dat het is geen idee.

Ook de rare kleuren en strepen verschijnen regelmatig in mijn scherm. Ik maak mijn systeem geregeld schoon van binnen en spuit met hoge druk mijn videokaart goed uit.
Ik dacht dat dit de oplossing was (in de diverse fora gelezen) maar toch hangt mijn systeem regelmatig en blijf ik maar rapporten naar Apple sturen.

Heeft iemand tips voor me? Ik heb het idee dat het de videokaart is, maar om nou 289 eur voor een 8800 uit te geven en later blijkt dat dat niet het probleem was dan baal je wel!

Verder ook een ander account aangemaakt, maar niet genoeg mee gewerkt om de crash voor elkaar te krijgen.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

S.

Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een applicatie die zowel je CPU als je videokaart intensief benut. Als het met die applicatie "goed" lukt om je systeem te laten vastlopen, dan kun je bij de winkel eenvoudig laten zien dat er iets mis is met het systeem.

Als je geen garantie meer op je systeem hebt, dan heb je daar natuurlijk weinig aan.

ff geheugens checken. of hardwarecheckproggies: Diskwarrior of techtool (trial [url]http://mac.softpedia.com/get/System-Utilities/TechTool-Pro.shtml[/url]) gebruiken. Je kunt het proberen..

Ik heb vd week een XBeach gedaan en toen liep hij ook al vast op de OPEN GL check...

Na herstarten deed hij het vervolgens weer wel gewoon…

De problemen zijn niet gekomen nadat ik er 4gb extra in geprikt had.

Gewoon even je hardware checken met de bijgeleverde cd'tjes in de doos. Anders zou ik gewoon even naar de hersteldienst gaan. In ieder geval goedkoper dan natte vingerwerk en er van uit te gaan dat het aan je dure grafische kaart ligt.

plaats even het gewone standaard ram en kijk even wat je toestel doet!

Ik zou die ati dumpen.....

En voor een new kaart gaan… nvidia 8800 is een hele mooie

Op www.xlr8yourmac.com heb je meer voor info over de beruchte ati 1900 kaart

Tijdens de test lijkt het of mijn systeem al stil staat. Ik ga dus nu inderdaad het nieuwe geheugen eruit halen en de test weer doen en zo langzaam door zoeken..

De x1900 zou ik inderdaad willen inruilen voor de 8800… maar of dat het probleem oplost tjah…
Ik werk voornamelijk met 2d pakketten (Photoshop, Lightroom) en speel geen games…

Volgens mij is die 1900 nog best snel vergeleken met de 8800?!?!?

en inderdaad..... mijn geheugen is het probleem.

Het originele geheugen werkt goed… nieuw geheugen erbij of het ieuwe geheugen alleen op de plaat gaat fout. De geheugentest stopt na 1 sec al meteen.

Mail a mac geeft gelukkig garantie… dus dat is mooi…

Laten we hopen dat ook de strepen en vage kleuren in mijn scherm nu verleden tijd zijn… anders wordt het toch een 8800…