Rel op iCentre Facebook pagina

Op de Facebook-pagina van iCentre.Nl lijkt een kleine rel gaande…
Onlangs is iCentre falliet verklaard http://www.onemorething.nl/2013/06/overname-icentre-definitief-akkoord/ en zijn er ongeveer 24 vestigingen opnieuw open gegaan onder de nieuwe eigenaar; Bas Group.

Bas Group http://www.basgroup.nl/ heeft het beleid gevoerd al het personeel bij overname te ontslaan en opnieuw te laten solliciteren voor hun eigen functie binnen iCentre. Eerder al heeft Bas Group personeel binnen hun eigen organisatie (Dixons, Dynabyte, & Mycom) verschillende tests laten doen om te reorganiseren binnen het bedrijf.
Op deze manier konden ze het beste personeel selecteren voor ‘mindere arbeidsvoorwaarden’. Dit waarschijnlijk om de loonkosten te drukken na de reorganisatie. Dit volgens hun DIIS test, een capaciteitentest en een assessment. Vele personeelsleden voldeden (naar verhalen) aan de eisen en zijn toch op straat gezet. (vanwege de kosten ?).

Op Facebook lijken verschillende klanten en oud-personeelsleden nu in opspraak te komen na een advertentie van de Bas Group voor nieuw iCentre personeel.

Het is ook wel vreemd voor de oud-medewerkers en klanten om te lezen dat iCentre opzoek is naar nieuw personeel ?.
Gaat iCentre de meerwaarde van Apple Premium Reseller nog waarmaken, of kunnen we daar straks dezelfde service verwachten als bij Dixons & Mycom waardoor de meerwaarde van iCentre op de markt totaal is verdwenen ?. De 3 jaar garantie uitgesloten, die toch al slechte voorwaarden had in de kleine lettertjes. Ga jij nu liever naar de Apple Store nu deze ook steeds meer terrein gaan winnen ?. We weten het niet.

Wat denk jij ?, gaan we verandering merken bij iCentre of zullen we er niks van merken.

Link iCentre Facebook:
https://www.facebook.com/icentre?fref=ts

Bij deze een plaatje, mijn gevoel zegt me dat ze deze blunder vlug onder een steen zullen willen wegsteken. :wink:

Dat denk ik ook, vast morgen offline…in mijn ogen een trieste advertentie voor oude iCentre medewerkers

wat vinden jullie ?

Waardeloos! Winstmaximalisatie is het tover woord, klanten bestaan niet meer.
, Je bent een consument die ze wat moeten verkopen en dan zoek je het zelf maar lekker uit.
ik zou daar niet eens voor willen werken. Apple is hot, dus business. Het product is ondergeschikt, de winst is het enige doel.
Links laten liggen die iCentre’s. Informeren bij nitwits heeft geen zin.
Koop fijn online bij Apple.

Ik wil hier even op reageren. Op dit moment ben ik nog werkzaam bij iCentre, nadat ik na 3 jaar trouwe dienst onder iAm Store en later iCentre opnieuw moest solliciteren bij de BAS group om mijn plek binnen iCentre te behouden. Ik heb lang getwijfeld of dat de goede weg was, maar ik laat me niet tegenhouden door iemand en ik sta voor de winkel waar ik werk. Daarom heb ik opnieuw gesolliciteerd.
Dit is gelukt samen met de helft van het team waarin ik werkte. De andere helft is of op straat gezet of heeft besloten ander werk te zoeken.

Heel belangrijk in deze hele kwestie is dat je echt moet proberen het managementbeleid van iCentre en het personeel zelf te scheiden.
Ik durf hardop te zeggen dat binnen het gehalveerde team waar ik nu nog mee werk, nog steeds dezelfde mensen zitten met het hart op de goede plek voor Apple. Zeker de mensen die ook uit het MacHouse en iAm Store tijdperk komen, waaronder ook ik, hebben service altijd op een hele hoge plaats gehad en voor ons is de klant nog steeds koning. Het verkopen van een Mac of iPad met accessoires mag dan financieel goed zijn voor de winkel, het gaat mij er vooral om dat de klant plezier beleefd aan het product en het product helemaal leert kennen en begrijpen. Zelf heb ik bij iAm Store jarenlang trainingen gegeven, om dat enthousiasme voor Apple iedere week weer door te geven aan klanten. Door die relatie klant-product voorop te stellen, kun je jezelf onderscheiden van de rest, omdat de klant dit zal waarderen en de volgende keer weer koopt of een training volgt bij je.

Als ik voor mezelf spreek zal ik er alles aan doen om die goede sfeer en service proberen te behouden, dat is iets om voor te vechten. De beslissingen van het management zijn niet altijd verstandig, ook ik vind de advertentie ongepast. Ik heb het echt te doen met een aantal oud-collega’s die helaas werkloos zijn geworden, maar ik wil ook voorop stellen dat het overgebleven personeel onverminderd blijft doorgaan om de jarenlange ervaring en service voor de klant beschikbaar te stellen :slight_smile:

Het probleem is dat Apple hier in deze ook mede aan schuldig is. Laten we eerlijk zijn, tot voorheen (3 jaar geleden) kochten jullie waarschijnlijk allemaal bij een APR. Zij wisten van je Mac af en deelden het enthousiasme.

De markt is transparanter geworden (als je je Mac voor €100 goedkoper kunt krijgen koop je 'm net zo lief bij de Saturn) en Apple opent zelf ook winkels waar ze een grotere mate van service kunnen bieden.

Dan blijft daar de APR, de winkel die jarenlang aan alle mieren-neukende regeltjes van Apple heeft voldaan (volledig moeten verbouwen om aan de eisen te kunnen voldoen en constant nieuw personeel moeten trainen). Maar vervolgens zich wél moeten houden aan de “vastgezette” prijzen van Apple, niet op kunnen boxen tegen een Mediamarkt of Saturn, die dat beiden niet hoeven en daar gretig gebruik van maken.

Het lijkt dat de APR’s voor de afgelopen 10 jaar hun functie hebben vervuld en dat Apple zegt “Goed gedaan jongens, we’ll take it from here”. Met als gevolg dat de mensen die je jarenlang hebben geholpen met je Mac, iPhone of iPad nu ontslagen worden. Geloof me, ik weet goed genoeg dat dit heel erg per filiaal en team verschilt en dat er gemengde ervaringen zijn, maar een APR om de hoek die iets van je apparatuur weet en bereid is je Mac even open te schroeven om te kijken of ze het ter plekken kunnen fixen in plaats van lange wachttijden en strikte garantie policies bij Apple is zo slecht nog niet.

Ik heb in ieder geval jarenlang met veel plezier mensen geholpen met hun Mac en iOS apparaten en vind het zonde dat de APR’s kapot geconcurreerd worden door dozenschuivers als Mediamarkt of Saturn en al helemaal door Apple zelf, waar zij jarenlang met veel trots voor/mee hebben gewerkt.

Het drama iCentre, nadat een vorige “belegger” vlak voor het z.g. faillissement er even 5 miljoen € uittrok. Ik heb bijna drie maanden op een bestelde iMac moeten wachten. De verkopers kregen er een punthoofd van als er weer een klant kwam informeren.
Ik ben eigenlijk benieuwd waar die jongeman, verkoper Vincent A terecht is gekomen.
De veiling van het ooit MACSUPPORT hoofdkantoor te Uitgeest enzovoort; het is een schandalige gang van zaken doen.
Met enige aarzeling ga ik nu naar MyCom / Dixons in mijn woonplaats.

Ook ik heb vier mooie jaren voor i For You / iCentre gewerkt en moest ook opnieuw solliciteren op mijn functie.

Na een DIIS test en een videosollicitatie mocht ik op gesprek komen, wat blijkt ik kan volgens hun niet goed contact met de klant maken, dus mocht ik niet blijven. Voor een aantal andere collega’s geldt hetzelfde maar met een andere reden. Ik moet eerlijk zijn dat ik blij ben dat ik niet voor dit bedrijf hoef te werken en ik vraag me ook sterk af of ze zelf wel achter hun eigen normen en waarden staan. Bij de BAS Group is het belangrijkst dat je “de klant helpt zoals je zelf geholpen wilt worden”. In ons filiaal deden wij dit al, service stond voorop, wij wilden klanten helpen en de klant een goede oplossing verkopen waar ze echt wat aan hebben. Het kan aan mij liggen, maar ik heb dit nog nooit gehad in een MyCom of Dixons. Het personeel daar heeft al moeite om een klant gedag te zeggen, laat staan achter de balie vandaan te komen.

Ik vind daarom deze post op Facebook een erg slechte, ongepaste en ondoordachte actie van de BAS Group. Men weet dat er genoeg personeel is ontslagen en hun baan wilden behouden en er ook zeker in staat tot waren om deze goed uit te voeren als voor het faillissement. Als ze iets verder dan hun neus lang keken en zich niet zo vastklampten aan hun DIIS testen en andere testen konden ze zien dat het bestaande personeel veel beter is dan hun eigen Dixons personeel. Sterker nog de mensen die bij ons filiaal hebben geholpen voor alle communicatie naar de BAS Group en het opzetten ervan hebben zelf erkent dat hun personeel een hoop kan leren van de manier waarop het iCentre personeel te werk ging. De verbazing was daarom ook groot toen ze te horen kregen dat ik en mijn andere collega’s niet werden aangenomen.

Ik vind het goed dat mensen zo reageren op deze post en ik hoop dat het nog even doorgaat zodat ze er van kunnen leren. Want ze hebben een grove fout gemaakt door bepaald personeel aan te nemen. Ik koop in ieder geval niks meer bij iCentre, Dixons of MyCom en raad het andere mensen ook zeker niet aan. Er is namelijk niet een strak beleid in de verkoop van hun producten. Bij iCentre moet je nog steeds de gewone Apple prijs betalen terwijl ze bij hun eigen Dixons het product goedkoper verkopen en drie jaar Dixons garantie erbij geven. Logica die ver te zoeken is dus.

Ik heb de afgelopen vier jaar echt genoten om voor i For You / iCentre te werken en in de winkel te staan, alle klanten heb ontmoet en kunnen helpen. Het team waar ik mee samenwerkte is een erg hecht team en ook na iCentre zullen wij nog met elkaar om gaan. Van het team van zeven mensen staan er nog maar twee in hetzelfde filiaal, ik ben erg benieuwd hoe lang deze nog open blijft en ook hoe lang die mensen daar nog blijven.

Bij de Bas Group heb ik zo mijn twijfels of die nog lang stand houden. Ik ben ook benieuwd hoe lang ze iCentre aanhouden, ik denk dat ze het binnen nu en vijf jaar afstoten.

Die zijn binnen vijf jaar failliet, en dan begint het circus opnieuw.

Ik zie het als een reorganisatie. Hoe vervelend het is voor de mensen, maar dit komt bij meer bedrijven voor dat je opnieuw mag/moet solliciteren op je functie. Je gunt het niemand om zijn/haar baan kwijt te raken natuurlijk. Zeker niet in deze tijden dat de banen niet voor het oprapen liggen.

Persoonlijk koop ik niks bij een iCenter. De service in Arnhem was dusdanig slecht dat we deze winkel mijden en liever richting de MediaMarkt wandelen of in Amsterdam in de Apple store kopen. De winkel in Arnhem staat niet zo hoog aangeschreven.

Als ik het kort samenvat zijn een aantal medewerkers niet door de selectie van BAS gekomen. Nu zitten de iCentre winkels daardoor zonder voldoende personeel en zet BAS een vacature open.
Eigenlijk hebben alle ex-iCentre medewerkers als eerste een kans gehad en mag nu iedereen aan die zelfde voorwaarden proberen te voldoen. Ja het doet pijn om niet aangenomen te worden, maar moet daarom de winkel dicht omdat er geen ander personeel gezocht mag worden ?

Zojuist uitgebreid contact gehad met iCentre n.a.v. dit topic, nieuwsbericht volgt.

Twee vragen:

Wanneer is het oorspronkelijke bericht op Facebook geplaatst? Het lijkt wel een oud bericht te zijn.

Ten tweede, wat zou de BAS-groep voor 'n redenen kunnen hebben om geschikt personeel niet aan te nemen? Wellicht functioneert hun P&O afdeling niet bijster goed en denken ze zelf echt de juiste keuzes te maken. Of ze maken de juiste keuzes en zijn er verschillende oud-medewerkers die voorheen al niet goed functioneerden maar waarvan dit nu pas duidelijk wordt gezien door de P&O afdeling van de BAS-groep…

Vraag 1: afgelopen dinsdag

Vraag 2: ook zaken gehoord als woon-werk afstand

[quote=Raymon url=http://www.onemorething.nl/community/topic/rel-op-icentre-facebook-pagina/#post-2578634 time=1374679258]Zojuist uitgebreid contact gehad met iCentre n.a.v. dit topic, nieuwsbericht volgt.[/quote]Bedankt voor de moeite die je hierin hebt gestoken, ik vond het een goed nieuwsbericht!

Als je kijkt wat DIIS is en welke vragen daar aan bod komen zegt dat al wel genoeg. Het is een hele afstandelijke en kille manier van omgaan met mensen waarbij je grote vraagtekens kunt zetten bij de rechtsgeldigheid van een aantal vragen (met name die over dingen als drugs, alcohol en ziekte; dat laatste is zelfs bij wet verboden (je mag niet vragen naar medische zaken) hoewel de wet ook een meldingsplicht kent in bepaalde gevallen (met name die waarin het bedrijf of jij hinder kan ondervinden bij je dagelijkse werkzaamheden; bijv. als je niet mag tillen terwijl dat wel bij je werkzaamheden hoort)).

De kille en afstandelijke manier van solliciteren geeft vrijwel altijd een hele goede weerspiegeling van de bedrijfscultuur. Bij een bedrijf waar het gaat om het verkopen van producten is zo’n kille en afstandelijke manier van omgaan met mensen zo ongeveer de grootste doodzonde die je kunt maken. Want wie zegt dat ze die kille houding niet ook hebben richting de klant? Klanten en mogelijke klanten zullen wel die aanname doen en het bedrijf gaan mijden.

Overigens is het helemaal niet raar dat mensen na een faillissement weer opnieuw moeten solliciteren. Het is standaard om al het personeel te ontslaan (je bent failliet, dan besta je niet meer en kun je dus ook niet iets verkopen of je personeel behouden). Bij een eventuele doorstart is het gewoon een ander bedrijf en dus heeft het ook geen rechtsbinding met het oude personeel. Dat is ook de reden waarom je weer opnieuw moet solliciteren. Het is wel erg zuur dat niet al het oude personeel overgenomen kan worden maar dat er dan wel nieuw personeel wordt gezocht en ze hiervoor een oproep op Facebook zetten. Dat zijn typische managersstreken. Die hebben vrijwel geen enkele empathie richting personeel. Ze snappen gewoonweg niet dat je in dit soort situaties heel zorgvuldig te werk moet gaan omdat er veel emoties spelen. Bij andere bedrijven die failliet gaan of reorganiseren zie je exact hetzelfde. Daarom is het ook wel goed dat ze eens geconfronteerd worden met hun eigen gedrag en leren wat het bij de werknemer teweeg brengt in de hoop dat ze er in vervolg meer rekening mee zullen houden (en ja, dat is wishful thinking). Zul je wel heel consistent moeten blijven doen.

We moeten ook niet al teveel waarde gaan hechten aan het oud personeel dat niet is overgenomen. Zoals gezegd speelt emotie een grote rol, zeker in deze barre tijden. Dan zijn mensen wat negatiever. Als ik op dit forum de verhalen lees van diverse mensen die producten hebben gekocht bij iCentre en/of daar garantie hebben geclaimd dan zijn die veelal niet rooskleurig. Er is vaker naar voren gekomen dat bepaalde vestigingen het beste te mijden zijn omdat men daar helemaal niet klantvriendelijk is. Lijkt mij dan ook niet zo raar dat er wat personeel bij deze sollicitatieronde buiten de boot valt. Ze voldeden toen kennelijk al niet, waarom nu dan ineens wel? Kortom, de waarheid ligt ergens in het midden :wink: