Relaties zijn uit? of is it just me...?

Mss wel een raar onderwerp om hier aan te snijden, maar toch doe ik het.

De laatste tijd valt het me precies op dat relaties niet meer ‘in’ zijn, in die zin dat ik meer en meer mensen zie die weer vrijgezel worden, en dat ook van plan zijn een tijdje te blijven. Ook bij mezelf merk ik dit, en dan wel in zeer grote mate, aangezien ik nu al 3 relaties achter de rug heb (geen kortstondige flirts), en eigenlijk steeds iets zo heb van pff…is dit alles? of is het de moeite wel allemaal waard? Moet nu wel zeggen dat ik zelf de relaties heb beëindigd omdat ik me er niet goed meer bij voelde. Maar los van hen, merk ik dat meer en meer mensen gesteld zijn op hun vrijheid, op het uitoefenen van hun eigen hobby’s. En dat ze dan ook minder verdraagzaam zijn of minder willen delen met anderen.

Ik zie mezelf eerlijk gezegd nog niet in een gezinssituatie, voor een groot stuk omdat ik nu gewoon geen tijd heb ervoor, werk veel, daarnaast nog een hobby die redelijk wat tijd in beslag neemt. Maar mss willen de mensen er gewoon geen tijd meer voor maken.

Ben ik nu de enige die dit zo opvat of zijn er nog mensen hier die zo denken, of die andere ervaringen hebben?

Mss rare plaats om hier over te praten, maar ach, wat geeft het?

Ciao, klaus

Ik ben nog fijn bewust vrijgezel omdat het me gewoon bevalt.

Meerdere relaties hebben het afgelopen jaar de revu gepasseerd en het is een verademing om even zelf te doen wat ik wil.

Mocht ik nou iemand tegen komen waarvan ik denk “Ja! dat is haar :innocent:” dan zie ik dat vanzelf wel.

Zou het wel raar vinden als het ineens een mode verschijnsel is om vrijgezel te zijn :?

Heel erg gelukkig getrouwd, 2 kinderen en een zeer tevreden relatie.

Ja, dat is bij mij ook wel zo

[quote:1eed01bdf5=“fetcher”]
Zou het wel raar vinden als het ineens een mode verschijnsel is om vrijgezel te zijn :?[/quote:1eed01bdf5]
Dat wil ik ook niet impliceren, maar het kan wel de ingesteldheid/trend van de ‘jeugd’ zijn :slight_smile:

Als single zijn "in" is, dan is het straks weer uit. Feit is dat we steeds individualistischer worden en elke cohort meer aan de kop gezeverd krijgt dan de vorige. Rechten, plichten, ouders, kinderen, reclames nieuwe dingen noem maar op. En alles moet ook zo nodig*. Dan is -zeker voor iemand die zijn draai in het leven nog moet vinden of even kwijt is- een poosje alleen zo gek nog niet. Er zijn weliswaar een paar min of meer vaste fasen in een mensenleven, elk met zijn eigen behoeften, maar iedereen kan er al naar gelang van omstandigheden zijn eigen variant van ondergaan. Ik moet er ineens aan denken dat het mij ook ooit opviel dat "men" maar en masse uit elkaar ging. En ineens was dat ook weer over. Vergeet niet dat het voorjaar is. Dan doen mensen wel vaker gek. Kijk maar naar het journaal.

En nee, in de `lounge is dat geen raar onderwerp. ITommies ouders gaan ook uit elkaar, al zijn dat wat andere dimensies.

[i:a8c6d3d5a6][size=7:a8c6d3d5a6]*Ik heb vandaag alleen al aan reclame een pond papier uit de brievenbus gevist. En dan moet ik ineens milieubewust gaan leven? Tief toch een end op, denk ik dan.[/size:a8c6d3d5a6][/i:a8c6d3d5a6]

Je bent begin 20 man! Dan heb je je studies klaar, zicht op de richting je werk zou kunnen krijgen, ga je je studenten kot achter je laten... Tijd voor een nieuwe levensfase. Zwaar voor iedere relatie. En zoeken naar jezelf, wie je bent en wilt zijn kan je soms misschien beter alleen doen. Soms kan het met z'n tweeën ook prima. Ik heb met m'n vrouw al heel van veranderingen in ons leven meegemaakt en ben gelukkig getrouwd (ik schreef bijna nog steeds, maar dat impliceert dat je een einde verwacht en dat is niet zo).

Wacht maar, over een jaar of 4-5 gaat iedereen om je heen trouwen, over een jaar of 5-8 is kinderen krijgen ineens in (in onze vriendenkring 6 baby’s erbij deze zomer pfffffff).
En over een jaar of 20 zijn sportautootjes en motoren ineens in, hoewel bij sommigen de midlife crisis zich uit met oude plastic autootjes, heel raar. :wink:

[quote:79db7fca04="fistkikker"]En over een jaar of 20 zijn sportautootjes en motoren ineens in, hoewel bij sommigen de midlife crisis zich uit met oude plastic autootjes, heel raar. ;)[/quote:79db7fca04]Dat kartonnen autootje heb ik al [i:79db7fca04]12 jaar[/i:79db7fca04]: is eerder een middle-of-the-road-crisis te noemen! 8)

Hee, trabi, ga eens een blikje kaas uit de koelkast pakken, je hapt zo ;)

Ik heb de laatste tijd ook al zo'n gevoel van "wat is er toch aan de hand"....

In 2 weken tijd zijn 3 bevriende stellen wezen vertellen dat ze uit elkaar gaan. Diezelfde week verteld een collega van mij dat hij gaat scheiden, en de ouders van een andere collega ook. Het lijkt wel of dat OF iedereen het zat is, OF dat iedereen tegenwoordig de relatie beëindigd zodra er een hobbeltje op de weg ligt.

:frowning:

[quote:d9a387edb3="unSOUND"]Het lijkt wel of dat OF iedereen het zat is, OF dat iedereen tegenwoordig de relatie beëindigd zodra er een hobbeltje op de weg ligt.

:([/quote:d9a387edb3]

Nou, precies,

relaties zijn soms net lastige kamerplanten.
Als je er geen zorg aan besteedt wordt het helemaal niks,
en als je er wel zorg aan besteedt wil het nog wel eens kwijnen zijn.

Ik weet er alles van.
Het kost verdomd veel energie, en het levert soms verdomd weinig op.
Ik was tamelijk jong pa,
en dat viel lang niet altijd mee.

Een relatie is niet alleen maar een kauwgummetje,
dat je weggooit als de smaak eraf is.

t is keihard werken soms
en goed naar de ander luisteren is iets wat lang niet iedereen kan
of wil.

ik lach me dood om mn zoon van 13
die mailtjes begint met
“He eikel!”
en dan vervolgt met
“dat is toch geen manier om je pa aan te spreken …”

t is hard werken, maar je krijgt er hartstikke veel voor terug.

Een relatie beginnen kan iedereen, echter hem onderhouden is de kunst. Hier al 12 jaar happy together. Misschien een kwestie van mentaliteit. Zelf discipline. Geen ruggegraat.. etc etc :evil:

[quote:092a846d12="klaus"]Mss wel een raar onderwerp om hier aan te snijden, maar toch doe ik het.[/quote:092a846d12]

Daar blijkt de Lounge uitermate geschikt voor, dus post away. :wink:

[quote:092a846d12=“klaus”]De laatste tijd valt het me precies op dat relaties niet meer ‘in’ zijn, in die zin dat ik meer en meer mensen zie die weer vrijgezel worden, en dat ook van plan zijn een tijdje te blijven. Ook bij mezelf merk ik dit, en dan wel in zeer grote mate, aangezien ik nu al 3 relaties achter de rug heb (geen kortstondige flirts), en eigenlijk steeds iets zo heb van pff…is dit alles? of is het de moeite wel allemaal waard?[/quote:092a846d12]

Sja, “is dit alles” of “is het de moeite allemaal wel waard”… Een relatie moet geen last op je schouders zijn. En zeker niet als je pas in de 20 bent jezus. Jij moet je de tyfus rondneuken man. Een serieuze relatie “gebeurt” gewoon en als je er 100% in staat en voor gaat, dan “is dat inderdaad alles” en “bijzonder de moeite waard”.

[quote:092a846d12=“klaus”]Moet nu wel zeggen dat ik zelf de relaties heb beëindigd omdat ik me er niet goed meer bij voelde. Maar los van hen, merk ik dat meer en meer mensen gesteld zijn op hun vrijheid, op het uitoefenen van hun eigen hobby’s. En dat ze dan ook minder verdraagzaam zijn of minder willen delen met anderen.[/quote:092a846d12]

In een relatie waar je je niet goed in voelt moet je ook accuut uitstappen nadat je voor jezelf bent nagegaan of het geen impulsief besluit is waar je later met hangende poten op terugkomt. Iedereen is gesteld op z’n/haar vrijheid toch? Olav en ik zijn al ruim 10 jaar samen en ik heb alle vrijheid, en Olav ook. In een goede relatie hang je niet met je polsen in handboeien, toch? Vrijheid heeft binnen een relatie grenzen. Als je je leuter in elke spleet wil hangen, dan moet je of iemand vinden die daar geen problemen mee heeft (SOA lol) of inderdaad, hartstikke single blijven.

[quote:092a846d12=“klaus”]Ik zie mezelf eerlijk gezegd nog niet in een gezinssituatie, voor een groot stuk omdat ik nu gewoon geen tijd heb ervoor, werk veel, daarnaast nog een hobby die redelijk wat tijd in beslag neemt. Maar mss willen de mensen er gewoon geen tijd meer voor maken.[/quote:092a846d12]

Ik moet altijd lachen als mensen een “gezinssituatie” plannen. Want “dan kan ik dit niet meer”, “daar heb ik dan geen tijd meer voor”. Dat is natuurlijk klinkklare bullshit. Een relatie ontstaat. Aan de 2 deelnemers of het gaat werken of niet en cliché: geven en nemen.

[quote:092a846d12=“klaus”]Ben ik nu de enige die dit zo opvat of zijn er nog mensen hier die zo denken, of die andere ervaringen hebben?
Mss rare plaats om hier over te praten, maar ach, wat geeft het?[/quote:092a846d12]

Jongen, als je 30 bent krijg je weer een paniekaanval of het allemaal wel de moeite waard is haha!
Geniet van het leven, het is maar kort, en je krijgt het maar 1 keer. Wees egoistisch. De mensen die jouw vriendschap/liefde verdienen krijgen dat automatisch wel (en andersom uiteraard).

Groeten van oma.
:bigsmile:

Hehe, Amsterdam, bedankt voor de gouden raad ;)

Heerlijk toch, die nederlanders, hoe ze niet rond de pot draaien!

Ik waser zelf ook al achter gekomen dat het heel plots kan veranderen als je iemand ontmoet waar je een gezin mee zou kunnen starten. Probleem is dat mijn instinct me soms in de steek laat op dat moment, zo dacht ik bij de vorige ook dat het wel los ging lopen, blijk ik me vergist te hebben in m’n eigen voorspellingen.

Ik ga nu niet direct gaan rondneuken hoor :-), voor sommigen is dat een reden waarvoor ze gn vaste relatie willen (omdat ze dan niet knn flirten en rondneuken…) maar dat is bij mij het geval niet.

Die aanval als ik 30 ben, m’n midlife crisis, daar hou ik mij nog niet mee bezig, ben niet echt toekomstgericht, denk hooguit een paar maanden ver.

[quote:def9bd3b8b=“Amsterdam”]
Groeten van oma.

[/quote:def9bd3b8b]

Bedankt oma, mag ik dan nu mijn zakgeld? :innocent:

Zeer gelukkig in mijn roedel (twee 2-benige en 1 vierpoot); of er nog nazaten komen, geen idee - dat zien we dan wel weer.

hmm… “de tyfus rondneuken” [quote Oma] hebben we hiervoor al gedaan (4-poot kan ook niet meer :-0); geen behoefte aan gras wat blijkt weg te rotten bij de buren

groet + succes '-)

[quote:3d1f36efa2="klaus"]Hehe, Amsterdam, bedankt voor de gouden raad ;)

Heerlijk toch, die nederlanders, hoe ze niet rond de pot draaien![/quote:3d1f36efa2]

Draaien doe ik alleen maar [b:3d1f36efa2][i:3d1f36efa2]op[/b:3d1f36efa2][/i:3d1f36efa2] de pot lol

[quote:3d1f36efa2=“klaus”]Ik was er zelf ook al achter gekomen dat het heel plots kan veranderen als je iemand ontmoet waar je een gezin mee zou kunnen starten. Probleem is dat mijn instinct me soms in de steek laat op dat moment, zo dacht ik bij de vorige ook dat het wel los ging lopen, blijk ik me vergist te hebben in m’n eigen voorspellingen.[/quote:3d1f36efa2]

Als het om de liefde gaat laat je instinct je aan de oppervlakte altijd in de steek. Liefde is een gevecht tussen je verstand en je hart. Maar ergens heel diep weet je zelf vaak wel hoe het zou moeten zijn.

[quote:3d1f36efa2=“klaus”][quote:3d1f36efa2=“Amsterdam”]
Groeten van oma.[/quote:3d1f36efa2]

Bedankt oma, mag ik dan nu mijn zakgeld? :innocent:[/quote:3d1f36efa2]

Werken voor de kost ‘jongen’, waarom denk je dat opa in zo’n auto kan rijden? :wink:

[quote:2404d9e009="Oma"] Werken voor de kost 'jongen'

[/quote:2404d9e009]

Waarom denk je dat ik geen tijd heb voor een relatie? :wink:

Kzie soms ook wel in m’n omgeving dat mensen waarvan hun relatie wat moeilijk loopt, plots beslissen kinderen te krijgen, omdat dat mss hun band weer versterkt. Dat vind ik een beetje jammere oplossing. Denk dat er andere redenen genoeg zijn om kinderen te krijgen. Bevestiging van je liefde voor elkaar, samen nieuw leven op de wereld zetten, etc…

Een relatie is een van die dingen die je niet voor 100% zelf in de hand hebt. Je kan je stinkende best doen om het je partner naar haar/zijn zin te maken en je kan zo ontzettend veel van die persoon houden. Maar die twee elementen zullen je absoluut niet garanderen dat de relatie blijft bestaan.

Amsterdam omschreef het briljant: een relatie ‘gebeurt’ gewoon. Natuurlijk is het hard werken en zal een relatie zichzelf niet in stand houden. Maar als het goed zit dan zul je dat voelen, zit het niet goed dan voel je dat ook. Het is de vraag wat je met die gevoelens doet. Feit is dat je onmogelijk een relatie kan verbreken zonder pijn te veroorzaken. Maar als je in alles rekening zal houden met de gevoelens van de ander dan zal het verdriet tot het minimum beperkt blijven.

En dan nu naar buiten! Dompel je onder in de Axe, koop wat Chocomel en geniet! :lol:

[quote:0537fb4ead="Amsterdam"] Als het om de liefde gaat laat je instinct je aan de oppervlakte altijd in de steek. Liefde is een gevecht tussen je verstand en je hart. Maar ergens heel diep weet je zelf vaak wel hoe het zou moeten zijn. [/quote:0537fb4ead]

Er woedt nu zo’n gevecht… nee oorlog in mij. Ik wil er niet veel over kwijt, maar als ik mijn hart de overhand laat nemen, dan ben ik bang dat ik haar vriendschap en vertrouwen kwijt raak.

Zucht…

[quote:0537fb4ead=“Bløf (refrein “Opstand”)”]
In mijn hoofd, in mijn hand
In mijn stad, in mijn land,
Broeit een opstand van het hart
En het verstand
In mijn hoofd, in mijn hand
In de kern en aan de rand
Broeit een opstand van het hart en het verstand[/quote:0537fb4ead]

[quote:881369c92d="MacBjorn"] En dan nu naar buiten! Dompel je onder in de Axe, koop wat Chocomel en geniet! :lol:[/quote:881369c92d]

Is het dan zo’n goed weer daar?

Kan het nu echt niet veroorloven van buiten te zitten, buiten het feit dat de zon achter de wolken zit, heb ik een deadline morgenochtend om 7u en tegen volgende week moet ik nog een site afwerken…

En macosx.nl helpt natuurlijk ook niet! :wink:

[quote:881369c92d=“Rudy”]
Zucht…
[/quote:881369c92d]

Sterkte Rudy, kzat eerder ook al in dergelijke situaties (niet dat die met elkaar te vergelijken zijn, elk geval is anders) en heb uiteindelijk ook de knoop doorgehakt. Je moet natuurlijk ook wel een klein beetje egoïstisch zijn in een relatie, en je niet volledig wegcijferen voor iemand.

2 van de 3 relaties die ik heb beëindigd hoor ik nog regelmatig eens. Je kan moeilijk spreken van vriendinnen, want dat lukt me gewoon niet, aangezien je die persoon altijd blijft zien als de persoon waarmee je een stuk van je leven doorbracht. Ik alvast toch…

Bijna weekend he :evil:

Niet te druk maken, wat komt zie je wel, afhouden kan je altijd wel toch? :wink: