Relationeel rolmenu in Filemaker 5.0

Ik vind het moeilijk om duidelijk te maken, en heb dit dan ook al 3x herschreven. Bijvoorbaat dus alle dank aan hen die de moeite nemen om me verder te helpen!

Mijn zelfgebouwde Filemaker orderregistratie systeem is toe aan een volgende module en wel: uren registratie. In een nieuw file, gekoppeld aan mijn orderregistratie wil ik actiever bij gaan houden hoe lang ik per klus bezig ben. Ordernummers kan ik niet onthouden, maar klantnamen wel.

Wat me niet lukt is het volgende:
In de uren registratie wil ik een rolmenu maken met de orders van een bepaalde klant die nog niet zijn gefactureerd.

trefwoord(link met file1) + factuurinfo(link file1 met file2) = pop-up lijstje van lopende orders(in file 3)

Waarschijnlijk komt het door de wijze waarop ik het nu probeer op te lossen. Namelijk met een calculatieveld in file1. Goede suggesties zijn dus van harte welkom, en als het nog niet helemaal duidelijk is licht ik graag nog e.e.a. toe.

BVD

Hoi Sambo,

Ik zou je graag willen helpen, maar kan me niet goed voorstellen wat je nu precies wil.
Als je de FM bestanden even in een PB naar me stuurt, kijk ik er vanavond wel even
naar.

In je file met orders heb je een calculated field nodig waarin het klantnummer terecht komt als de order nog open staat. Volgens mij heb je die al echter, mischien staat de calculatie niet goed opgeslagen. Bij de opties (als de calculatie open hebt) kan je opgeven of deze opgeslagen moet worden of alleen berekend moet worden indien nodig. Je kan alleen een calculated field in een relatie gebruiken (de rechterkant) als deze opgeslagen en geindexeerd kan worden. (en nog wat meer beperkingen...)

Dit is allemaal FM kleiner dan 7 speak, FM 7 heeft weer andere mogelijkheden.

Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat.

In orderregistratie gebeurd het volgende:

Factuurstatus: IsEmpty(factuurnr::factuurdatum)
(deze genereerd een 1 als er geen factuurdatum is. In deze actie kan ik de waarde niet ‘opslaan’)

Orderomschrijving:If(Factuurstatus = 1;orderomschrijving;"")
(Er ontstaat een regel met de orderomschrijving als factuurstatus de waarde 1 heeft. In deze actie kan ik de waarde ook niet’opslaan’ omdat factuurstatus daarin voorkomt)

Vervolgens is het ook dus niet mogelijk om de waarde als rolmenu te gebruiken in een extern file.
(intern trouwens ook niet)[/b]

Probleem is inderdaad de relatie die naar de factuurdatum kijkt. Dit kan je op een paar manieren oplossen: 1 Maak in orders ook een factuurdatum veld aan dat je vult vanuit facturen op het moment dat factuurdatum daar gevuld word. 2 Gebruik de GetField functie om de factuurdatum op te halen. Hiermee is Factuurdatum niet realtime, maar enkel als Filemaker eraan denkt om hem te verversen. 3. Maak gebruik van Lookups. Zorg ervoor dat Factuurdatum een lookup is vanuit facturen. Maak dan een script die de nog openstaande orders ververst (relookup doet op factuurnummer) om zo de factuurdatums op te halen. Anyweg nog vele varianten mogelijk...