Remote acces

Hi,

ik kom er niet uit!!
Thuis heb ik een mac met Panther op. Op het werk een PC met windows 2000 Professionel.
Op de PC is VNC Server geinstalleerd. Welke instellingen moet ik daar doen om de pc van thuis uit te kunnen besturen?? Blijkbaar staat daar iest met poort 5900…

Thuis kan ik zelfs met de firewall af, de pc niet pingen, alhoewel de VNCServer op de PC wel aanstaat…
Welke instellingen moet ik op de mac doen?? Ik zal VNC viewer downloaden, als dat bestaat vor de mac???

Ik test hier op het werk tussen 2 PC’s en daar kan ik vanuit de éne pc de andere overnemen…
Maar vanuit thuis dus niet…

Please help met een ‘uitgebreide’ handleiding, want van netwerken ben ik een beetje een leek!!

Txs & Grtz,
Koen

Als je wil dat het werkt, moet je waarschijnlijk toestemming vragen aan de systeembeheerder van je werk. Het zal bijna nooit mogelijk zijn om vanaf buiten een interne machine op het werk te benaderen. Dit gaat alleen werken als je "inbelt" of een VPN verbinding opbouwt naar het werk. Op die manier word je onderdeel van het netwerk van het werk, en afhankelijk van de instellingen/beveiligingen zou er dan wel bij kunnen. Waarschijnlijk hebben de machines op het werk een TCP/IP adres in de vorm 10.x.x.x of 192.168.x.x dit zijn "prive" adressen en worden niet gerouteerd op het internet. Anyweg, je moet dus eerst een VPN verbinding kunnen maken met het werk, of de systeembeheerder op het werk moet daar de firewall zo instellen dat jij vanuit huis bij je PCtje mag. Meestal helpt een appletaart wel bij dat soort vragen.

Gr. Ramon

Hoi, dat begrijp ik nog....Hoe kan ik een VPN verbinding maken?

Collega’s met een PC doen het volgende:
ze installeren een VPNclient nl : vpnclient-win-is-4.0.1.Rel-k9.exe (7Mb)

bestaat zoiets ook voor de mac??

Txs,
Koen

Hangt van de VPN doos af bij het werk. Cisco bijvoorbeeld heeft eigen clients ook voor Mac OSX. OSX heeft standaard PPPoE ingebouwd wat ook zou kunnen werken.

Daarnaast zijn er een aantal VPN clients te downloaden. Zoek gewoon op VPN Client MacOSX in google en je krijgt een waslijst. Of op versiontracker.com.

Vraag eerst op het werk wat voor oplossing ze daar hebben. VPN zit vaak bij de Firewall, maar dat hoeft niet. Mocht de Firewall een Cisco zijn of Watchguard bijvoorbeeld, dan kan daar de client van opzoeken/downloaden.

Hi, stap 1 is in orde:

ik heb een cisco VPNclient voor Mac Os X dankzij onze IT.
Ik azl dat installeren op mijn mac…en dan??

Als ik dan Remote Deskop van Apple gebruik, zou het dan moeten lukken???
Of Timbukto???

En kan ik nu VNCviewer en server wegsmijten??

KOen

Niks wegsmijten Koen. VPN is er maar voor een doel, dat is de verbinding maken naar het bedrijfnetwerk.

Als dat eenmaal is gelukt kan je met de “setup” die je thuis gebruikt aan de gang. Let wel Remote Desktop van Apple is niet hetzelfde als die van windows. Maar je kan bij Microsoft een remote desktop client voor de Mac downloaden om bijvoorbeeld XP pctjes over te nemen. Trouwens met de Apple RDC kan je elke VNC enabled server overnemen. Ik lees dat je dat al had geinstalleerd.

Let ook op, bij de VPN verbinding geef je het IP nr op van de VPN Server/Firewall (het bedrijf). Zorg eerst dat de VPN goed is.
Bij RDC geef je het IPnr op van de PC die je wil overnemen. Als je eenmaal een VPN verbinding hebt met het bedrijf, zal waarschijnlijk je eigen IPnr ook in de reeks vallen die je werk PC heeft.

Ok, txs.

Ik ben nu op het werk, en zal de VNC open laten staan…
Straks ga ik thuis de VPNclient installeren en eens zien of ik een verbinding krijg…

Remote Desktop heb ik nog niet, maar daar kan ik wel aangeraken…anders Timbuktu Pro…

Eerst zorgen dat ik ed pc kan pingen, ok?

Ik hou je op de hoogte!!

Txs
Koen