Rendezvous

Sinds kort ben ik in het bezit van 2 macs: een iMac en een powerbook. In de een zit een airportkaart, in de andere een airport extreme kaart. Daarnaast heb ik een speedtouch wireless router/modem. Nu wil ik bestanden van de ene naar de andere mac versturen. Ik heb begrepen dat het via een bepaald protocol gaat, rendezvous geheten. Mijn vraag is: hoe werkt een en ander, wat moet ik waar instellen, en hoe kan ik verbinding tussen beide macs maken?

Korte uitleg uit mijn hoofd:

In beide computers bij systeemvoorkeuren-> delen bestandsdeling aanzetten. In je finder op netwerk klikken, wachten tot je de andere mac ziet, daarop klikken en slepen maar.

Ik heb het precies zo gedaan zoals je hebt gezegd, en inderdaad zie ik een soort transparante netwerkbol met de namen van de beide macs. Alleen, als ik die aanklik, dan krijg ik een schermpje met een SMB/CIFS-identiteitscontrole. Er staat een werkgroep, vervolgens een gebruikersnaam en dan moet ik een wachtwoord intikken. Nu heb ik alle mogelijke wachtwoorden geprobeerd, maar dan plopt er een schermpje op met de mededeling dat POWERBOOK of IMAC niet kan worden geopend omdat het originele onderdeel niet gevonden kan worden. Wat moet ik nou?

Alvast dank voor suggesties!

Heb je je iMac en je Powerbook wel aangesloten op de wireless router? Dit kan je doen door vanuit de airportmenu te kiezen. Anders moet je vanuit de airportmenu zelf de naam/ip-nummer van de router invullen, dit kan je doen door "Andere..." te kiezen.

Probeer i.p.v. netwerk eens verbindt met server en daar dan intikken (normaal gesproken vindt OSX de andere computer automatisch maar als dat niet het geval is...) het ip-nummer van de andere computer of xxx. local waar xxx de naam van je andere computer is. Verbindt met server vind je als je op GA klikt.

Dat lokale netwerk lukt echt niet, ik heb nu van alles geprobeerd. Max OS X ziet beide computers wel (ik zie steeds een soort transparante snelkoppeling met de naam van de andere computer) maar als ik daarin wil loggen, dan zegt ie voortdurend dat het originele onderdeel onvindbaar is. Ook heb ik de IP-adressen ingevoerd, maar als ik dat op de imac doe om de powerbook te vinden, dan ga ik daar als gast in en zie vervolgens een schermpje met: selecteer de volumes die u wilt activeren. Maar er valt helemaal niet te selecteren, want het veld eronder is leeg. Als ik vanaf de powerbook de imac probeer te vinden, dan lukt dat beter, in die zin, dat ik een volume kan selecteren (nl. het thuisvolume) maar het enige dat ik dan te zien krijg is een zogenaamde drop-box. Daarmee kan ik dus wel een bestand van de ene mac naar de andere kopieren, maar ik kan niet in de bestanden of programma's van de imac. Er blijven dus problemen. Wie het weet, mag het zeggen. Alvast bedankt!

Staat bij beide computers bestandsdeling ingeschakeld? En niet als gast inloggen maar met het wachtwoord dat je op de andere computer gebruikt en de username die je daar hebt. Bij mij werkt het prima. Ik kan van de imac naar de powerbook v.v. en ook naar mijn windows XP computer. gewoon een kwestie van slepen. ik weet niet waar je woont maar ik zou bijna zeggen als het je niet lukt om het werkend te krijgen kom eens langs.

Wauw, die laatste tip werkt geweldig! Dank je wel, het is gelukt. Tjeempie, die Mac, die is toch echt super!

Veel dank!!

ok succes Mick.. wat was de laatste tip?

Tja, wat zal ik zeggen, ik kom eigenlijk nog maar net een beetje kijken in Mac-land. Ik bedoelde de tip dat je moet inloggen met de gebruikersnaam en het wachtwoord van de andere mac.... Had ik gewoon moeten weten. Peter, bedankt!

Ok, graag gedaan Mick, we zijn er toch om elkaar te helpen he.