Repair disk permissions: should be 0 owner is 501 ???

Ik doe het regelmatig: repair disk permissions, maar nu gebeurt er iets vreemds. Normaal gebeurt er vrij weinig in het log, maar nu scrollt er in een gigantisch tempo een enorme hoeveelheid tekst voorbij. Lijkt me niet goed, druk op stop (partly corrected) en kies eerst maar eens voor verify. Dan blijkt voor mijn hele directory te gelden: User differs on ..............(zeg maar alles) should be 0, owner is 501 Iemand een idee wat dit te betekenen heeft? Het enige wat ik kan verzinnen: de door DiskWarior vernieuwde directory heeft een nieuwe eigenaar op geleverd. Hoewel ik dacht, dat ik dit al een keer gedaan had sindsdien. ????? Bedankt,

0 is de root 501 is jouw account

start Netinfo-beheer
venster local @ 127.0.0.1 - /
klik in de middelste kolom op users
klik op een gebruiker
in het infovenster onderaan zie je bij ‘uid’ die nummers staan

Bedankt Michiel, Maar waarom wil Repair Privilages duizenden keren 501 veranderen in 0. Ik dacht, laat ik het maar in een (1) keer zelf doen met de netinfomanager. (net info beheer) Dat kan dan wel, maar als ik dan Verify Privileges doe, dan wil ie nog steeds al die 501'jtes in O veranderen. Zal ik maar op Repair drukken en maar gewoon doen? blijf het een beetje vreemd vinden.

Repair drukken en het zaakje verder zijn gang laten gaan. Na de IE 5.2.3 update heeft Repair het erg druk gehad.

In de ‘Kleine Mechelse Cathechismus’ stond een vraag: [i:6ccb5eb03f]“Wanneer moet men bidden?”[/i:6ccb5eb03f]
Antwoord:[i:6ccb5eb03f]'s Morgens en 's avonds, voor en na het eten, bij het beginnen van een belangrijk werk, in bekoringen en gevaren.[/i:6ccb5eb03f]
Vooral die laatste formulering vind ik erg grappig.

“Wanneer moet men Herstel Volumebevoegdheden toepassen?”
Antwoord: [i:6ccb5eb03f]Voor en na elke belangrijke update van het besturingssysteem of elk belangrijk programma.[/i:6ccb5eb03f]

Verder maak ik er een maandelijkse routineklus van. Met Cronnix zal ik eens proberen of ik dit geautomatiseerd krijg.

Tja, ik doe het ook vaak, daarom weet ik ook dat er nu wel echt iets mis is. Had ik nou maar meer gebeden, maar: repair disk permissions levert nu het volgende op. Ik zie weer alle bestanden gescand worden; dat is dus heel veel en duurt lang: En voor ieder bestand (map etc) krijg ik dit verslag: -User differs on ./Applications, should be 0, owner is 501 Owner and group not corrected on ./Applications, reason Operation not permitted Permissions not corrected on ./Applications, reason Operation not permitted - Waarbij je 'applications' dus kan vervangen door Wat je maar wil. Een eindeloze lijst. Het komt er dus op neer dat er niet meer gerepareerd kan worden. Tja, wat nu?

Niet dat ik het echt snap, maar ik heb de oplossing wel gevonden, dankzij een zeker Mark D op het Apple OSX forum:

Anyway, I suspect that the “SetUID” flag has been lost on the actual Mach-O executable of the Disk Utility application itself. I’m sure some *nix users can correct me if I’m wrong but what this flag basically does is give the Disk Utility application a higher level of authority to allow it to make changes to your disk. Trying to run Disk Utility without that flag set will cause all operations to fail with permission errors.

You should be able to fix Disk Utility enough to be able to further fix its permissions as well as your disk permissions by performing the following 2 commands in the Terminal application.

Open the Terminal application located in your /Applications/Utilities/ folder and at the prompt type the following exactly (you may want to copy and paste it):

sudo chown 0 “/Applications/Utilities/Disk Utility.app/Contents/MacOS/Disk Utility”

Then hit return, enter your admin password when asked for it, and hit return again. You should be returned to the next line with another command line prompt. Next type the following and hit enter after doing so:

sudo chmod 4775 “/Applications/Utilities/Disk Utility.app/Contents/MacOS/Disk Utility”

You should then be able to launch Disk Utility and run Repair Permissions to repair your entire volume and also verify and repair any damage to the volumes.

Nog nooit eerder iets in de Terminal gedaan (schietgebedje)
Maar vervolgens wilde de Disk Ultilty wel weer repareren (duizenden malen 501 corrigeren naar 0.
Blijft natuurlijk voor mij een mysterie hoe al die nulletjes 501’tjes waren geworden.