reparatie

Ik heb een probleem om een rubriek toe te wijzen aan mijn wellicht te algemene vraag , maar schets het probleem.
Meerdere basisinstellingen ( bijvoorbeeld : taalinstellingen) lieten het afweten. Ik bracht mijn Mac binnen ter reparatie bij een erkend Mac dealer. De diagnose bleek : Hard disk vervangen. Het zij zo .
Ik lever een Mac af onder LION , en krijg er een terug onder Snow Leopard. Dit brengt mee dat in Mobile Me toestanden terecht kom die finaal luiden dat deze nieter werkt. De migratie assistent herkent mijn externe schijf niet meer . Een 25 -tal aangekochte programma's worden niet aanvaard, omdat ze Lion-gebonden zijn ondertussen , En Lion zou ik moeten heraankopen, .... en nog veel meer.
VRAAG : Is het aanvaardbaar dat bij reparatie een voorbijgestreefd besturingssysteem (Snow Leopard) afgeleverd wordt, en de laatste up-to-date installatie (Lion) intact teruggeveerd wordt ???

De reparatiedienst is SWITCH.BE

Je wordt altijd geacht om voor jezelf een backup te hebben gemaakt voordat je je Mac ter reparatie aanbied. Dat is niet voor niets, dat blijkt wel uit jouw verhaal.
Dan zou het gewoon zo moeten zijn dat je je backup terugzet en alles is weer in orde.

Blijkbaar heb je geen backup? Dat is dan nu jouw probleem helaas....
Lion hoef je niet weer te kopen. Als je die eenmaal hebt aangeschaft, kan je die gewoon weer onder je Apple-id downloaden uit de App Store. Hetzelfde geldt voor de programma's.

Aanvaardbaar is dat je systeem aan je wordt teruggeveerd in compleet [i]lege[/i] toestand. Jij bent zelf verantwoordelijk voor het terugplaatsen van het OS en je back-up. Die laatste heb je uiteraard altijd bij de hand.
Als je systeem origineel met Lion geleverd is of wanneer je Lion zelf hebt aangekocht dan kun je die uiteraard vanuit Snow Leopard zo weer terugplaatsen uit de App Store. Eenmaal aangekochte systemen kunnen zonder extra kosten weer opnieuw gedownload worden.

Het feit dat Switch je Snow Leopard installeert is erg netjes. Op die manier hoef jij alleen maar vanuit de App Store je originele Lion terug te plaatsen om daarna met Time Machine je back-up terug te zetten.

Ik heb toevallig bijna een maand geleden ook een gecrashte interne HD gehad.
Nu zet ik altijd met regelmaat een superduper image van mijn schijf op een externe HD.
Voordeel : zelfs na een gecrashte interne HD kan je gewoon opstarten van die image en verder werken. Je valt dus nooit zonder computer.Je vervangt nadien als het je past (of laat vervangen) je interne HD . Kopieer dan met twee muisklikken je image terug naar de nieuwe interne HD en alles staat weer volledig op zijn plaats , inclusief programma's, paswoorden , instellingen enz.
Dus goede raad : altijd zoiets voorzien want ooit overkomt je het toch eens .

Nog een kleine aanvulling: er zijn genoeg mensen die juist bij oude systemen blijven om bepaalde software werkend te houden. Ik zou van mijn AASP verwachten dat ze hem leveren met het originele OS erop.
Dat kan je zelf ook doen met je installatie cd's, of als die niet bij je computer zaten door het te downloaden (zonder kosten) van internet. Herinstallatie van software en data kan vanaf Cd's/appstore en je backup.