"repetitie" opnemen met me powerbook

oi! vandaag zijn we met een nieuw bandje begonnen met een lekkere hoeveelheid herrie produceren :evil: (hardcore/punk) een nummertje heb ik ook opgenomen met Audacity, wat opzich wel redelijk ging (niet al te beste kwaliteit), maar nu vraag ik me af of hier meer mensen zijn die zich hiermee bezig houden. Lenen GarageBand en/of Logic zich hier ook goed voor? (en hoe vooral? tips?) Het idee is om een extra microfoon in te pluggen en de master-out van die zangversterker in m'n line-in te douwen. Zal dit betere kwaliteit geven dan direct met m'n interne mic?

Alle info en tips zijn welkom!

J.

ik ben ook met audacity bezig; supercool progje dat het volgens mij beter doet dan soundstudio e.d. als het gaat om synchroon tracks opnemen; audacity heeft zelfs software- en hardwarematige weergave van hetgeen reeds is opgenomen en wat je nieuw opneemt! maar dat wist je al. het enige 'maar' vind ik de instabiliteit van het programma en de effecten waarvan ik het lastig afstemmen vind met zo'n beperkte preview-tijd.

als het alleen maar gaat om een opname van de repetitie te maken, dan kan je gerust "garageband' audicity, audio hijack" o.i.d. gebruiken.

hoe het geheel bij je mac binnenkomt is belangrijker.

als je een mengpaneel gebruikt kan je daar een lijn-signaal (tape out) van pakken en dit naar je mac voeren.

dan blijft je zaalgeluid beschikbaar en wordt er een rechtstreekse opname van “die” sound gemaakt.
dat hoor je dan ook, meestal is het een modderig geluid.

wil je dat voorkomen zul je ieder instrument/zang appart een mixer in moeten sturen, waarvan de uitgang aan je mac hangt, en het monitor signaal gebruikt wordt om jezelf te horen.
dit vereist (afhankelijk van de wensen) een wat duurder type mixer, maar de resultaten zijn er dan ook naar…

ok, sorry voor de late reacties, maar bedankt voor die van jullie! ik ben net terug van de tweede keer herrie maken, en dit keer met al betere resultaten. We hebben een extra microfoon in het het midden gezet, en die naar de zang-versterker (/mengpaneel?) en vervolgens naar m'n pbook gestuurd. (en oja, m'n bas stond ook vééél te hard :evil: ) Audacity ging prima hiervoor, maar uiteindelijk willen we eventueel een demotje opnemen. Bij een van ons thuis, die een mengpaneel heeft (geen idee wat voor iets). Zijn er meer (evt professionele) programma's hiervoor?

gr.j.

aangezien hier niemand meer op reageerde ( :roll: niemand die hier ervaring mee heeft?) ben ik zelf (zowiezo natuurlijk) verder op zoek gegaan.. ik kwam uiteindelijk op drie apple-producten, Soundtrack, LogicPro en LogicExpress. Volgens mij is Soundtrack eigelijk alleen voor het aanpassen van geluid en niet om op te nemen, klopt dat? Verder vraag ik me af of Logic(express ivm de prijs) dan is wat ik zoek, en vooral hoe soepel dat gaat op mijn 12"PowerBook1.33 (1,25gb/60gb)...

Heeft iemand hier meer uitleg en/of tips voor?

het ligt er aan wat je wilt. als je slechts de repetitie wil terugluisteren dan maakt het niet zoveel uit waarmee je dat opneemt. wij nemen onze repetitie op met een minidisc en een klein microfoontje. als je een demo wilt maken van enige kwaliteit dan heb je goede software en vooral goede hardware nodig.

Aangezien de beste man dus zei dat hij een demo wou opnemen, ga je dat niet doen met een minidisc en een klein microfoontje.

Budget-technisch zou je hiervoor het beste logic express kunnen gebruiken. Dit programma bied denk ik alle mogelijkheden die jij nodig zult hebben.

Groter probleem zal de hardware zijn. Het is beste is zoveel mogelijk dingen apart op te nemen. Hiervoor heb je dus sowieso al tussen de 6 en de 11 microfoons (minder kan ook wel natuurlijk… maar dit is voor een gebruikelijke opstelling bij het maken van opnamen) nodig uitgaande van 1 gitarist, zanger(es), bassist en drummer. Daarnaast alle benodigde draadjes, mengpaneel, interface voor je mac… Grote kans dat daar meer geld in gaat zitten dan in het softwarematige deel.

Zoek eens op google ofzo hoe je het beste een opname kunt maken, zou ik zeggen…

ok bedankt, even nog wat meer info over de band... we hebben een bassist (moi :)), een gitarist, drums en een zanger (/schreeuwer :evil: ) en we spelen... hard :) het probleem tot nu toe was dat de microfoon van m'n pbook de herrie niet aan kon en er dus niks van over bleef. Later wel een extra mic in het midden gezet en via het mengpaneel naar m'n line-in gebracht, wat al wat beter was.. binnenkort gaan we naar een andere ruimte en ik heb geen idee wat voor mengpaneel daar staat, laat staan of daar firewire op zit. Maar ik zat net even te denken.. als je alle versterkers en mic's naar het mengpaneel lijdt (dmv gewone versterker-kabels?!) en goed afsteld, is er dan ook een goede opname te maken? (in het geval dat er geen firewire of wat dan ook mogelijk is). Ik zou in ieder geval naar logic-express gaan kijken :) oja, heeft iemand ervaring met (evt meersporig) opnemen met logic en een powerbook?!

als je alles annsluit op het mengpaneel en goed afstelt, kan je niet veel beter doen, met de minijack zal dat goeie kwaliteit geven (natuurlijk afhankelijk van micro's mengpaneel, kabels)

Ik ben onlangs nog in een professionele geluidsstudio geweest, en daar zei de technicus dat hij het een ware uitdaging vond om harde muziekgroepen af te stellen met zijn aparatuur; het is namelijk zo, hoe harder de muziek klinkt, hoe moeilijker het wordt om alles proper af te stellen.

Ik geloof dat er dezer dagen toch betaalbare oplossingen bestaan voor het bouwen van een kleine thuisstudio… alvast succes!

Ik wou dat ik al zo ver was… eerst nog aan een instrument geraken :wink:

Een instrument Laurens? :P

[quote:2cd12ba329="Mac_Laurens"]het is namelijk zo, hoe harder de muziek klinkt, hoe moeilijker het wordt om alles proper af te stellen.[/quote:2cd12ba329] wat een gelul...

Het blijft een vak hè??

iBook of minidisk->mengpaneeltje->genoeg microfoons_> heel goed alle instrumentvolumes op elkaar afstemmen->ruzie bijleggen onder de bandleden->proefjes opnemen en afluisteren op goede hoofdtelefoon of studiomonitor->ruzie bijleggen onder de bandleden-> opnemen maar.

Denk ook aan een goedkope condensator en buizenvoorversterker(Behringer C1 en Tube ultragain=mooi &samen €100) Kunnen best 135dB hebben. Tip: pas een set Senheisers 900 kunnen kopen voor €50 p/s, waren ook prima.
Of die nieuwe digitale harddisk/flash meersporenopnameblokjes, liggen zo tussen de 300 en 450euri. (Boss, Alesis Aria enz)
En Een Bas Kan Nooit Te Hard Staan 8) 8)
Speel ze![/code]

Het opnemen met 1 micro (noemen ze ambient miking dacht ik) lijkt me nogal problematisch, geeft dat echt resultaat? Bij ons werkte het maar héél zelden, hoewel ik vermoed dat het ook van het type microfoon afhangt. Zo heeft een vriend van me met een iPod + microfoon al verschillende bootlegs gemaakt waarvan het lijkt alsof het officiële releases zijn.

Al je instrumenten in een mengpaneel duwen en dan de master-out naar line-in is een oplossing, maar de praktijk leert me dat ten eerste het afstellen moeilijk is (je staat immers in dezelfde kamer en hoort het instrument dus niet louter door de micro) en het ten tweede jammer is dat je achteraf niets meer aan dat spoor alleen kan wijzigen (gitaar ietsje scherper, bassdrum doffer…)

Eigenlijk moet je een interface hebben waarin je al je instrumenten kan inpluggen, zodat je de sporen simultaan kan opnemen. Zo’n interface (normaal gezien +geluidskaart denk ik, vraag me af hoe dat zit voor een mac?) begint rond de 500EUR (M-Audio). Vanzelfsprekend heb je dus ook goede microfoons nodig (en zo’n drumkit begint toch ook pas van 500EUR). Dus meestal wel 'n dure oplossing.
Ben toch een beetje jaloers op de groepjes die volledig digitaal spelen, die hebben al veel minder last van het microfoon-probleem.

zow, was dit topic alweer bijna vergeten! :oops: :) maargoed, we zijn ondertussen bezig (geweest) met wat demo-opnames, wat -zoals verwacht- een flink gepiel was. Uiteindelijk geen logic, pro-tools of qbase gebruikt (had net daarvoor een tiger er opnieuw opgezet :? ) dus gewoon Audacity gebruikt en dat ging opzich wel aardig! :) Het lastigste was om de drum er compleet goed op te krijgen, en daarbij de rest er duidelijk bij te proppen. Maargoed, na de eerste dag ([url=http://jasper.haggenburg.com/files/demodag1.mp3]herrievoorbeeldje[/url]) kregen we een smsje van de gitarist, die er blijkbaar geen zin meer in had. Van de week (inderdaad bassmac!) even rond de tafel..

semi-offtopic @bassmac: Waar speel jij zoal op en wat voor stijl? :slight_smile:

Ha die Jaz86, wat kunnen jullie een enthousiaste herrie maken zeg! :lol: Ik had vroeger wel een punkbandje, maar toen begon dat net. (Ze hadden toen een buurthuis opnieuw moeten stutten omdat het na ons optreden begon te scheuren..) Daarna nog lang Wave, jaren 80 natuurlijk. Nu braaf wat jazz, rock, pop. Ik ken niet zo veel mensen meer die nog flink herrie willen maken :( Ik heb al een tijdje een Spector NS2004, doorlopende halsding. Eindelijk iets wat beter is als mijn Yamaha, en daar kon geen normale fender tegenop. Versterken doe ik met een SWR 350 en sinds kort een 4x10 Behringerkast, die met papieren conussen. Die blijven wel heel. Maar voor jullie muziek zou ik toch gaan voor Peavey of Ampeg en een Rickenbacker, die kunnen daar goed tegen. (Had dat vroeger ook!) Heb nog ooit een Dynacord/electrovoice set gehad, maar die heeft een student opgeblazen op Dynamo-openair. Trash/deathmetal kon die niet zo goed tegen. Gitaren is een squier, best goed en een les paul van 85 euro. Ziet er net zo uit van een afstandje :P Maar wel een buizen marshallcombo, daar klinkt alles toch goed op. (lang sparen he) Hier is vast nog een heel forum voor, maar het blijft leuk. paar plaatjes in Bassmac fotoalbum.. Hoop dat je gitarist er nog zin een heeft, je zal nog wel een microfoon bij 'm moeten zetten of zo!

klinkt allemaal érg vet! Ik wou dat ik gewoon financieel niks te makken had, zodat ik een echt vette gear kon aanschaffen :) Vrijdag weten we als het goed is meer over de "toekomst" van de band!

Euhhh, geen cent te makken en vette gear kunnen kopen? :? :wink: Ik heb weleens repetities opgenomen met m'n iBookje en Logic Pro. Twee overheads, microfoon bij de bassdrum en de snare, zangmicrofoon, lijntje vanuit de gitaarversterker, microfoon voor de versterker van mijn orgel en gaan... Alle microfoons en line in gingen in een Mackie mixer en daarna in mijn FW410 (blijft er helaas maar een spoor over, maar ik heb geen centen voor een MOTU 828!). Klonk helemaal niet verkeerd, na wat aanpassingen in Logic. Alleen wilde de hd soms niet. In de toekomst ga ik m'n externe hd hiervoor inzetten. De interne hd is gewoon te traag.

< off topic > [quote:b18feb6050] (herrievoorbeeldje) [/quote:b18feb6050]

[size=18:b18feb6050][color=darkred:b18feb6050]Koelere![/size:b18feb6050][/color:b18feb6050][size=12:b18feb6050] wat een takkeherrie! hahahaa.[/size:b18feb6050]