Reservekopie maken iMovie 06

Ik heb een video, genaamd:vakantie 2008. Ik bewerk deze video en sla hem steeds tussendoor op. Aan het eind van de dag wil ik hem op een tweede videoschijf in de Mac Pro opslaan. Dit duurt wel lang, maar hij heeft een hele nacht de tijd. :wink:

Nu staat dus op twee schijven de video: vakantie 2008
Ik ga op de Mac verder, sla af en toe op, maar nu wil ik hem ook op de videoschijf opslaan. Ik ben dan verplicht om te kiezen voor: project opslaan als. Ik krijg dan een melding dat dat bestand al bestaat en of ik het wil vervangen. Ik zeg dan natuurlijk ‘ja’. Zegt het programma: schijf is vol. Moet ik eerst de oude video eraf gooien en dan is hij weer een hele poos bezig met opslaan. Hij had toch ook net als op de harde schijf gewoon alleen de veranderingen op kunnen slaan. Indien er wel genoeg ruimte is, gooit iMovie zelf het bestand in de prullenbak en slaat de kopie dan ook weer helemaal opnieuw op.
Kan ik ergens instellen dat ik voor beide schijven alleen de optie: project opslaan kan kiezen?

Interessant probleem :-) Er is een verschil hoe iMovie met deze twee bestanden omgaat. Als je vanuit iMovie je film tussentijds opslaat, houdt iMovie dat ("huidige") bestand open. Als je nu de film naar een ander bestand (op je tweede schijf) wilt wegschrijven, dan moet dat bestand eerst weer geopend worden. Maar iMovie kan niet alleen maar de wijzigingen wegschrijven, omdat een ander programma (dan iMovie) in de tussentijd ook iets aan dat bestand aangepast zou kunnen hebben. iMovie kan dat niet zeker weten en moet dus alles opnieuw schrijven. En dat kost tijd.

Ik ben bang dat er geen oplossing is voor jouw probleem.
Misschien helpt het overigens nog wel iets als je ervoor zorgt dat er wat meer ruimte op die tweede schijf vrij is, zodat je niet steeds die “disk vol” melding krijgt.

Bedankt. Ik had nog de stille hoop dat ik voor dat ik de video op zou slaan, ik nog ergens kon veranderen dat hij hem naar die tweede schijf zou op kunnen slaan, zodat ik toch voor project opslaan zou kunnen kiezen. Dat zal dan dus niet lukken. Jammer en tijdrovend en milieuonvriendelijk. Nu laat ik de Mac dat 's nachts maar doen en anders zou ik hem uitzetten. Voor ik het eerste bericht typte, heb ik al gezegd dat de video opgeslagen moest worden en hij is nog bezig. (210 GB) Op de tweede schijf is nog 300 GB vrij, maar dat doet hij dus niet. Moet ik eerst de video verwijderen en dan pas opslaan. Heeft ook te maken zag ik dat iMovie de eerste versie in de prullenbak zet, dus die eerste versie blijft eigenlijk nog op de schijf staan. Zou ik eerst prullenbak moeten legen. iMovie? pffff en FCE is me net een brug te ver. Bedankt voor de heldere uitleg.