resolutie afbeelding pdf

Er zijn al aardig wat discussies geweest over het maken van een goede pdf, maar ik heb mijn antwoord nog niet kunnen vinden. Ik hoop dat jullie meer weten.

Het probleem is als volgt;
Ik heb in indesign een A4 advertentie gemaakt en wil deze vervolgens printen naar een ps bestand om deze daarna door distiller te gooien met de cebuco joboptions.

In mijn indesign document staan de foto’s op 300 dpi en in cmyk. Als postscript printer in indesign gebruik ik de hp colorlaserjet 9500.

Als ik vervolgens het bestand door distiller gooi, zijn de afbeeldingen na een preflight check 200 PPI (ik veronderstel dat PPI hetzelfde is als DPI?).

Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?

En hoe staan de instellingen in Distiller? Staan die toevallig op 200dpi ingesteld?

200 dpi is ook nog voldoende voor Magazine werk. Certifie je 'm daarna en wordt ie goedgekeurd?

mijn instellingen zijn; gemiddelde downsampling 200 pix per inch voor bovenstaande afbeedlingen 300 pixels per inch.

Uhm...... Ik denk dat de cebuco instelingen voor krantenadvertentie's niet meer dan 200 dpi nodig hebben. Want als ik dezelfde ps door distiller haal met de instellingen van mijn drukker, dan zijn ze wel 300 dpi.

In ieder geval bedankt, ik denk dat het opgelost is.

Certificeren doe ik niet, want ik heb pitstop niet.

Probeer instant PDF. Ik dacht dat niet-gecertificeerde pdf's niet meer mochten worden verstuurd aan de grote uitgevers?

Linkje:
http://www.enfocus.com/products/overview.php?nr=1

Ik heb nog nooit klachten gehad. Maar bedankt voor de tip. Ik kan het in ieder geval proberen.

Je kunt beter als postscript printer kiezen voor 'Adobe pdf' denk ik...

[quote:d8daba607b="iAM"]mijn instellingen zijn; gemiddelde downsampling 200 pix per inch voor bovenstaande afbeedlingen 300 pixels per inch.[/quote:d8daba607b]

fijne vertaling in de NL versie (NOT)
in de Engelse versie staat:
downsampling to 200 ppi for images above 300 ppi.

“above” wordt vertaald naar “bovenstaand” ipv 'hoger dan" :?

overigens is ppi niet hetzelfde als dpi, althans officieel niet, ppi is de enige correcte afkorting in dit verband maar Jan en alleman zegt dpi als er ppi moet staan.

Als je niet wilt dat je images gedownsampled worden en je wilt toch die Cebuco instellingen gebruiken kun je die waarde gewoon veranderen in de Distiller.
dan maak je ervan:

gemiddelde downsampling 200 pix per inch
voor bovenstaande afbeeldingen 301 pixels per inch.

Of, als je de Distiller instellingen niet wilt veranderen (omdat je je PDF moet certificeren) maak je de resolutie van je beelden 299 ppi, dan wordt de resolutie ook niet aangepast.

En, inderdaad moet je als PPD voor je Postscript printer niet de HP colorlaserjet gebruiken maar “Adobe PDF”

Ja, nu ik jouw engelse vertaling lees, klinkt het allemaal veel logischer. Zouden ze voor de vertaling babelfish gebruikt hebben? :D

Ik ben weer een hoop wijzer geworden.

Bedankt allemaal.

Goh, had ik in 1 keer goed gegokt....

[quote:688476b2f8="EagerB0bNerd"]

En, inderdaad moet je als PPD voor je Postscript printer niet de HP colorlaserjet gebruiken maar “Adobe PDF”[/quote:688476b2f8]

Maakt dit veel verschil (m.a.w. kan dit kwaad?)? Want ik krijg als ik de adobe pdf ppd gebruik een veel lagere ppi voor mijn foto’s uit distiller, dan wanneer ik de laserjet gebruik. Terwijl ik wel exact dezelfde joboptions gebruik.

Ja, dat kan kwaad. Althans, de PPD van de laserjet voegt zaken toe die voor de laserjet van belang zijn. De enig juiste PDF-driver is een PDF-driver of een volkomen neutrale postscript-driver.

De resolutie van het beeld wordt niet bepaald door de driver maar door de instellingen die er achter zitten. Gebruik gewoon de standaard-cebuco of anderszins opgegeven instellingen en wijzig daar niets aan. Een standaard heeft alleen zin als je je aan de standaard houdt.

[quote:098cb925a4=“Cebuco”][b:098cb925a4]cPDF[/b:098cb925a4]
De dagbladen hanteren een gezamenlijke standaard voor digitaal advertentiemateriaal: Certified PDF (cPDF). Dit is tevens de standaard voor het aanleveren van advertentiemateriaal. Aanleveren in cPDF is kosteloos; voor digitaal materiaal dat niet aan de cPDF-norm voldoet worden kosten in rekening gebracht.[/quote:098cb925a4]

De site van Cebuco is een beetje dol, maar [url=http://www.cebuco.nl/website/page.asp?menuid=171]dit is de juiste link[/url]

[size=18:d147f65a14][color=red:d147f65a14]de mythe van de dpi : http://www.weistra.speedlinq.nl/

say no to 72 dpi :
http://www.scantips.com/no72dpi.html[/color:d147f65a14][/size:d147f65a14]

de discussie over 300 dpi en 72 dpi is voorgezet in dit draadje: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=75334

Het gebruik van resolutie binnen een PDF en voor het maken van een PDF is aan strikte regels gebonden. Distiller maakt daarvoor gebruik van een eigen systeem om de juiste uitvoerresolutie op te leveren en zonodig de resolutie terug te brengen tot de juiste effectieve resolutie. Het is niet aan te raden om aan deze instellingen (joboptions) te gaan sleutelen zonder dat je verstand hebt van drukken en de PDF-workflow.

(Het valt niet mee Don Quichote op het dolle paard te houden…)