resolutie en grootte foto's

Hallo

Hoe groot moet een foto minimaal zijn om goed op het Internet te zien te zijn zonder lelijke pixels en zo. En welke resolutie kan ik daarvoor het bste gebruiken. Ben nu namelijk een site aan het maken voor mezelf in Flash, maar ik wist niet zo goed hoe ik het beste de foto’s kan opslaan welke resolutie en grootte en zo. Alvast bedankt.

dat is eigenlijk afhankelijk van je eindresultaat.

een grote foto *(zeg 800x600px) luistert veel nauwer dan eentje van 20x30px

en een bewerkte foto (veel; filters enzo) is iets losser te gebruiken (qua pixels ) dan lets say een haarscherpe portret foto

en verkleinen is altijd beter dan vergroten …

SUuK6

Maar voor op het web? Kan ik dan het beste foto erop zetten van 800x600 of minder?

Zorg ervoor dat een foto niet meer dan 500 pixels breed wordt, anders moeten heel veel mensen gaan scrollen om een foto in z'n geheel te zien. Je kan dan de grootte van het bestand redelijk in de hand houden.

Als het echt een portfolio of fotografi site is probeer dan onder de 60Kb per foto te blijven. Als het ‘zomaar’ een foto in een webpagina is, blijf dan onder de 20Kb per voorkeur, anders moeten mensen die van een wat tragere verbinding afhankelijk zijn wel heel erg lang wachten voor iets wat eerder versiering dan doel is en dat is niet zo aardig.

je geeft aan dat je iets in flash wil maken.

schets uit hoe je het ontwerp wil hebben.

dit geeft je een overzicht van hoe je dingen wilt hebben

je kunt dan meteen zien wat ongeveer de verhoudingen zijn van je fotos tov het ontwerp

nu kun je vrij passend je fotos er op vormgeven

Ik ga met Bieg mee.

Maak in Photoshop een ontwerp en wanneer je alle pagina’s hebt vormgegeven ga je pas naar Flash. Op die manier weet je ook precies het formaat van de foto’s. De resolutie is altijd 72 PPI.

Je moet een foto voor op het web altijd plaatsen zonder deze te schalen in welk programma dan ook. Wanneer je een foto importeerd in Flash, Dreamweaver of zelfs photoshop dan ziet het er gewoon pixelig uit. De reden hiervoor is dat wanneer je een foto groter maakt er (dititale) informatie bij komt. Deze informatie moet toch ergens vandaan gehaald worden? Scanners die tasten het origineel af maar een programma als Flash of Photoshop heeft geen referentie. Daarom gebruiken ze zo hun eigen (brakke) methodes om het beeld aan te vullen. Dit noemt men interpoleren.

Dus vantevoren bepalen hoe groot de foto’s moeten zijn, de foto’s op maat maken en daarna in Flash importeren. Deze in Flash [b:17ae09ccad]niet[/b:17ae09ccad] vergroten en/of verkleinen!