resolutie foto's

Even ter extra informatie.

Wat is de beste resolutie om foto’s te maken die ik op een DVD wil zetten.
Ik gebruik een hoge resolutie maar is dit wel nodig?

PAL!!

en wil je ze toch archiveren sla ze dan ook in HR op. Voor toekomstige uitdraai enzo.

Hangt er van af (en de ideale resolutie kan ik je niet geven) is de dvd een :

• data-archiefdvd van eindresultaat van je foto’s (reeds met alle correcties verwerkt en juist gekadreerd) die je dan vanuit de finder moet benaderen : resolutie volgens je gewenste output later (printer, drukwerk, beeldscherm,…)

• data-archiefdvd van je ruwe foto’s : maximale resolutie : dan kan je later nog cadreren, bewerken,…) extra pixels kan je dan altijd gebruiken.

• een slideshow (in idvd/dvdstudio pro) van je foto’s : afhankelijk of je idvd of dvdstudio pro gebruikt : hier ga ik citeren want ik wil er zelf de pluimen niet voor opstrijken : [quote:511bb4b0a7=“Steve’s lovechild”]De PAL output van ELK DVD pakket is 720x576. Alleen heeft iDVD een iets lagere foto resolutie als beginpunt: 640x480.
    PAL (720x576/50Hz), NTSC (720x480/60Hz) en de DVD-video norm staan vast.[/quote:511bb4b0a7]

[quote:511bb4b0a7=“Steve’s lovechild”]
Om een diashow op DVD te zetten kun je, als je iDVD gebruikt, het beste zelf een 640x 480 plaatje aanbieden. Want de resampling in b.v. Photoshop is beter dan wat iDVD zelf doet.
Werk je met DVD SP, dan moet je uitgaan van 768x576 en dit schalen naar 720x576. Dan werk je dus eigenlijk met een vervormd plaatje. Maar door het verschil in pixels (computermonitor heeft vierkante pixels, TV heeft rechthoekige pixels) is de verhouding op een TV weer OK. Bij iDVD zit die compensatie in het programma zelf. Het verschil tussen 720x576 en 640x480 is dermate klein, dat op een TV het verschil niet te zien is. Want een TV is zo matig vergeleken met een computermonitor![/quote:511bb4b0a7] De volledige ‘draad’ is hier te vinden.

• een verzameling foto’s die tot ‘film’ in Imovie/FCE/FCP/Première/… zijn gemonteerd : zie hierboven alhoewel ik in imovie al vele foto’s ‘non-resized’ aangeboden heb, zonder probleem qua kwaliteit.

Beetje lang met al die citaten hé.

Groeten
Davedive

Ok dank voor voor de info. Het wordt een slideshow in DVDSP. Is het dan beter om foto's te nemen op een resolutie die uiteindelijk op de DVD gebruikt wordt. Dat scheelt dan een aanpassing wat altijd kwaliteitsverlies geeft. Probleem is dan wel dat die eigenlijk niet voor printen geschikt zijn.

Ok dank voor voor de info. Het wordt een slideshow in DVDSP. Is het dan beter om foto's te nemen op een resolutie die uiteindelijk op de DVD gebruikt wordt. Dat scheelt dan een aanpassing wat altijd kwaliteitsverlies geeft. Probleem is dan wel dat die eigenlijk niet voor printen geschikt zijn.

Volgens mij zal DVD SP de foto's zelf reduceren naar PAL formaat tijdens het renderen, toch? Het is alweer een tijdje geleden dat ik een slideshow heb gemaakt....

[quote:c88c623d68="Steve's lovechild"]Hoi Davedive, Een betere scanner die op een hogere resolutie kan scannen geeft ook na downsampling een beter beeld. Dus de investering is absoluut niet voor niets. Of je via iDVD of via DVD Studio Pro werkt, maakt voor het uiteindelijke resultaat niets uit. Want uiteindelijk wordt het 720x576. En dat is, zoals gemeld, in ALLE DVD pakketten. Want dat is de norm. Om een diashow op DVD te zetten kun je, als je iDVD gebruikt, het beste zelf een 640x 480 plaatje aanbieden. Want de resampling in b.v. Photoshop is beter dan wat iDVD zelf doet..[/quote:c88c623d68]

Of het nu om een scanner gaat of om een foto, hoe hoger de resolutie, hoe beter ! Het detail dat nooit geregistreerd geweest is kan je dus nooit overhouden na resampling. Photoshop kan na resizing/sampling verbazend veel detail overhouden. Lage resolutie betekent ook dat je camera de ‘compressie’ bepaald. Hier heb je nooit keuze, per foto desnoods, over welke compressie je kiest. Met lage resolutie foto’s heb je ook weinig reserve om te ‘herkadreren’ (als nou net en vinger in de hoek van het beeld verschijnt of zo).

In photoshop (express) kan je via een batch alle foto’s in 1 keer downsizen. Alle horizontale foto’s in 1 map (meestal is de resolutie identiek doordat ze meestal van dezelfde camera komen), batch aanmaken, doelmap aanduiden, en hopsaké, koffie drinken of boodschappen doen, en klaar is (photoshop)kees.

Betere resultaten, maar inderdaad ietsje meer werk (eens je het gewoon bent, werkt het best snel). Je kan ook een archief van je allermooiste foto’s bewaren op een datadvd voor als High Defenition binnen een paar jaar ingeburgerd is. Je kan dan een ‘best of the best’ in HD nog aan ook.

Nou, da’s nu wel mijn persoonlijke mening hé, andere methodes zullen ook wel mooi resultaat opleveren.

Succes
Davedive