Als switcher van QuarkXPress naar Indesign heb ik volgend vraagje : Bij QuarkXPress kon je bij het printen via het tabblad "uitvoer" kiezen voor een aangepaste resolutie (dpi) en lijnfrequentie (lpi). Bij Indesign kan ik deze functie nergens vinden. Hoe hou ik dan de controle over dpi en lpi-waarden ? Kan ik naar een lagere resolutie printen dan de standaardresolutie van de printer ? En welke waarden worden er dan gebruikt als ik print naar een postscript-bestand ? Bij het maken van een pdf in Quark kon ik als eerste proef een lage resolutie postscriptbestand aanmaken, wat veel sneller ging, en dat dan via Distiller de PDF maken. Bij Indesign zie ik het verschil zo niet.
[quote:60dbd1f67e="rolandvc"]Als switcher van QuarkXPress naar Indesign heb ik volgend vraagje : Bij QuarkXPress kon je bij het printen via het tabblad "uitvoer" kiezen voor een aangepaste resolutie (dpi) en lijnfrequentie (lpi). Bij Indesign kan ik deze functie nergens vinden. Hoe hou ik dan de controle over dpi en lpi-waarden ? Kan ik naar een lagere resolutie printen dan de standaardresolutie van de printer ? En welke waarden worden er dan gebruikt als ik print naar een postscript-bestand ?[/quote:60dbd1f67e] In het vakje 'output' kun je (als je de juiste printer / ppd hebt gekozen de screening op cusom zetten. Daarmee is een en ander te regelen. Maar waarom zou je?
[quote:60dbd1f67e=“rolandvc”]Bij het maken van een pdf in Quark kon ik als eerste proef een lage resolutie postscriptbestand aanmaken, wat veel sneller ging, en dat dan via Distiller de PDF maken. Bij Indesign zie ik het verschil zo niet.[/quote:60dbd1f67e]
Waarom maak je een lowres PDF? Vanuit ID kun je rechtstreeks (export) een PDF draaien met de gewenste instellingen. Bijvoorbeeld een lowres voor reviewing door de klant. Gaat nog veel sneller dan via een lowres-export en dan distillen.
De centrale vraag is dus wat de bedoeling van je oude werkwijze was. In ID zijn meer opties om tot een bepaald resultaat te komen. Vaak anders dan binnen XPress, maar ook vaak sneller.
[quote:3ab2f63132="Deskman"] In het vakje 'output' kun je (als je de juiste printer / ppd hebt gekozen de screening op cusom zetten. Daarmee is een en ander te regelen. Maar waarom zou je? [/quote:3ab2f63132]
Ik verlaag de rasterlineatuur als het printje vervolgens gekopieerd gaat worden. Een groffer raster loopt minder snel dicht op een kopieermachine.
Idd. dat is één van de redenen.
Goeie reden hoor, daar niet van. Ik was maar benieuwd. Raster is overigens ook vaak in de printer in te stellen (via de 'printer' knop in de print-dialog-box)
En de lowres PDF dan?
Je kunt wanneer je bij de output kiest voor Composiet Greyscale de rasterwaarden handmatig invullen, dit werkt niet in RGB of CYMK mode. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar zal ongetwijfeld werken.
[Bewerkt] Ja, bij mij werkt dit prima, ik kan elke lineatuur ingeven en dat komt er nog uit ook.
De lowres PDF : om een lichter postscript bestand te hebben, dus snelheidswinst zowel in de aanmaak van de PS als voor de distiller (dus ook voor reviewing bestanden voor de klant). Ik gebruikte de Exort naar PDF in Quark niet omdat soms eps-illustraties verdwenen, die er wel waren wanneer ik via distiller ging. Nog niet geprobeerd met Export naar PDF in Indesign, dit test ik eens uit dit weekend.
[quote:3139a19a9a]Nog niet geprobeerd met Export naar PDF in Indesign, dit test ik eens uit dit weekend.[/quote:3139a19a9a]
You’ll love it! :lol:
Beste mensen,
Ik heb dit probleem ook.
Wat ik ook probeer de optie Freqency en Angle blijven grijs ?
Ik heb ALLEEN maar postscript printers (level 1 t/m 3)
Ik moet toch wat over het hoofd zien ?
:finderoud:
[quote:fa934745e3="Macosx"]Beste mensen,
Ik heb dit probleem ook.
Wat ik ook probeer de optie Freqency en Angle blijven grijs ?
Ik heb ALLEEN maar postscript printers (level 1 t/m 3)
Ik moet toch wat over het hoofd zien ?
:finderoud:[/quote:fa934745e3]
Ok, ik heb het al opgelost :lol: gewoon wat beter kijken 8)
:finderoud: