Resolutie tv

Als je een mac mini op een (gewone, niet flatscreen, 50cm ofzo) tv hangt, is de resolutie dan bruikbhaar om ook dingen te doen als mail checken?

En als je hem aan een grote TFT hangt, waar de resolutie hoger is, vermoed ik, kan je dan DVD afspelen zonder veel kwaliteitsverlies?

Op een gewone TV kan je wel de resolutie opkrikken naar 1024 bij 768 maar dat is zo onwijs minuscuul dat het totaal onwerkbaar wordt. Aan een TFT televisie ligt het anders, omdat die een vaste resolutie heeft van 1366 bij 768 (meestal dan).

Ik heb een macmini aan een 100Hz TV gehad en eigenlijk was er in mijn beleving niet mee te werken. Een foto bekijken ging nog wel, maar de text is heel erg onduidelijk. Hij hangt nu aan een LCD TV van Philips en dat beeld is perfect. (uiteraard ook voor DVD kijken.)

ja, het is vooral om frontrow/dvd/tv te doen, maar het zou handig zijn om af en toe snel op tv bijvoorbeeld mail te checken

DVD kijken kan best, daar is een TV ook voor bedoeld tenslotte. Maar tekst zou je dan onwijs groot moeten zetten om het leesbaar te houden. Ik weet ook niet hoe en waarom, maar goed... Tevens heeft een gewone TV een verversingsfrequentie van 50 Hz en da's ook niet prettig voor stilstaand beeld.

[quote:409ccb08f0="deFUNKT"]Als je een mac mini op een (gewone, niet flatscreen, 50cm ofzo) tv hangt, is de resolutie dan bruikbhaar om ook dingen te doen als mail checken?[/quote:409ccb08f0] Alleen als je de vergrotingsfunctie voor slechtzienden gebruikt. De menubalk bovenin beeld kun je nog wel redelijk lezen, maar kleinere letters worden al snel een probleem — mijn mini hangt aan een gewone (niet-LCD/plasma/enz.) breedbeeld TV van zo'n 80 cm, en daarop is tekst al niet zo best te lezen als je het niet veel groter zet dan op een computer (relatief gesproken).

[quote:409ccb08f0=“deFUNKT”]En als je hem aan een grote TFT hangt, waar de resolutie hoger is, vermoed ik, kan je dan DVD afspelen zonder veel kwaliteitsverlies?[/quote:409ccb08f0]
Lijkt me wel. Als ik een DVD in m’n iMac doe, die een resolutie heeft van 1440 x 900, dan kan ik hem ook afspelen zonder dat het er slecht uitziet.

[quote:409ccb08f0=“Nikita”]Op een gewone TV kan je wel de resolutie opkrikken naar 1024 bij 768 maar dat is zo onwijs minuscuul dat het totaal onwerkbaar wordt.[/quote:409ccb08f0]
Ik denk niet dat dat erg veel zin heeft, omdat een PAL TV een verticale resolutie van 576 lijnen heeft; zet je dat hoger dan krijg je volgens mij eenzelfde soort effect als wanneer je een LCD-scherm op een resolutie zet die anders is dan de optimale: pixels die vervormd raken omdat ze eigenlijk tussen twee lijnen getekend moeten worden. Mijn mini staat in elk geval op 1024 x 576 om mooi 16:9 verhoudingen te hebben. Dit levert alleen problemen op met DVD’s die niet-breedbeeld zijn, want dan krijg je zwarte balken links en rechts; de oplossing is eenvoudigweg om hem op 768 x 576 (4:3) om te schakelen zolang je de DVD bekijkt :slight_smile:

Let op dat de mini rekening houdt met het afknippen van beeld door de TV. Wanneer je 576x720 kiest (PAL resolutie) dan wordt dit toch iets samengeperst (is dus niet 1op1). Ik vind 800x600 het fijnst omdat dit webpagina's en de meeste andere software net helemaal kan laten zien, en toch niet te veel samengeperst wordt. Melen, chatten e.d. kan prima, je kunt in dat soort programma's immers je tekstgrootte op 15pt of zo zetten, en dan is alles prima leesbaar. Ook gamen met BT toetsenbord werkt prima op een TV.

[quote:49746dcb14="deFUNKT"]Als je een mac mini op een (gewone, niet flatscreen, 50cm ofzo) tv hangt, is de resolutie dan bruikbhaar om ook dingen te doen als mail checken?[/quote:49746dcb14]zoals al opgemerkt is een 'gewone' tv (je bedoelt met beeldbuis?) niet 'scherp' genoeg, te lage resolutie. Ik zou niet weten hoe je dat kan 'opkrikken', beeld wordt dan alleen maar vager als je meer details probeert weer te geven in een even zo 'grof' scherm. Mijn advies: geef 180 euro uit voor een 19" TFT en je hebt nergens last van.

[quote:49746dcb14]En als je hem aan een grote TFT hangt, waar de resolutie hoger is, vermoed ik, kan je dan DVD afspelen zonder veel kwaliteitsverlies?[/quote:49746dcb14]DVD heeft niet zo’n geweldig hoge resolutie, dus dat speelt overal wel okee op af :slight_smile:

[quote:4e2ae8c709]DVD heeft niet zo'n geweldig hoge resolutie, dus dat speelt overal wel okee op af[/quote:4e2ae8c709]

Kan je bij de DVD speler app dan instellen dat hij bv. automatisch naar een lagere resolutie gaat terwijl hij de DVD afspeelt? Of doe je dat elke keer handmatig?

Alvast bedankt voor de tips iedereen :slight_smile: