resolutie vraagje

Ik heb een HR foto gekregen van een klant. Formaat: 30cm breed op 20cm hoog en 300dpi. Nu wil hij daar een poster van maken om nadien in off-set 500 keer te drukken. De afmeting van de poster die hij wil is 94 x 64 dus 3 x breder dan de originele foto. Gaat er nog iets overschieten van kwaliteit als dat zo wordt uitgerokken. Ik dacht van niet. Wat kan ik hem voorstellen?

thnx voor deskundig advies

Dit is een lastige..... normaal gesproken zou beeldmateriaal op 300 DPI moeten staan in de juiste grootte. Als je een HR-beeld wil vergroten gaat de effectieve resolutie omlaag. Strikt gesproken zou dat in jouw geval betekenen dat je veel kwaliteitsverlies krijgt.

Echter, posters worden met een grover raster gedrukt dan normaal offset. Hierdoor moet je gewoon met de aangeleverde foto kunnen werken. Overleg even met de partij die dit gaat drukken, zelf heb ik hier geen ervaring mee.
Je zou dan kunnen werken op, zeg A4 formaat op 300 DPI. Wanneer je gaat drukken met een grover raster zou de drukker bij het maken van de films jouw ontwerp kunnen vergroten.

Er zal waarschijnlijk wel genoeg kwaliteit overblijven voor een goede poster...je moet ook wel bedenken dat je een poster niet op 1cm afstand gaat bekijken.

Mischien wel een tip: vergroot niet in quark of indesign, laat het vergroten door photoshop gebeuren…dan is er zoiezo minder kwali-verlies.

Succes ermee!

Is het een scan (dia, kleurnegatief of foto)? Of is het een digitale opname? Afhankelijk van de scankwaliteit of de kwaliteit van de digitale opname (type sensor - de ene 11.000.000 zijn de andere niet) en de kwaliteit van de opname zelf zou het moeten kunnen. Wij doen het regelmatig (van onze digitale opnamen) maar vergt wel enige deskundigheid om het beeld te vergroten en aan te passen. Vergroot de opname in ieder geval in Photoshop naar het eindformaat (interpolatie bicubisch) en bekijk het beeld op 100% (1 pixel van het bestand wordt weergegeven door 1 pixel van je monitor) voor een goede beoordeling. Eventueel een ruisje (3%) toevoegen op het eindformaat doet soms wonderen.

bedankt voor deze snelle reacties. Wat ik zeker ga proberen is interpolattie. Misschien komt dit nog in orde.

Meestal worden posters gedrukt in raster 'tennisbal'. Dat houdt in dat de rasterpunten zo groot zijn dat de resolutie van het beeld met 72 dpi afkan... een 300 dpi beeld op dat formaat is slecht bewerkbaar, en vreet mb-tjes (je heb zomaar een beeld van ruim 1 gb groot... dat werkt dus niet echt lekker in photoshop.

Dus neem kontakt op met de drukker en vraag in welk raster hij gaat drukken…

Interpolatie bicubic geprobeerd en formaat 102 x 64 laten resampelen. Daarna noise 3% toegevoegd. Het beeld ziet er prachtig uit op scherm. Geeft mij dat nu een garantie dat het bij het drukken ook zo zal zijn?

[quote:bfe0c7adaa="MadSven"]Dat houdt in dat de rasterpunten zo groot zijn dat de resolutie van het beeld met 72 dpi afkan... een 300 dpi beeld op dat formaat is slecht bewerkbaar[/quote:bfe0c7adaa] Ik lever fotomateriaal het liefst zo optimaal mogelijk aan. Een beetje bestandsgrootte is met de huidige Mac's heel goed te behappen.

[quote:bfe0c7adaa=“MadSven”]je heb zomaar een beeld van ruim 1 gb groot… dat werkt dus niet echt lekker in photoshop.[/quote:bfe0c7adaa]
64x94cm 300dpi = 240,1Mb als ongecomprimeerde .TIF
Als je niet regelmatig met dit soort bestanden werkt kan het zijn dat je Mac ‘te licht’ is.

[quote:bfe0c7adaa=“MadSven”]Dus neem kontakt op met de drukker…[/quote:bfe0c7adaa]
Dat kan nooit kwaad. En je kunt er altijd wijzer van worden.

[quote:c30bcf8bc0="Christophe_z3"]Geeft mij dat nu een garantie dat het bij het drukken ook zo zal zijn?[/quote:c30bcf8bc0] Garantie? HAHAHA! Tot aan de deur. Even serieus: een garantie is een ondertekende proef op oplagepapier. Ga er maar eens mee naar de drukker en laat hem meekijken. Je kunt ook een A4 uit het beeld snijden en een proefje op 100% (laten) printen voor een eerste indruk.

[quote:67da7e21a3="FreekMac"]Als je niet regelmatig met dit soort bestanden werkt kan het zijn dat je Mac 'te licht' is.[/quote:67da7e21a3]

Inderdaad… eigenlijk zouden ze alle dtp-ers een vette G5 moeten geven!!!
Maar mij is wel altijd geleerd je ‘te gebruiken litho’ terug te brengen naar het formaat wat je daadwerkelijk gaat gebruiken, en even te letten op het raster wat de drukker gaat gebruiken. Ik denk dat dat een goede gewoonte is.

GreetZ, MadSven

[quote:5f7133aa61="FreekMac"]Eventueel een ruisje (3%) toevoegen op het eindformaat doet soms wonderen.[/quote:5f7133aa61]

misschien een rookie vraag maar wat voor nut heeft dat??

Het vergroot de scherpte-[i:3b05193ec0]indruk[/i:3b05193ec0] en het verbloemt enigzins lelijkheden die door het bijberekenen van pixels ontstaan. De opname wordt er dus absuluut niet scherper van maar geeft wel die indruk. Je legt een enigzins scherp patroon (de ruis) over de opname. Expirimenteren met de mate van is raadzaam. Meestal gebruik ik bij 'Distributie' de optie 'Gaussiaans' en heb ik 'Monochromatisch' aangevinkt staan. Een ruis voeg ik alleen toe in het werkelijk te gebruiken formaat zodat de ruis niet ook nog een keer vergroot of verkeint wordt door het schalen van een opname. Verder kan een ruis een beeld in creatieve zin opleuken.

bedankt voor de uitleg! Weer iets bijgeleerd... :D

ik moet nog altijd de eerste filmposter tegenkomen met een grof raster :? wat ik zou doen is om een digitale opnamen te laten maken van het origineel.

kost hier in B een 65 euro voor een opname met een 11milj pixelcamera, en het beeld kan vervolgens worden vergroot naar enkele meters op meters!

[quote:3be9fa4e45]ik moet nog altijd de eerste filmposter tegenkomen met een grof raster [/quote:3be9fa4e45] Inderdaad, posters worden gewoon in raster 60 gedrukt!

Neemt niet weg dat je voor een poster de voorgeschreven resolutie van 300 dpi niet perse hoeft te gebruiken. Ik zou minimaal 150 dpi aanhouden om het eindresultaat acceptabel te houden. Eventueel kun je na de interpolatie het beeld iets verscherpen met onscherp masker als je de afbeelding niet scherp genoeg vindt.

Voor het beoordelen van de scherpte de weergave in Photoshop altijd op 100% zetten en het bestand als cmyk-tiff met het juiste kleurprofiel opslaan en aanleveren aan de drukker.

succes…

Ik heb net gebeld naar de drukker. Wat hij zegt: Mijn poster gewoon opmaken in Indesign op formaat 94x64 met achtergrond (gewoon uitgerokken volgens afmeting poster), met tekst en illustraties. Aan de achtergrond moet ik niet komen die gaat hij zelf 'resampelen'. Ok dan, zijn al zorgen minder voor mij.

[quote:23dc97378a="Macclown"]het bestand als cmyk-tiff met het juiste kleurprofiel opslaan en aanleveren aan de drukker.[/quote:23dc97378a] Als je weet waar je mee bezig bent is dat een goed advies. Als je er niet voldoende kaas van hebt gegeten lekker in RGB opslaan en liefst met ingesloten profiel. Welk profiel het dan ook is. Kleurinformatie weggooien door om te zetten naar CMYK kan de drukker (als het een serieus vakman is) véél nauwkeuriger.