retoucheren foto

mijn vraag naar jullie: hoe werken jullie rimpels bij in photoshop van persoon? met de brush tool?

Healing Brush.....

Met het Retoucheerpenseel. Nadien krijg ik het ereloon van een plastisch chirurg. :innocent:

Wat ik altijd doe om vlekjes, rimpeltjes en meer van dat soort "oneffenheidjes" weg te werken op een foto is eerst alles redelijk inzoomen. Dan kan je inderdaad met de brushtool aan de slag. het liefst met de airbrush tool. Vroeger had je daar een extra knopje voor in Photoshop. In latere versies kan je zelf de brush vorm aanpassen en er een airbrush effect aan geven. Door de alt knop ingedrukt te houden verandert de aanwijzer tijdelijk van de brushtool in het pipetje. Dan kan je een voorgrondkleur selekteren die net naast het deel ligt wat je wilt wegtoucheren. Op die manier zal je er bijna niks van zien als je je foto (bijgewerkt) weer op normale grootte ziet. Het is een beetje oefenen, maar je leerst het snel.

Veel plezier! :smiley:

jep dat is het wat ik zoek. thx guys!

persoonlijk geef ik de voorkeur aan de "clone stamp tool" uit adobe PS CS. ALT Click om oorsprong aan te geven, en dan maar "stampen"

YO

maar ik had nog ergens eens gelezen over een soort van oil of olaz, door select dat photoshop automatisch deel mooi verwerkt.

weet iemand dit?

Nog fijner kan je retoucheren door met de optie "lichter" en "donkerder" te spelen, en te retoucheren in de afzonderlijke kanalen. Vergeet ook niet wat ruis toe te voegen als het geretoucheerde gebied een beetje vlak is geworden.

In het eerste antwoord zit al de kern van het antwoord dat je zoekt: de healing brush past zich aan aan de randen van het gedeelte dat je over-'kloont' en aan de ondergrond waar het op tekent. Wel is het in PS CS mogelijk geworden on de optie 'Use All Layers te gebruiken. Hierdoor kan je het gekloonde op een aparte laag zetten. Later kan je dan evt weer stukjes afmaskeren en zo.

Let wel dat de Healing Brush niet altijd het allerbeste is. Soms is het beter om de pixels die je aan het klonen bent precies zo in te tekenen zonder dat PS er nog eens zijn verandering op los laat. In het pre-Healing Brush tijdperk kon je bijvoorbeeld ook al redelijk goed rimpels weg klonen door de blend mode van de Rubber Stamp (kloongereedschap) op ‘Lighten’ te zetten.

Experimenteer een beetje met beide gereedschappen en je vindt snel wat je nodig hebt voor je klus. Suc6!

<update>
Ik lees je vraag nog ff en besef dat je het misschien hebt over de Patch Tool. Deze zit ‘onder’ de healing brush in de vertacal toolbar en werkt op dezelfde manier. Het enige verschil is dat je niet met een penseel de pixels erin tekent maar dat je eerst een gebeid selecteert (op een vergelijkbare manier als met de Lasso Tool) en dat vervolgens sleept naar een gebied die je wilt gebruiken voor de kloon. Of je van of naar het gebied kloont, hangt af van je instelling. Je kan dit regelen door bovenin te kiezen tussen ‘Source’ of ‘Destination’.
</update>

[quote:aea6dd3f59="Mackapoen"]Wat ik altijd doe ... ... is eerst alles redelijk inzoomen.[/quote:aea6dd3f59] Even zomaar tussendoor, voor t geval dat...: In de regel is de beoordeling van je beeld het beste op de zgn 100% weergave (1 pixel uit je opname wordt weergegeven op 1 pixel van je beeldscherm).