RGB en CMYK in Illustrator - OPGELOST

Ik ben nogal een leek wat betreft Illustrator, en ik snap iets niet.

Als ik in een document werk kan ik niet zoals in Photoshop kiezen of ik wil dat het document CMYK of RGB is (voor zover ik weet). Ik kan wel bij ‘Filters > Colors’ kiezen voor ‘convert to CMYK’, maar als ik het bestand daarna opsla krijg ik van de drukker toch de opmerking dat er iets in RGB staat.

Bij een ander bestand heb ik het probleem dat ik als ik kleuren kies voor bepaalde vlakken middels de CMYK-schuifjes (bijvoorbeeld C10 M10 Y10 K10), deze vlakken even later als ik ze weer selecteer iets andere kleuren hebben (bijvoorbeeld C11,4 M12,1 Y11,7 K10,9), doordat ze plots afgronde RGB-waardes hebben en dus RGB-kleuren lijken te zijn (opent dan ook het kleurenpaneel in RGB).

Weet iemand raad? Alvast bedankt!

Kijk eens bij file > document color mode.

Want als je een nieuw document maakt moet je kiezen voor CMYK.

En de foto’s die je erin zet, moeten dan ook CMYK zijn.

In het kleuren venster zit een extra menuutje onder het driehoekje boven in de hoek waar je RGB en CMYK kunt selecteren.

Heel erg bedankt!

Dat ‘document color mode’ was precies wat ik zocht, ik hoop dat dat de toekomstige problemen voorkomt.
Het driehoekje gebruikte ik al (hoewel je daar wel erg snel overheen kijkt als beginner).

Weet iemand trouwens of er ergens een goedkope (maar goede) Illustrator-cursus wordt gegeven?

gewoon prullen, veel doen, ontzettend veel lelijk en onlogische dingen maken! daar leer je het meest van

Jup zoals met alle Adobe programma's gewoon veel proberen. Je zou kunnen kijken voor het Illustrator boek van Adobe zelf, maar door er gewoon veel mee te werken leer je het ook.