Rhino: van wire naar solid?

Hallo,

Ik heb een vraag over een materie waar ik zelf helemaal niets van weet: 3D-modellen. Het bedrijf waar ik werk heeft een model van een prijsbeker gekocht om er een mal van te laten maken. Het gaat om een Rhino-document. De mallenmakers in Slovenië hebben laten weten dat het een wire-model is en dat ze een solid-shape nodig hebben om een mal te kunnen maken. Ze hebben echter ook al aangetoond dat ze niet echt computer-wizards zijn (zo wilde ze het ingepakte model -een .rar-file- rechtstreeks openen in een modelleer-programma, wat natuurlijk niet lukte).

Ik denk dus dat het mogelijk moet zijn om dat wire-bestand te converteren naar een solid-shape. Heeft iemand enig idee?

Bedankt!

waarschijnlijk willen ze een iges (*.igs, *.iges) vrml (*.wrl) of step (*.stp, *.step) file. ik zelf werk altijd met solidworks (win app) en hierin kun je exporteren naar deze bestanden. ik weet niet niet zeker of dit ook in rino kan. waarschijnlijk wel in Vectorworks, een mac based 3d CAD prog. een relatief nieuw prog is concepts unlimited warvan een demo hier http://www.cadsoftsolutions.co.uk/c3d.html te downloaden is ook vellum.nl heeft soortgelijke software is ook een demo van te downloaden, http://www.designerelements.com/download_form_co.html

hopen dat t lukt het is iig jammer dat 3d CAD een moeilijk verhaal blijft op mac…

succes

Hee malle_eppy,

Bedankt voor de snelle reactie (m’n baas belt me op m’n vrije dag - er is dus haast!). Ze vroegen inderdaad om een iges of step file, maar ze zeiden dat rhino ook goed was. Het model hebben we via een amerikaanse site gekocht en was in een hoop verschillende formats te downloaden, maar van de drie opgegeven door de mallenmakers zat alleen rhino er bij.

Ik durf het bijna niet te vragen… maar zou jij het bestand eventueel voor ons kunnen converteren? Of kijken of het überhaupt om te zetten is? Er zit in ieder geval een presentje voor je in, maar als het meer is dan een simpele handeling krijg je dat natuurlijk ook vergoed. Beetje vreemd misschien, om zo te werk te gaan, maar er zit behoorlijk veel haast achter. En ik ken echt niemand die hier verstand van heeft!

Als het niet lukt wil ik ook wel kijken of ik er uitkom. Ik heb div. 3d proggy's om het te converteren.

:finderoud:

Big Al ik heb je een PB gestuurd

malle_eppy: pb terug. En Macosx: bedankt! Als malle_eppy er niet mee uit de voeten kan zal ik zeker van je aanbod gebruik maken. Ik heb wel eens op andere boards gesnuffeld, maar ik zie hier toch wel veel hulpvaardige lui zitten. Goeie zaak! Moedigt me alleen nog meer aan om ook te kijken of ik iemand anders kan helpen.