Ril-lijn aangeven in InDesign CS

Mogge DTP'ers en andere beeldfanaten,

Ik ben nog vers in InDesign (en in het hele DTP zeg maar :?) en ik zoek nu hoe ik een vouw of ril kan aangeven in InDesign. Ik denk zelf in de basisstramienen…maar wie weet het zeker?

Alvast bedankt!

Gewoon een extra PMS kleur aanmaken en die eventueel Rillijn of stans lijn noemen. Zet de lijn onder de kenmerken op lijn overdrukken (Dit moet altijd! Anders vindt je de uitsparing terug in de kleurscheidingen en kan ie gaan kieren!)

Dus je kunt gewoon een lijn maken, maar dan in die PMS kleur

Geef het tevens in je Werktekening duidelijk aan en voeg desnoods een dummy toe voor alle zekerheid. :apple:

in principe is een lijn van 0,5 pt op 1 pagina voldoende. zet de lijn wel in een steunkleur, noem deze kleur 'RIL' o.i.d. en zet hem vooral op overdruk! ;-)

doe er een vouwmodelletje bij voor de drukker en eventueel een kort tekstje met de uitleg wat je gedaan hebt (bv. bij een drieluik rekening houden met een mm of 2 à 3 verlies bij de pagina die naar binnen gevouwen wordt)

als je op safe wilt spelen moet je zeker even contact met de drukker opnemen. papierdikte kan nog wel van invloed zijn op de hoeveelheid verlies etc. ik heb het nog wel eens meegemaakt dat ik mn drukwerk keurig terugkreeg met de snijlijn die ik had aangegeven netjes in FC gedrukt en de 3 mm die eraf gemoeten hadden tussen de pagina’s gefrommeld :cry:

succes ermee :wink:

Bedankt voor deze tips! En jullie weten zeker dat die PMS kleur niet meegedrukt gaat worden in de PDF die ik ga anleveren?

Sorry voor de misschien wat knullige vragen maar ik ben nog aan het leren maar dan wel op echte opdrachten…en als het fout gaat is de klant boos…! Het bijleveren van een dummy ga ik ook zeker doen!! Nogmaals bedankt!

geef het zeker nog even aan om te voorkomen dat-ie meegedrukt wordt, maar een wakkere drukker ziet meteen wat je bedoelt hoor (maar ja, ik heb het zelf ook al eens meegemaakt dat het misging dus... ).

als je een kleurenprint bijvoegt zónder de rillijn is 't volgens mij wel idiot-proof hoor :wink:
maar een goed contact met de drukker kan een boel schelen, bel 'm dus zeker even op!

Voeg een kleurenprint bij, maar ook de kleurscheidingen. Als het full color (CMYK) drukwerk is, dan krijg je 5 platen. Dus 1 Cyaan, 1 Magenta, 1 Yellow, 1 Black en 1 PMS (ril / stans)

Dan is het helemaal duidelijk en gaat er niets mis. :lol:

en hoogstwaarschijnlijk gaat een drukker die vier kleuren heeft geoffreerd niet zomaar vijf kleuren drukken (toch?! :o ). maar de kleurscheiding is inderdaad een goeie!

Nog 1 vraagje........hoe zet ik die lijn op overdruk??

Ik snap het voor de rest helemaal! Ik heb ook weer wat geleerd vandaag (dat creatief zijn 1 ding is, en goed op de hoogte van InDesign zijn een ander!) en dat is altijd mooi!

Helemaal super, bedankt!

Selecteer onder Venster (rechtsbovenin de menubalk) 'Kenmerken'

Selecteer de lijn en vink het vakje ‘lijn overdrukken’ aan

That’s it :wink:

Een rillijn moet officieel ook nog eens gestippeld of gestreept zijn, anders zou deze zo maar eens voor snijlijn of stanslijn doorkunnen gaan!!

Ja, klopt. Sorry, is voor mij zo standaard eigenlijk dat ik het vergeet te vertellen. Stippelen maar :)

Als je geen risico's durft te nemen kun je ook altijd nog buiten beeld een stippellijntje aangeven...

[quote:1a4ec08467="Mattheus"]Als je geen risico's durft te nemen kun je ook altijd nog buiten beeld een stippellijntje aangeven...[/quote:1a4ec08467] ik zou voor deze optie gaan, 3 mm van je document af en ongeveer 7 mm lang, zoals je ook snijlijnen hebt die ongeveer 3 mm van je document af staan, op die manier weet je ook zeker dat er niks mis gaat met drukken. Stel dat je namelijk je pdf alleen maar maakt met cmyk dan wordt die steunkleur gewoon omgezet naar de opbouw waarde en dan kun je die terug gaan zien in je document. Ik ben zelf erg terughoudend om dingen in je document te zetten die er eigenlijk niet horen, dan weet je in ieder geval zeker dat dat niet mis kan gaan. Dus gewoon stippellijntjes maken en net buiten je document plaatsen. Zorg ervoor dat je dan met afloop print zodat je rillijnen op de print zichtbaar zijn. Vervolgens zoals al eerder vermeld een klein vouwmodelletje erbij doen en desnoods nog even uitleggen aan de drukker. Op die manier weet je zeker dat het goed gaat. Verder zou ik voor rillijnen registratie kiezen als kleur, dan heb je op elke plaat je rillijn staan, netzoals je snijtekens.

Was Frans; correct... dit is de enige manier waarop ik dit soort zaken aan zou pakken.

Inderdaad, de rillijn in een pms-kleur over het document laten lopen is werkelijk de domste tip die je kunt geven lijkt mij.... Foei Dennis en Phobia :P

Sterker nog ik maak dat soort stramien lijnen in RGB kleur 255,255,255 dan weet je zeker dat er nix kan gebeuren, tenzij een of andere bijdehand natuurlijk dat weer gaat terugzetten in CMYK. :P Ach ja daarom heet je ook DigiTale Puinruimer...hehehe

Nou, hier gaat het anders altijd goed. Kwestie van een duidelijke werktekenmap aanmaken en goed beschrijven. Niet gewoon een PDF'je sturen en de vingers gekruist houden en bidden voor een goede afloop. Laat dat een goede tip zijn voor iedereen.

Prints meeleveren, omschrijving bijvoegen.

8)

@macmickey

HUH ?!? IN RGB !!!

De enige juiste manier om snij- ril- en vouwlijnen aan te geven is 3 mm buiten het document met de kleur op registratie zodat ze meelopen met iedere drukkleur. Wat ik zelf wel doe bij ril- en vouwlijnen is een doorlopende lijn op de onderste laag van het document zetten en deze afdekken met een witte balk van 2 mm die aan weerszijden van het document 3 mm afloop heeft. Op deze manier is de lijn aan boven- en onderzijde (of linker- en rechterzijde) van het document één geheel en voorkom je dat er een afstandverschil ontstaat. De dikte van snij- ril- en vouwlijnen hou ik altijd op 0,2 pt en gebruik bij vouwlijnen een stippellijn en bij rillijnen een punt-streeplijn met een aparte vermelding ernaast dat het om een ril gaat.

@ Macclown Hoezo enige juiste manier? Wij drukken hier dagelijks tig toegangsbewijzen met meestal een perforatie en ik geef dat gewoon op de mdoor mij vertelde manier aan. Tuurlijk staat dat stramien en perfo in een aparte laag in InDesign en op overdrukken maar verder nix aan de hand. Nee die docjes die aangeleverd worden die zijn lekker...Hoe maak ik een toegangskaart met de volgende maten: 6"(inch)x3,25"(inch).....je wilt niet weten, terwijl je in zowel ID als QXP( :cry: ) die maten gewoon kan invullen!!!!! Of zo'n voetbalticket, sinds de uitvinding al 5" breed komen ze gewoon met 123 mm aanzetten (moet 127 mm zijn). En dan maar roepen: "Mijn ontwerp is aangepast!!" Joh, echt waar? Doe het dan zelf goed....sorry hoor maar van die vaste regels die kloppen ook echt niet allemaal...certified PDF...tuurlijk...hoe kan het dan zijn dat als ik dat ding in Illustrator open het bestand fonts mist?!? Ennuh van wie krijg je de bijpassende joboptions voor die PDF, niet van mij gekregen...Laat maar allemaal beetje off topic maar conclusie is volgende: Er zijn echt meer dan 100.000 manieren om dingen te bereiken vraag blijft of degene die met jouw docjes moet werken er geen fuoten door krijgt!

Ieder zijn werkzijze jongens. Dreamlab heeft nu voldoende insteken om te kijken wat hij zelf het beste vind. Er zijn gewoon meerdere mogelijkheden. Let's not make a big thing out of this.

:wink: