Roaming tarieven in Europa

Voor wie het dossier van de Europese roaming tarieven nog een beetje volgt. Het lijkt erop dat het nu echt, echt rond is.

Voor meer over de achtergrond van het laatste punt waarop alles nog hing: http://newsmonkey.be/article/75565

Dank je wel. Maar ik heb nog een vraag: betaal je nu vanaf juni 2017 helemaal niets meer om te roamen? Want als ik het artikel goed gelezen heb, dan komen er gewoon maximumtarieven. Dan betaal je dus nog steeds meer als je in het buitenland surft, alleen niet meer zó heel veel meer.
Dat zou wel een teleurstelling zijn.

Voor zover ik weet is het inderdaad nul, maar mogen telecom providers maatregelen nemen tegen misbruik. Wat misbruik is, is niet gespecificeerd. Dus dat zal na juni 2017 van geval tot geval worden bekeken.

Als misbruik wordt o.a. genoemd structureel een abo hebben in een ander dan je eigen land. Maar ander misbruik is ook denkbaar.

De 60 dgn clausule dit T-Mobile nu nog in z’n oneindig abo heeft lijkt daarmee ook niet houdbaar. Maar dat geldt ook voor de vrij muziek bij T-Mobile, wellicht dat over beide zaken de rechter zich nog moet uitspreken. En dan kan het nog wel een paar jaren duren voordat ook daarover duidelijkheid is.

De in het artikel genoemde bedragen zijn de bedragen die de telco’s elkaar in rekening mogen brengen. Dus als een Tele2 abo in Spanje naar Netflix kijkt betaalt de abo niets extra aan Tele2, maar moet Tele2 daarvoor wel betalen aan de Spaanse telco. En jouw eigen telco (Tele2 in dit voorbeeld) zal die roaming kosten dus wel degelijk gaan uitsmeren in de prijs van de abo’s.

Let op: wat ik al zei. Voor zover ik het weet. En ik weet zeker niet alles.

Volgens mij mag je max 180 per jaar in het buitenland roamen binnen je eigen bundel, in elk geval bij KPN. Wat ik alleen niet weet is of bij ‘oude’ abonnementen die mensen laten doorlopen de EU dekking ook inbegrepen zit. Weet iemand dat?

Ja, ook bestaande abonnementen bellen en internetten straks gewoon “gratis” binnen Europa.

Er is vanuit de EU nog niet besloten wat er moet gebeuren met de huidige abonnementen die zijn afgestemd op Nationaal verbruik. Belangrijk om je op dit moment nog niet rijk te rekenen dat je huidige bundel vanaf deze zomer 1-op-1 te gebruiken is op je Europese vakantiebestemming.

Niet waar, er mogen simpelweg geen roamingkosten meer berekend worden aan de consument, welk abonnement hij of zij ook heeft, je kan het vanaf 15 juni overal in de EU gebruiken.
Er blijven kosten aan roamen voor de providers, en ongetwijfeld zullen die dat terughalen via de abonnementskosten, maar je kan je abonnement dus overal in de EU gewoon gebruiken zonder extra kosten.

Maar 180 dagen per jaar? Hoe moet dat dan voor iemand die in Overdinkel (NL) woont en 3 km verderop in Gronau (D) werkt? Dan ben je toch 250 dgn per jaar in Duitsland. En toch lijkt het mij geen misbruik.

Kleine aanvulling nog; ook ik was nog iets te snel. De
ministers van Economische Zaken van alle 28 EU landen moeten nog unaniem akkoord gaan. Pas dan is het helemaal rond.

Dan neem je dus een Duits abonnement.

Helaas Pete.Z wat jij zegt is onwaar. Dit is een aanname van de consument. Het vraagstuk hoe moet er door de providers geacteerd worden met bestaande nationale bundels is nog niet getackeld. Toekomstige bundels zijn wel behandeld en daarin wordt de EU en Nationaal gelijk getrokken.

Haha, helemaal mee eens!

Op 15 juni van dit jaar is het zover. Binnen de EU komt er een einde aan de roamingkosten.

Er is al het nodige over geschreven en ik heb een hoop gelezen. Toch is niet alles mij duidelijk.

Wat wordt nou precies wettelijk vastgesteld? Simpelweg dat je gehele bundel in de gehele EU bruikbaar moet zijn, eventueel met een maximum van een aantal dagen per jaar?

Veel providers lopen nu te koop met abonnementen met EU-dekking. Zou je kunnen stellen dat al die aanbiedingen en extra’s slechts tot 15 juni zin hebben en daarna eigenlijk zinloos zijn omdat ze voor iedereen gelden?

Ergens anders lees ik weer dat providers geen kosten in rekening mogen brengen voor roaming, maar roaming wel als gebruik buiten de bundel mogen blijven beschouwen en daarvoor het binnenlandse tarief mogen rekenen. Wat klopt daarvan? Volgens mij hanteert KPN bijvoorbeeld helemaal geen MB-tarief meer.

Kort gezegd; gewoon simpelweg alles uit je bundel; net als in Nederland.

Er is nu een overgangsperiode, maar straks heb je bij abonnementen die afgesloten worden na 15 juni dat gewoon alle data en belminuten vanuit één bundel gaan, of dit nu in Nederland of het buitenland is. Tot die tijd verkopen providers abonnementen waar nog kleine lettertjes aan vast zitten, zoals max. X dagen in de EU data, etc.

Ik geloof dat T-mobile nu de eerste is die echt onbeperkt gaat in de EU en zelfs de VS (https://www.t-mobile.nl/go-unlimited), met als beperking 5Gb per dag, welke vervolgens gratis per 1Gb kan worden uitgebreid. KPN heeft bijvoorbeeld de beperking van 60 dagen, maar dit zal waarschijnlijk worden aangepast met nieuwe abonnementen na 15 juni. En de overige providers zullen ook wel dergelijke constructies hebben.

[quote]
…maar straks heb je bij abonnementen die afgesloten worden na 15 juni dat gewoon alle data en belminuten vanuit één bundel gaan…
[/quote]Voor zover ik weet heeft het niets te maken met abonnementen afgesloten na die periode.

Ieder abonnement dat - nu of straks - in Nederland werkt, zal vanaf 15 juni op dezelfde manier in de hele EU werken.

Zo kort en krachtig als KarelWillem het omschrijft heb ik het ook begrepen. Daarom begrijp ik de dwaling die ik in mijn laatste alinea omschrijf ook niet.

Kun je dan eigenlijk stellen dat al die mooie aanbiedingen die de providers nu laten zien, feitelijk lokkertjes zijn die slechts tot 15 juni zinvol zijn? Ik heb mijn abonnement ook net vernieuwd naar een variant met EU-dekking. Maar ik kon kiezen: 5GB en 200 minuten in Nederland of voor een fractie minder per maand 5GB en onbeperkt bellen in EU. No-brainer dus, vooral wegens onbeperkt bellen.

Ik wou al zeggen, NielsDam, weet je wel zeker dat het alleen voor abonnementen na die datum opgaat? Ik had anders begrepen, net als KarelWillem.

Volgens mij is dit typisch zo’n verhaal wat in beginsel heel simpel is maar door providers onbegrijpelijk gemaakt wordt door allerlei tussenstappen.

Uiteraard zoeken providers telkens lokkertjes om mensen maar zoveel mogelijk te laten overstappen. Internet in de hele EU is een hot item nu, dus dat is waar je mensen nu mee trekt.

Maar nogmaals: na 15 juni is je bundel gewoon een EU-bundel.

Beste mensen, helaas… ik moet jullie uit de droom helpen. Het gaat nog steeds over voorstellen, er is nog geen concreet besluit genomen.

Zoals bij zoveel Europese wetten geldt; Brussel doet een voorstel, de landen moeten ermee instemmen en daarna is Brussel de ‘politieagent’.

Op dit moment ligt er vanuit Brussel een voorstel. Maar met name de zuidelijk Europese landen zijn nog niet akkoord. Daar verdienen de telecom providers namelijk nog heeeel veul geld met roaming.

Wat is er aan de hand; als een klant van operator A roamt op het netwerk van operator B dan moet A daarvoor geld betalen aan B. En tot nu toe bracht A die kosten dan weer in rekening bij de klant.

Als roaming kosteloos wordt kan A die kosten niet meer verhalen op de klant. Dan moet A of (1) minder betalen aan B of (2) het tarief voor gebruik van het eigen netwerk verhogen.

Welnu, tegen optie (1) verzetten de zuidelijk Europese staten zich en tegen optie (2) verzetten de Noord-Europese operators zich.

Om aan te geven hoe chaotisch de situatie nu is; de Europese Commissie heeft een voorstel gedaan voor 60 dagen vrij roamen. Dat voorstel is van tafel en er ligt nu een ander voorstel. Het aanbod dat T-Mobile sinds vandaag heeft (Unlimited is echt Unlimited) is gebouwd op het oude voorstel dat alweer is ingetrokken.

Dus; er zijn veel plannen, er zijn veel goede voornemers, maar hoe het er echt uit gaat zien en of we echt die 15 juni wel gaan halen is nog heel onduidelijk.