Romeinse cijfers

Hoi!

Wie weet waar en hoe ik romeinse cijfers in kan tikken? Heb iMac g5.
Thanks!

Daarvoor heb je toch de I, X, C, L en M. :?

hm ja stupida zeg :D

Dat is inderdaad het leuke aan Romeinse cijfers, het zijn eigenlijk net letters...

Ja hallo. Pip bedoelt natuurlijk een conversie van het tientallig stelsel naar romeins.

Probeer eens: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22973

Of gewoon eens even zelf Googelen: http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=roman+numeral+converter&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Dan krijg je bijvoorbeeld: http://www.novaroma.org/via_romana/numbers.html

[quote:cd291cf878="wjgmspeedy"]Daarvoor heb je toch de I, X, C, L en M. :?[/quote:cd291cf878] je vergeet de V. :P

en de D!

I=1
V=5
X=10
L=50
C=100
D=500
M=1000

maximaal 3 dezelfde achter elkaar, dan aftrekken
III, IV, V zeg maar
kleinere voor een grotere: eraf halen, maar nooit minder dan 10x zo klein:
1999 is dus niet MIM maar MCMXCIX (niet zo slim van de Romeinen, want MIM kan eigenlijk niks anders betekenen dan 1999. Had de boel wel makkelijker gemaakt)

MIM is 1999? Wat is dan PIP?

Een PIMP zonder M (mother) :P

Er bestaan nog meer letters als codering voor de cijfers dan de bekende I, V, X, L, C, D en M maar die heb ik nu niet even paraat. M'n vader heeft een boekwerk - Universiteit voor Zelfstudie - waar ze in staan. Dus wordt vervolgd...

[quote:7b63dfe387="Pip"]Hoi!

Thanks![/quote:7b63dfe387]

wil je deze letters er een beetje romeins uit laten zien. zoek dan in je lettertypencatalogus eens de “SYMBOL” op.

Het zijn denk ik de Griekse tekens in Symbol, die als symbolen in wiskundige formules worden gebruikt, waar je mee in de war bent. Sommige Griekse hoofdletters komen wel overeen met de Romeinse, maar de hoofdletter D, C of L is bijvoorbeeld niet te vinden in Symbol.

[quote:2bfc2d32ad="Petje"][quote:2bfc2d32ad="Pip"]Hoi!

Thanks![/quote:2bfc2d32ad]

wil je deze letters er een beetje romeins uit laten zien. zoek dan in je lettertypencatalogus eens de “SYMBOL” op.[/quote:2bfc2d32ad]

Uhm, geloof dat Symbol eerder Griekse tekens geeft. Misschien toch maar gewoon op Times houden :wink:

Mocht je nou echt geboeid zijn door dit onderwerp, kijk eens op een kerkklok.. grappig hoe de '4 uur' zich van de romeinse numerieke regelgeving niets aantrekt.. en waarom ook? :)

Klopt IV op een klok schijnt niet uit te zien, heb ik me ooit laten vertellen.

[quote:275e8b7d92="Buzz_D"]Het zijn denk ik de Griekse tekens in Symbol, die als symbolen in wiskundige formules worden gebruikt, waar je mee in de war bent. Sommige Griekse hoofdletters komen wel overeen met de Romeinse, maar de hoofdletter D, C of L is bijvoorbeeld niet te vinden in Symbol.[/quote:275e8b7d92]

Je moet niet het griekse alfabet (Symbol) hebben, maar het latijnse. En aangezien dat het alfabet is dat we nu nog steeds gebruiken voldoet ieder normaal lettertype. :slight_smile:

[quote:0360bb9f13]Klopt IV op een klok schijnt niet uit te zien, heb ik me ooit laten vertellen. Caspar[/quote:0360bb9f13]

Eigenlijk is dat voor de symmetrie gedaan. Nu heb je drie gelijksoortige groepen: I, II, III, IIII, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII. Heb ik ergens gelezen . . .

[quote:2eea4c28b0="Zeekomkommer"][quote:2eea4c28b0="Buzz_D"]Het zijn denk ik de Griekse tekens in Symbol, die als symbolen in wiskundige formules worden gebruikt, waar je mee in de war bent. Sommige Griekse hoofdletters komen wel overeen met de Romeinse, maar de hoofdletter D, C of L is bijvoorbeeld niet te vinden in Symbol.[/quote:2eea4c28b0]

Je moet niet het griekse alfabet (Symbol) hebben, maar het latijnse. En aangezien dat het alfabet is dat we nu nog steeds gebruiken voldoet ieder normaal lettertype. :)[/quote:2eea4c28b0]

Gekke grieken. Erg genoeg dat symbol op de Euro staat! Bij onderstaand stukje uit Ghost World lig ik ook telkens weer in een deuk (huren!)

[quote:2eea4c28b0=“the movie Ghost World”]Sidewinder Boss: Hey. Hey. How many times do I have to tell you? No shirt, no service. Get the hell out of my store. What do you think this is, Club Med?
Doug: It’s called America, dude. Learn the rules.
Sidewinder Boss: “Learn the rules?” No, YOU learn the rules. [b:2eea4c28b0]We Greeks invented democracy[/b:2eea4c28b0].
Doug: [b:2eea4c28b0]You also invented homos.[/b:2eea4c28b0]
Sidewinder Boss: Fuck you.
Doug: You wish. You gotta buy me dinner first. [/quote:2eea4c28b0]

[quote:cfaaee98cf="BertT"][ Eigenlijk is dat voor de symmetrie gedaan. Nu heb je drie gelijksoortige groepen: I, II, III, IIII, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII. Heb ik ergens gelezen . . .[/quote:cfaaee98cf]

Ah, symmetrie… een drie-eenheid… alleen op kerken…vrijmetselaars…

Dan Brown anyone? :lol:

Maar klinkt wel aannemelijk…!

er is ook een verschil tussen kerk-latijn en echt latijn...