ronde hoeken in Illustrator

OK, dit is waarschijnlijk een inkoppertje voor de illustrator gebruikers: heb een rechthoek met ronde hoeken. Wil nu de hoekstraal veranderen. tijdens het tekenen lukt het me wel, maar hoe verander ik het achteraf ?

Is niet zo moeilijk, mits je weet wat de maat is van je rechthoek. Des noods trek je 'm over met het "rondehoekjes-rechthoek"tooltje. wat je doet is klik met deze tool geselecteerd ergens in je werkblad, nu verschijnt er een pop-up waar je de grote van de rechthoek kan instellen en ook de radius van de hoeken.

Andere manier is om met je selectietool de punten van de hoeken handmatig te veranderen d.m.v. het schuiven met de punten en daarna je curves bij te stellen.

Ik hoop dat je m’n uitleg een beetje snap en dat het wil lukken.
Ciao,

ja, ok, maar dan teken ik een nieuwe rechthoek in dit geval lastig om het weer allemaal goed te krijgen, mat maskers etc.

als ik het nou wil veranderen als de rechthoek er al staat ?
punten verschuiven had ik ook aan gedacht, maar leek me omslachtig

ik ben overgestapt van Freehand en daar kan je het gewoon veranderen.
Bij illustrator heb je het transform palet, kan je wel de afmetingen veranderen maar niet de hoekstraal :?

maar.... je moet toch ergens de radius, grote van je ronde hoek in kunnen typen? Lijkt me erg omslachtig om, als ik de hoek van en bestaand kader groter wil hebben, de selectiepunten handmatig te moeten opschuiven........?

Inderdaad Eagerbobnerd... in Freehand is dat gewoon constant aan te passen door een nieuwe straalmaat in te geven. Net zoals in X-press eigenlijk.

[quote:458ef983a1="dino2"]maar.... je moet toch ergens de radius, grote van je ronde hoek in kunnen typen? Lijkt me erg omslachtig om, als ik de hoek van en bestaand kader groter wil hebben, de selectiepunten handmatig te moeten opschuiven........?[/quote:458ef983a1]

ja, tuurlijk kan dat
maar zover ik nu zie alleen als je een nieuwe rechthoek tekent.
maar dmisschien zie ik iets over het hoofd illustrator is nieuw voor mij…

Er is een effect "Effect / Stileren / Afgeronde rechthoek". Hiermee kan je de straal achteraf aanpassen. Alleen kan je deze rechthoek niet gebruiken voor maskers.

Je kan ook als je een ingewikkeld masker hebt die eerst maken zonder ronde hoeken en op een kopie de filter “Filter / Stileren / Afgeronde hoeken” toepassen. Wil je later een andere straal dan pak je je originele masker en pas je de filter op nieuw toe met een andere straal.

(Voor de locatie in de menu’s ben ik uitgegaan van versie 11)

Precies wat Onno zegt... in Effect-Stileer-Ronde Hoeken heb je de goeie oplossing. En volgens mij ook de enige echt makkelijke.

Elke andere optie betekent óf het overnieuw tekenen van een rechthoek, of meerdere rechthoeken maken, zodat je kan terugvallen op het onderliggende, ‘reserve’ rechthoek.