root user??

kan iemand mij vertellen hoe ik moet inloggen in OSX 10.3 als root-gebruiker??? ik ben nu geconfigureerd als iedereen, met een username en password, maar mij lijkt het easier , als alleengebruiker, om als root-gebruiker op te starten en te grbruiken.... of zitten hier nadelen aan vast, omdat ik dan misschien te veel privileges krijg??? ik heb trouwens ook niet een hoofpaswoord opgegeven, is dit belangrijk? wie heeft hier op bovenstaande een bondig antwoord??? alvast een ieder bedankt voor het mee denken, en.......greetz van Texel!!

Zou ik niet doen...

Ik ben ook enige gebruiker op mn iBook en gebruik geen ROOT user.
Mocht ik inderdaad iets moeten wijzigen (in Terminal bijvoorbeeld) dan gebruik ik wel het ‘sudo’ commando…

Root user heeft idd zn voordelen maar ook zn nadelen, ik raad het af.

Hmm, geen root user als gewone user gebruiken, anders krijg je windowsachtige toestanden. Kans op een niet stabiel systeem is veel groter, doordat je privileges krijgt, die je normaal bijna nooit gebruikt, buiten als systeembeheerder dan.

En aangezien je een dergelijke vraag stelt, zou ik dat dus niet doen, :mrgreen:

Met het programma NetInfo-beheer kun je instellen dat het root-account actief wordt.

In het menu Beveiliging staat de optie om de rootgebruiker in te schakelen.
Met hetzelfde menu kun je naderhand ook weer de rootgebruiker uitschakelen.

Heb je nog geen password voor root opgegeven, dan wordt daar als eerste naar gevraagd.

Maar ik ben het met MacEddy en Pimpel eens. Gebruik het alleen als het echt nodig is en niet voor normaal gebruik.

Waarom zou Apple de structuur van het OS zo ontworpen hebben? Echt niet om het nodeloos ingewikkeld te maken. Het voorkomt o.a. ook dat derde partij progjes, dus ook eventuele virussen, Trojaanse paarden, etc., zich in het systeem kunnen nestelen en zo zware schade aanrichten, nog niet te spreken over de schade die door de 'onnozelheid' van de gebruiker zelf kan worden aangericht. Dus....! En wees eerlijk: als je niet weet hoe in te loggen als Root, heb je er zeker ook niks te zoeken 8) .

okiedokie, zo mag ik het zien, lekker snel antwoord op de vraag!!! prima forum dus, enne... ik blijf lekker van de root-user af..... :D :D