Rosetta en OS X

Hallo allemaal,

Zojuist een stukje gelezen over OSX86, heel interessant.
Nu blijkt dit te weren m.b.v. het programma Rosetta om Windows-based programma’s te draaien op een intel systeem.
Nu wil ik graag weten of het hiermee ook mogelijk is om op een Mac een Windowsprogramma te draaien.
(Ik wordt gek van die PC waarmee ik MOET werken i.v.m. een spec. administratie programma. “Nee meneer we ondersteunen geen OS X versie’s, te weinig gebruikers hiervoor.”)
Is Rosetta DE uitkomst?
Wie oh wie weet er meer…

:apple: :apple: Pietje Bell :apple: :apple:

Rosetta is er om de programma's die zijn geschreven voor PPC-architectuur te laten werken (emuleren) op de intel processoren; zij het op een minder hoge snelheid dan wanneer ze native voor Intel zouden geschreven zijn. Je kan er dus helemaal géén windows-programma's mee emuleren; daar is het niet voor gemaakt;

echter zouden de Windows-emulators sneller werken op de IntelMac omdat ze de Intel-processor niet zouden moeten Emuleren. Maar dat is enkel wat ik hoor & lees.

OSX draait op niet intel machines en werkt daarmee met motorola/ibm processoren. Deze zijn anders dan deintel procesoren en geven dus ook andere instructies uit. Alle programma's zijn voor de motorola's en ibm's gemaakt, dus zodra deze programma's lopen op een intel-mac werken ze niet meer. de intel processor snapt de instructies van de oude programma's niet. daarom is er Rosetta. dat stuk software vertaalt deze oude instructies om naar nieuwe instructies die de intel processor wel kan gebruiken. door deze omzetting verlies je echter wel snelheid en daarom noemen ze deze programma's 'niet intel native'. veel programma's worden nu omgezet naar 'native intel' zodat deze programma's optimaal gebruik kunnen maken van de intel processor zonder tussenkomst van rosetta. met rosetta kun je dus geen windows programma's draaien, maar slechts 'oude "motorola/ibm" programma's'.

waarom probeer jij het programma virtual pc niet eens? dit programma emuleert (doet na) het windows besturingsysteem en zorgt ervoor dat je windowsprogramma’s op een mac (een motorola/ibm-mac) kunt draaien. en hiermee kun je wellicht je speciale administratie programma gewoon onder windows op je mac draaien. er zal ook een nieuwe versie van virtual pc komen die native intel zal zijn, maar die laat nog even op zich wachten.

iets duidelijker zo?

Er is een echo gesignaleerd ^^.

[quote:89f5ad17a8="Lord_spianoman"]Er is een echo gesignaleerd ^^.[/quote:89f5ad17a8]

ja, had al eerder op reply gedrukt maar nog niet gepost :wink:

Het draaien van windoos programma's op je IntelMac wordt wellicht een optie zonder MScode. Toch het prog draaien zonder (geemuleerd) XP bureaublad. http://www.winehq.com/

Virtual PC van Microsoft kan een uitkomst bieden. Dit programma laat het toe om Windows en Windows-software op een Mac te draaien. Let wel, het is een emulatieproces en daarom zal je met deze oplossing nooit de snelheid van een hedendaagse PC bereiken.