Routekaart in film opnemen

Ik ben bezig met het bewerken van mijn vakantiefilm in Final Cut Pro 4. De film wil ik laten beginnen met een landkaart met daarop een bewegende rode lijn die de route aangeeft. Maar ik heb geen idee hoe dit moet! Heeft iemand een tip voor mij, b.v. een verwijzing naar een website of iets dergelijks? Alvast bedankt!

Dag pietM,

Ik heb vorig jaar het zelfde probleem ondervonden, toen ik een rondreis grafisch wilde weergeven.
Ik heb het toen als volgt opgelost.
Ik heb in photoshop een laag gemaakt met het plattegrondje, en vervolgens op de tweede laag een lijn geplaatst.
Vervolgens dit bestandje als een .psd bewaard. Dit bestandje geimporteerd in final cut pro, wat allebei de lagen nog herkent. Vervolgens kun je met behulp van keyframes de laag met het lijntje groter maken of verder tonen.
Je krijgt dan als het ware een lopend effect van het lijntje.
Andere manieren zijn volgens mij in flash of adobe after effects, maar daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten, misschien een ander.

Groet, macstijn

After effects is idd een goeie: maar niet voor beginners... In AE kun je - als je de plattegrond op een redelijke resolutie scant - ook over de kaart heen bewegen, en ondertussen de route aangeven met een bewegende lijn. Op zich niet erg ingewikkeld, kost even tijd.

De truc is om de plattegrond op bijv 1500x1500 pixels 72 dpi te scannen. Een PAL Tv heeft een resolutie van 720x576 pixels. De plattegrond kun je dan met keyframes ‘bewegen’ of je zou een 3d laag ervan kunnen maken en dan een camera animeren. Het lijntje kun je op meerdere manieren maken, o.a. met vector paint.

Succes

Ik eens op : http://www.nattress.com/set1.htm

Indiana Jones effect!

Ok, bedankt macstijn, Tjerker en JP voor de tips. Ik ga eens het een en ander uittesten.

Ok, Hier ben ik weer.

Ik heb de tip van JP opgevolgd en het filter aangeschaft. Een aanrader, simpel en niet duur!!! Slechts 25 euros. En je krijgt er nog 20 andere filters bij kado!

Nu ben ik nog op zoek naar een site waar ik goede landkaarten van kan downloaden. Momenteel gebruik ik kaarten van maporama.com maar deze zijn niet zo geschikt voor een video presentatie.

Heeft iemand nog een suggestie voor mij?

Kun je niet even een voorbeeldje plaatsen van het eindresultaat? :)

Weten jullie misschien ook of deze filter set ook werkt in Final Cut Express (2)? Ik zie alleen FCP 3 en 4 op hun site.

Bye,

Sjoerd

Je kan dit vrij makkelijk oplossen door inderdaad een aantal lagen in PS te maken tw: Je kaart, daarover de uitgestippelde route van A-Z (of B, wat je wilt... ;)) En dan die laag met de 'lijn' met de 'croptool' in FCP keyframen. Zo trek je als het ware je lijn in beeld...Moet je wel eerst 'Image and Wireframe' seleteren in het pulldownmenu in je canvas.

Zorg er ook wel eerst voor dat je je PSD aanmaakt in 768x576 px ipv 720x576 en dan non aspect-ratio downscaled naar 720x576 (Dit met het oog op de rechthoekige pixels waar DV-PAL gebruik van maakt.

“Eeh leuk, maar hoe dat zo?”
Probeer maar eens een PSD met in het midden een perfecte cirkel in je 720 canvas te zetten, dan zie je wat ik bedoel…als je em via FW uitspeelt op een monitor is ie rond…in je canvas zal ie lichtelijk ovaal zijn)

Succes!

[3enhur

ik heb gelezen dat je zo een routekaart kunt opnemen in FCP, maar kan dit ook op FCE?

Nee, in FCE kun je, in tegestelling tot FCP, NIET keyframen.

[quote:f829245024="Hans de Bijl"]Nee, in FCE kun je, in tegestelling tot FCP, NIET keyframen.[/quote:f829245024] Klopt. Vandaar, dat low-cost plugin developer CHV een Keyframe Collection heeft gemaakt voor Final Cut Express. Als ik het goed begrijp, heeft ie alle / de meeste plugins van FCE herschreven met keyframe-functionaliteit. Meer info op hun [url=http://www.chv-plugins.com/keyframe.html]eigen site[/url]. Zelf heb ik alleen even met de demo gespeeld, maar het lijkt me zeker interessant! En met € 99 niet al te duur; het staat op mijn verlanglijstje!

Kijk hier eens:

http://www.geethree.com/slick/

gewoon lekker simpel in imovie…

[quote:4ba735c018="macbos"]gewoon lekker simpel in imovie..[/quote:4ba735c018] Ik wil je enthousiasme niet de grond in duwen hoor, maar ik denk dat PietM niet voor niets in Final Cut Pro 4 werkt. iMovie zal hem te weinig flexible zijn, denk ik! Voor mij is dat in elk geval wel zo, vooral omdat het destructieve editing is, in tegenstelling tot Final Cut!

Weet je wat je moet doen.. geen lijntje maken maar een bolletje, da's veel simpeler Maak in photoshop een transparant bolletje. Scan de kaart in op een formaat 4 tot 6 keer zo groot als PAL. Photoshopballetje in de sequence boven de kaart leggen en mbv keyframes laten bewegen over de (bewegende) kaart.

Is dit duidelijk?