Router aansluiten

Ik zeur misschien een beetje.

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik een router moet installeren.

De bedoeling is om een Apple met een PC te verbinden.

Welke router is het beste te gebruiken :roll: :roll:

Wil je draadloos werken of met een kabel?

Enkel heel slechte routers zullen niet werken hoor! :mrgreen:

is toch wel je persoonlijke ervaring.

Met adsl komt je het router binnen met je Telefoonplug(rj11). Het signaal loopt nml over je telefoondraad. Zit meestal nog een splitter(telefoon/internet) eerst tussen en dan gaat ie verder met rj11 naar je router. Vanaf het router naar de computers toe ga je verdermet ethernetkabel(RJ45 connectors) 8 draads kabel…
Speedtouch routers zijn goed en voordelig aan te komen. 4 poorts speedtouch modem kost weinig. Omdat de mensen overgaan naar draadloos modems worden deze modems zeer voordelig van de hand gedaan. Speedtouch modem zijn dmv de browser op ip 10.0.0.138 aan te sturen. Je komt dan in het router. Bij andere router/modems kan het ip 192.168.1.1 zijn.

Met de 4 poort Speedtouch kun je gelijk 4 computer op aaansluiten. Hierdoor kun je dus zowel Macs als PC’s aansluiten. Het 4-poorts router geeft dus ook je verbinding tussen computers onderling. Instellen van het modem is eigenlijk niet nodig. Zeker niet wanneer je de mac op dchp(automatisch ip toekennen) instelt.

Ik heb net een nieuwe router aangeschaft (Netgear WGR 614, 40 euro nij de medimarkt) en de aansluiting van twee wireless Macs en een pc ging probleemloos. Instelling was met een wizard die bij de eerste aansluiting (wired, niet wireless) opkwam en mij door alles heenloodste. Kwestie van een paar minuten werk en ik had zelfs de handleiding niet nodig (maar wel handig als je geen computer kenner bent). Zorg dat je ook je internet provider gegevens bij de hand hebt.

Ik kan Sitecom routers zeker afraden want ik heb al twee moeten vervangen en de ervaring van MediaMarkt met Sitecom routers was volgens hun technische afdeling niet goed; ze komen vaak terug voor reparatie/omruil.