Router opzetten met zeroconf (rendezvous) ipv dhcp

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is een appel/linux/wintel netwerk te voorzien van rendezvous zodat ik geen ip uitdelen hoef te doen met dhcp.

Kan ik een linux server zo inrichten dat hij rendevous ip doet. En hoe zit dan dan met ip adressen.

Ik heb gehoord dat voor windows en linux howl beschikbaar is.

Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er betere alternatieven?

randezvous gebuikt ook het tcp/ip protocol, dus je zult wel een dhcp moeten uitdelen

Ik heb gelezen dat je 2 macs gewoon met elkaar kunt verbinden en dat ze dan zichzelf instellen. Dus dhcp zou denk ik overbodig zijn.

Ik denk dat de router ingesteld moet worden om de andere pc’s via rendezvous te vertellen dat hij een router is en de informatie zoals ip, dns en zo door te geven.

[quote:efb25ab5bc="aequitas"]Ik heb gelezen dat je 2 macs gewoon met elkaar kunt verbinden en dat ze dan zichzelf instellen. Dus dhcp zou denk ik overbodig zijn.

Ik denk dat de router ingesteld moet worden om de andere pc’s via rendezvous te vertellen dat hij een router is en de informatie zoals ip, dns en zo door te geven.[/quote:efb25ab5bc]

Duizel duizel
“Een router die via rendezvous zegt dat hij een router is…”

Ligt het aan mij, of is dit een rare vraag?

Rendezvous gebruikt ip-adressen (levert gewoon de mogelijkheid om te verbinden op een bepaalde naam, ipv een getallenreeks, en scant het netwerk zelf af op apparaten met rendezvous)

Om het netwerk een netwerk te maken, moeten de computers binnen een bepaalde ip-reeks en subnet vallen… that’s where the router comes in… and DHCP!

Want via DHCP worden de juiste gegevens als ipadres en subnet automatisch verstrekt, dus hoef je niet moeilijk te gaan doen… (door alles handmatig in te vullen).

Mijn conclusie: Rendezvous is niet te zien als vervanging voor DHCP, omdat het iets totaal anders is…

Maar goed, zo’n held ben ik nou ook weer niet in netwerken…

Voor zover ik weet is Rendezvous een programma dat zonder configuratie in tcp/ip en andere controlpanels andere apparaten weet te herkennen. Het ziet dat er IP adressen in het (lokale) netwerk bestaan.

Maar om het TCP/IP te gebruiken moet je machine (en eventueel printer, nieuwe HP’s gebruiken ook al Rendezvous) wel een IPadres hebben. Of je dat nou met de hand doet of met DHCP maakt mij niet uit. DHCP is wel het handigst. Ik zie daar niet zoveel nadeel in… Daarna zien alle (osx) macjes elkaar in het netwerk zomaar staan.

Om in de andere Mac binnen te kunnen komen moet je toch wel in het sharing-panel een nieuwe gebruiker aanmaken of een HD delen.

Hoe zit het dan met het princiepe dat als je 2 macs op elkaar aanlsuit dat je zonder instellingen kunt rendevousen dus ook zonder ip setten?

Wel jammer dat het niet zo werkt.

Dan maar alleen opzetten als smb en ftp server dan maar

Hoe Rendezvous dat aanpakt weet ik niet. Staat ook niet zo duidelijk bij [url=http://www.apple.com/nl/macosx/jaguar/rendezvous.html]apple[/url]

Maar aangezien je ook met firewire kunt netwerken moet er toch ergens een ingebakken truukje zitten. Gewoon proberen lijkt me het meest voor de hand liggende. Apples gebruiken sinds een tijdje ook al een ethernet-poort die geen onderscheid meer maakt tussen patch of cross kabels…

We horen graag hoe dit afloopt.