router, switch and wifi router combineren

Ik heb een sitecom wifi router/accesspoint gekocht, (Stecom WL 026) wil deze installeren in een studentenhuis waar reeds een zyxel 10/100 router aanwezig is icm een switch. Ik wil met mijn pas bestelde iBook draadloos kunnen internetten door het studentenhuis en via de iBook draadloos printen (zit een paralelle poort op de router)

Als het even kan wil ik de huidige opstelling ongewijzigd laten en mijn eigen wifi router aan de switch pluggen en dan als accesspoint gebruiken.
Alleen twee routers kan nog wel eens problemen opleveren volgens mij.

zyxel 10/00 router → SWITCH → Sitecom wifi router

Is deze opstelling mogelijk en hoe moet ik mijn wifi router configureren?

Moet ik de DHCP uitschakelen of aanlaten staan? moet ik de instellingen voor ADSL (TISCALI) ook instellen op het router of fungeert het alleen als doorgeefluik van het signaal?

moet ik hem achter de router of achter de switch plaatsen?

mvg,

Christian.

ik heb thuis ook zo'n probleem: een speedtouchmodem met router en daarachter een belkin draadloze router/accespoint... ik dacht het probleem eerst opgelost te hebben door de belkin als accespoint in te stellen, maar daar door kon ik een hoop veiligheidsinstellingen niet meer aanzetten, en immers is er ook een goedkoper accespoint van belkin te koop, niet de bedoeling, dus toen maar 2 routers achter elkaar gezet... bij de speedtouch staat de dhcp server uit, bij de belkin staat deze gewoon aan en heeft de belkin zelf een vast ipadres en dat dient ook ingevuld te worden bij "router" in je netwerk instellingen van je power/ibook... zo ongeveer ja...

zou je dat grafisch weer kunnen geven>? ik volg het niet helemaal,

welke staat achter welke?

PS: ik kan de instellingen van de primaire router niet aanpassen

[quote:08b322d1ae="freechris"]zyxel 10/00 router --> SWITCH --> Sitecom wifi router[/quote:08b322d1ae] Dit is de juiste volgorde

[quote:08b322d1ae=“freechris”]Is deze opstelling mogelijk en hoe moet ik mijn wifi router configureren?[/quote:08b322d1ae]
Je moet de Sitecom router als een draadloze bridge configureren. Dat houdt in dat de Sitecom zelf niet als router aan de slag gaat en ook geen DHCP services aanbiedt. Het enige dat de Sitecom gaat doen is de vertaling maken tussen bedraad netwerk en draadloos netwerk.

[quote:08b322d1ae=“freechris”]Moet ik de DHCP uitschakelen of aanlaten staan?[/quote:08b322d1ae]
DHCP moet je in de Sitecom uitschakelen.

[quote:08b322d1ae=“freechris”]moet ik de instellingen voor ADSL (TISCALI) ook instellen op het router of fungeert het alleen als doorgeefluik van het signaal? [/quote:08b322d1ae]
De Sitecom wordt op een bestaand netwerk aangesloten waar internet toegang gewoon beschikbaar is. Op de Sitecom hoef en mag je dus helemaal niets instellen voor ADSL toegang.
Jouw omschrijving van “doorgeefluik” is de spijker op de kop.

[quote:08b322d1ae=“freechris”]moet ik hem achter de router of achter de switch plaatsen?[/quote:08b322d1ae]
Achter de switch dus.

kan ik dan wel dingen zoals WEP en MAC control inschakelen?

Ja hoor. Die hebben puur betrekking op het draadloze deel van je netwerk dus die kun je instellen. Zou ik ook zeker niet achterwege laten.

De aandachtspunten voor beveiliging zijn:

• SSID niet zichtbaar maken (dat is de naam van je netwerk)
  • WEP beveiliging 128 bits maar nog liever WPA
  • MAC adressen vastleggen van machines die toegang mogen hebben
  • SNMP toegang tot het access point uitschakelen

bedankt voor alle beveilgingstips nog! ik ga er vanavond weer mee aan de slag!

groetjes,

chris.

[quote:67cfb5acd6="macpro"]Ja hoor. Die hebben puur betrekking op het draadloze deel van je netwerk dus die kun je instellen. Zou ik ook zeker niet achterwege laten.

De aandachtspunten voor beveiliging zijn:

• SSID niet zichtbaar maken (dat is de naam van je netwerk)
  • WEP beveiliging 128 bits maar nog liever WPA
  • MAC adressen vastleggen van machines die toegang mogen hebben
  • SNMP toegang tot het access point uitschakelen[/quote:67cfb5acd6]

Ik kan nergens de optie vinden om de SSID te verbergen, of niet te versturen
WPA kan ik ook niet vinden, volgens mij onderstentie dat gewoon niet, kan dat kloppen? kzal nog even op de doos kijken zometeen
mac adressen vastleggen is gelukt
SNMP toegang uitschakelen, maar zowel “local” als “remote” ?? of alleen remote, want die staat standaard uitgeschakeld. En wat is dit SNMP precies?

Chris.

oke ik wou hier nog even op terug komen, alles werkt wel stabiel, maar ik ben er achter gekomen dat als ik de laptop direct op de switch zet, ik ongeveer 200kb/sec down haal en via de wifi router haal ik maximaal 30kb/sec !! ik begrijp niet waar het aan ligt en momenteel heb ik al mijn eigen laptop (iBook G4 12" AE) en met deze kan ik niet eens op de router komen als ik het ip-adres van de router intik:\192.168.123.254 met de toshiba laptop van mn vriendin was dit geen probleem

hoe moet ik nu verder?

[quote:0695bd20b0="freechris"]Ik kan nergens de optie vinden om de SSID te verbergen, of niet te versturen WPA kan ik ook niet vinden... ...En wat is dit SNMP precies?[/quote:0695bd20b0]

Dat van de SSID zal er zeker wel ergens in zitten, maar waarschijnlijk onder een andere naam. Kijk eens naar dingen als closed network of zo.
Dat er geen WPA ondersteuning op zit is best mogelijk, dus wat dat betreft idd doos of handleiding raadplegen.
SNMP staat voor Simple Network Management Protocol en wordt gebruikt om apparaten in een netwerk op afstand te kunnen beheren. Heb je in principe niet nodig en vergroot alleen maar de kans dat anderen met je router gaan rommelen.

Oke bedankt voor de info, heb alleen nog wel het probleem dat als ik mijn ibook op de switch aansluit ik ongeveer 200kb/sec haal en via de sitecom wifi router haal ik maximaal 30kb/sec.

Dat is wel erg vreemd! aangezien het gewoon 11mbit is. waar kan dit aan liggen?

soms krijg ik op het ene moment geen verbinding met een site en dan opeens weer wel. Soms worden bepaalde plaatjes ook niet ingeladen.

:cry:

Staat de iBook in dat geval dicht bij de SiteCom en heb je wel vol bereik in de Airport meter die in de menu balk staat? Je kunt eventueel de SiteCom instellen op een ander kanaal. Dat wil ook wel eens helpen.

ja ik heb hem vrij dichtbij staan en het bereik is helemaal vol! ik zal idd een ander kanaal proberen, welk kanaal is het beste of standaard? of maakt dit in principe niet uit? en een ander probleem is dat ik de laatste keer de router niet meer kon bereiken met het ip-adres wat in de handleiding staat. Moet ik iets veranderen om het vanuit de browser te bereiken?

chris

Welk kanaal het beste is kan ik niet zeggen. Dat hangt van jouw omgeving af, dus trial and error. Het adres van je SiteCom is het adres wat in je netwerk instellingen staat bij router. Dus als je dat in een browser intikt moet je op de SiteCom uitkomen.

ja dat adres staat wel bij router en dat heb ik ingetikt maar ik krijg toch geen verbinding:

Safari kan de pagina ‘http://192.168.123.254/’ niet openen omdat er geen verbinding met de server ‘192.168.123.254’ tot stand kan worden gebracht.

vreemd toch?

Heb uiteindelijk alles goed gekregen, heb de router gereset, op standaard fabriekswaarden laten staan, hij staat nu gewoon op de WANPOORT aangesloten. Heb WEP en MAC control ingeschakeld. De snelheid is nu helemaal in orde. Blijkbaar hoef je zaken zoals DHCP en dyn. IP niet in te voeren, de router pakt als het goed is zelf het signaal!

Moet ik SNMP volledig uitschakelen? of alleen “remote”
ik kan het namelijk zowel voor

local als remote instellen. Allebei uitzetten of alleen remote?

dat SSID of closed network kan ik overigens nog steeds niet vinden, heel frapant!