RSI-achtige verschijnselen: tekentablet ipv muis?

Begin laatste tijd wat last te krijgen van stijve pols (nog geen echte pijn gelukkig) te krijgen. Komt door veel muizen denk ik

Is een tekentablet een (bijna) volwaardige vervanger voor de muis? Zo ja wat is nou een goede en betaalbare? Moet wel onder OS X werken.
Ik zit te denken aan een A6 of A5 model. Een vriend van mij maakte ooit de fout door een grote (A4) model te kopen en die gebruikt het nooit omdat je zo moet ‘zwaaien’ met je arm: je wordt er gewoon moe van! :slight_smile:

Graag ideeen, tips etc. op gebied van RSI-achtige verschijnelen.

Ps. Heb ook muis met linker hand geprobeerd. Gaat erg ongecoordineerd, ben immers rechts! :slight_smile:

Ps2. Denk dat ik met een pen wel het scrollwiel ga missen! :slight_smile:

Ik had drie maanden geleden hetzelfde, vooral op het werk, na altijd met rechts gemuisd te hebben. Nu werk ik op het werk op de Dell met de tweeknops scroll muis links. Op mijn PB met het trackpad en thuis met de eMac nog met de 1knopsmuis rechts (mijn vrouw wordt boos als de muis links staat). Klinkt ingewikkeld maar wende snel en heeft redelijk geholpen. Rechterpols voel ik nog wel een beetje maar dat liever dan een boze Spaanse... PS Nu ik dit lees klinkt het wel een beetje dubbelzinnig, maar voor de dirty-minded onder jullie, ik ben linkshandig dus dat kan het niet zijn!

Over RSI is al een heleboel gezegd. [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=3019&highlight=rsi]Hier[/url] bijvoorbeeld. In de laatste MAcfan staat een bespreking van een aantal programma's ter voorkoming / hulp bij RSI.

Ik heb ook van het een en ander last. Maar de combinatie muis/trackpad/en vooral de Wacom zorgt ervoor dat je variatie in je bewegingen hebt.

Je moet de klachten zeker serieus nemen. Als je het eenmaal hebt kom je er moeilijk vanaf. Paar jaar geleden kreeg ik er ook opeens last van. Het heeft een hele tijd geduurd voor ik weer gewoon kon werken. Wat bij mij geholpen heeft:

• let op je houding (goede stoel, diepe tafel, beeldscherm afstand/hoogte), toetsenbord etc.
• let op dat je je arm/pols niet fixeert in een verkeerde houding
• werk niet te lang, neem rust/pauze
•als je niet hoeft te werken, niet achter de computer gaan zitten (games, internet etc) maar liever gaan sporten: om je rug/schouders/armspieren sterk, te houden (als jeklachten in een vergevorderd stadium zijn is sporten niet goed en onmogelijk)

Ikzelf heb geen last meer sinds ik werk met een tablet. Neem niet de allerkleinste, ook niet een hele grote zoals je zelf al had bedacht. Ik vind de Wacom Intuos II, A5 formaat heel prettig. Door de dikkere, rubberen pen ligt ie goed “losjes” in je hand en hoef je niet te “knijpen” (wat bij de goedkopere, dunne gladde Graphire wel moet) en kun je ontspannen werken.
Na een paar dagen ben je gewend en wil je niets anders meer. Je pols staat in een natuurlijker hoek tov je onderarm dan met een muis. De allerergste muis is IMHO de Apple “puck” Ik krijg nog steeds pijn als ik die gebruik.
een “ergonomisch” toetsenbord kan ook helpen. Ik heb een Apple deelbaar (adjustable) keyboard. Is niet meer leverbaar en werkt alleen met ADB, niet met USB, helaas.
Waar je voor moet uitkijken zijn kussentjes e.d. die je arm of pols ondersteunen. De meeste van dit soort zogenaamde “hulpmiddelen” fixeren je pols of onderam, wat juist niet goed is.

Een heel verhaal, misschien kun je er wat mee.
succes

[quote:44a2010815="EagerB0bNerd"]Je moet de klachten zeker serieus nemen. Als je het eenmaal hebt kom je er moeilijk vanaf. Paar jaar geleden kreeg ik er ook opeens last van. Het heeft een hele tijd geduurd voor ik weer gewoon kon werken. Wat bij mij geholpen heeft:

Een heel verhaal, misschien kun je er wat mee.
succes[/quote:44a2010815]

Hey bedankt voor je uitleg. Tja weetje wat het is? De volgende dag heb je nauwelijks last van en dan denk je oh ik kan weer. En dus ga je weer verder met de dingen die je doet

Je tips over Wacom vind ik goed!

Ik heb een klant die daar advies in geeft.

Het klinkt gek, maar dat je zo af en toe iets voelt hoeft helemaal niet erg te zijn. Je ben dan iemand die naar zijn lichaam luisterd en daar kan je dan op inspelen. Je hebt ook van die mensen die zeggen nooit ergens last van te hebben en opeens hebben zij RSI. Dat zijn van die stresskippen die maar door en doorgaan.

Hulpmiddelen kunnen de klachten wel verminderen, maar het belangrijkste is het zoeken van de oorzaak. Die oorzaak is kan b.v een veeleisende baas zijn en daar kan geen ergonomisch toetsenbord tegenop.

RSI is niet zo'n eenduidig probleem als het lijkt. Van de week stond er nog in de krant dat het vooral aan de lange werktijden lag.

Ik heb mijzelf in de afgelopen 15 jaar klachtenvrij gehouden door een goed (flikkervrij, maar dat is het op een Mac al snel) beeldscherm, een goede stoel (!), een ruime werktafel met het beeldscherm op flinke afstand en een Kensington Trackball. Dit zijn absoluut superapparaten. De 4 knoppen die er op zitten zijn programmeerbaar dus rechtsonder was bij mij de ENTER-knop. Je hand ligt er overheen en je vingers sturen met de biljartbal de muis. Je kan in een ontspannen houding zitten en het ‘mikt’ na een korte gewenning veel makkelijker.

Ik heb ook even een overtollig Wacom-tabletje gebruikt: ik vond het nix. Als ik ergens stress-vingers van kreeg was het dat dunne gladde pennetje wel.

Doe regelamtig iets anders dan computeren. Zet apparaten als fax en printer op loopafstand, niet op armafstand. Jezelf verplichten iets anders te gaan doen heeft weinig effect, je gaat het negeren. Maar wen je een regelmaat van werken, lopen, kofiehalen etc aan.

En nog een supertip die ik zelden of nooit hoor:[b:a4895ecdd3] gebruik shortcuts[/b:a4895ecdd3]. Toetscombinaties zijn vaak veel sneller dan naar een menufunctie muizen. Ik zie zo vaak iemand een formuliertje op het web intikken en dan met de muis neer de OK of Submit-knop gaan. Leer je aan dat al die Aqua-blauwe knoppen met een druk op ENTER ook hun werk doen. Sluit programma’s en vensters met een toetscombi. Koop desnoods QuicKeys om handelingen te automatiseren.

Zie je wel, niemand houd zich bezig met de OORZAAK van RSI. Iedereen vlucht in ergonimische oplossingen. Die helpen zeker, maar de oorzaak blijft.

[quote:73d82b5d7a="Thom"]Zie je wel, niemand houd zich bezig met de OORZAAK van RSI. Iedereen vlucht in ergonimische oplossingen. Die helpen zeker, maar de oorzaak blijft.[/quote:73d82b5d7a]

Thom, je hebt helemaal gelijk. Maar als je creatief werk doet, zit je nou eenmaal met deadlines. Als je voor jezelf werkt, als kleine zelfstandige, ontkom je er niet aan om af en toe eens door te werken.

[quote:6b03815833="Thom"]Zie je wel, niemand houd zich bezig met de OORZAAK van RSI. Iedereen vlucht in ergonimische oplossingen. Die helpen zeker, maar de oorzaak blijft.[/quote:6b03815833]

Wat een onzin. Als er al een duidelijke oorzaak is, dan is het door te lang hetzelfde te doen. En of dat nou komt door een hufterige baas die je met ontslag dreigt als je niet dat klusje nog even afmaakt of uit vrije wil is voor ons niet te bepalen. Van zo’n baas kun je ook hoofdpijn krijgen of overspannen raken. Of de zak krijgen. Waarmee je RSI ook is opgelost?

Als je een baas als [i:6b03815833]oorzaak[/i:6b03815833] ziet dan vrees ik dat je ook je vader en moeder als oorzaak moet zien…