Ik heb de laatste dagen heel wat gelezen over Ruby on Rails, ook de topics hier. (kijk ook eens op www.onrails.be) Maar wat ik me nog afvraag: hoe zit het met concreet gebruik? Heeft er hier al iemand een publieke website in Rails gemaakt? En hoe zet je zo'n dingen online, gewoon ftp'en en hupsakee? Zijn er eigenlijk al veel hosters die Rails ondersteunen?
Ik heb een drietal RoR sites die heel binnenkort online zullen gaan. Gewoon sFTP'en kan, maar is ongebruikelijk bij het deployen van Rails applicaties. Meestal zorg je ervoor dat je project in een Subversion repository zit; met behulp van Capistrano (een deployment tool van RoR) kun je je applicatie synchroniseren en activeren (o.a. het herstarten van de server processen).
Het draaien van RoR sites vraagt om specifieke server software, onder andere fastcgi en bij voorkeur met lighttpd in plaats van Apache. Uiteraard moet je server beschikken over Ruby en de benodigde Rails ‘gems’.
Daarnaast is het verwerkingsproces voor RoR anders dan bijvoorbeeld voor PHP, je laadt nl. een aantal fcgi processen in het geheugen en die blijven dan actief. Dit kost meer RAM en soms ook meer processorkracht. Kortom, dit vraagt specifieke aandacht en kennis. De meeste hosters bieden dit om die redenen (nog) niet aan.
In de US zijn er wel al een paar (textdrive, planet argon), maar als je echt serieus wil werken kom je al gauw bij een VPS of dedicated server terrecht. Ik stap zelf binnenkort over van een VPS naar een dedicated box omdat dit al bijna noodzakelijk is i.v.m. meer RAM behoefte.
Ok, bedankt. Ik zie dat ook cheapo's als Dreamhost Rails ondersteunen, maar om de redenen die jij aangeeft zal dat waarschijnlijk niet zo'n goed idee zijn. Feit is wel dat de prijzen gigantisch verschillen ...
Laat weten als die projecten online staan, ik ben es benieuwd.
Voor diegenen die wat met Rails willen experimenteren: Locomotive (locomotive.raaum.org) is een all-in-one pakket zoals MAMP bvb. Maakt de stap in het onbekende alvast heel wat kleiner.
Of probeer [url=http://tryruby.hobix.com/]deze [/url]site.