Ruimte besparen met Tiger

Goed, ik heb Tiger dus geinstalleerd en met succes. Ben er zeer tevreden over tot nu toe.

Maar heeft iemand nog tips om disk ruimte te besparen? Ik werk op een Powerbook en heb de ruimte echt nodig? Misschien zijn er wat bestanden die je zelden gebruikt en dus (voor de meesten) onnodig zijn.

Alvast bedankt,

Saint

je kunt een aantal talen verwijderen.... er zijn geloof ik wel progjes voor die dat kunnen...

printers verwijderen...

dat scheelt ook nog al wat

Voor de overbodige talen kun je [url=http://www.macupdate.com/info.php/id/9281]DeLocalizer[/url] gebruiken, maar ik weet niet of die al geschikt is voor Tiger. :?

Zie hier voor discussie over de werking binnen Tiger.

Bij mij draait DeLocalizer al. Ben benieuw hoe lang hij er over doet en of het lukt.

Dat ging goed dus. 755 Mb verwijderd.
Maakt natuurlijk geen moer uit op 160 Gb, maar ja, het is het idee.

Ikzelf gebruik Macaroni, die kan automatisch naast permissies herstellen en logs weggooien ook automatisch de overbodige talen verwijderen. Naast de overbodige printers kunnen die taalbestanden een hoop ruimte innemen. 8)

Denk ook aan downloads die je niet meer nodig hebt, films en foto’s die nutteloos op je HD staan (je kunt ze altijd op een CD of DVD zetten) of programma’s die je toch nooit gebruikt.

waarom de taalbestanden verwijderen. Het is slimmer om ze niet te installeren . . .

[quote:d0aa4779e2="levski"]waarom de taalbestanden verwijderen. Het is slimmer om ze niet te installeren . . .[/quote:d0aa4779e2] dat zeker, maar hij had Tiger al geinstalleerd....

[quote:004a159b95="levski"]waarom de taalbestanden verwijderen. Het is slimmer om ze niet te installeren . . .[/quote:004a159b95] De taalbestanden worden bij ieder nieuw programma geïnstalleerd, ik neem aan dat DeLocalizer ook die taalbestanden pakt, Macaroni doet dit tenminste wel. Je kunt dus vrolijk de ander talen achterwege laten bij de installatie van het systeem, maar er zijn nog meer taalbestanden dan alleen die. :roll:

Monolingual bespaart je gauw 500 mb door taalbestanden te wissen.

Oke mensen,

bedankt voor de tips zover. Ik zal die aanbevolen programma’s eens proberen.

Nogmaals bedankt.

Mochten jullie nog meer tips hebben, dan hoor ik het wel.

[quote:bc9bdea182="JeePee"][quote:bc9bdea182="levski"]waarom de taalbestanden verwijderen. Het is slimmer om ze niet te installeren . . .[/quote:bc9bdea182] De taalbestanden worden bij ieder nieuw programma geïnstalleerd, ik neem aan dat DeLocalizer ook die taalbestanden pakt, Macaroni doet dit tenminste wel. Je kunt dus vrolijk de ander talen achterwege laten bij de installatie van het systeem, maar er zijn nog meer taalbestanden dan alleen die. :roll:[/quote:bc9bdea182]

Maar die kun je ook handmatig verwijderen. Appeltje i , en zoek in de info.

TIP! Verwijder onnodige lettertypen, je gebruikt in de praktijk er meestal maar een paar. Je kunt ook de widgets verwijderen, maar dat maakt tiger minder leuk.

Mischien een idee voor een externe HD. hoef je ook minder kieskeurig te zijn

[quote:a3f82b35f6="digitalguru"]Monolingual bespaart je gauw 500 mb door taalbestanden te wissen.[/quote:a3f82b35f6] scheelde bij mij al 1,7 gig :)

[quote:de37561003="Torz"]Maar die kun je ook handmatig verwijderen. Appeltje i , en zoek in de info.[/quote:de37561003] En dan bij ieder programmaatje? :P Dan ben je wel even zoet. :D

[quote:de37561003=“Petje”]TIP!
Verwijder onnodige lettertypen, je gebruikt in de praktijk er meestal maar een paar.[/quote:de37561003]
TIP: ga niet lopen rommelen met lettertypes wanneer je niet precies weet wat je doet. Je zou niet de eerste zijn die slecht tot niet meer werkende programma’s overhoudt, omdat er lettertypes zijn weggegooid die toch eigenlijk wel nodig waren… :?

[quote:ae4112cca2="JeePee"][quote:ae4112cca2="Torz"]Maar die kun je ook handmatig verwijderen. Appeltje i , en zoek in de info.[/quote:ae4112cca2] En dan bij ieder programmaatje? :P Dan ben je wel even zoet. :D

[quote:ae4112cca2=“Petje”]TIP!
Verwijder onnodige lettertypen, je gebruikt in de praktijk er meestal maar een paar.[/quote:ae4112cca2]
TIP: ga niet lopen rommelen met lettertypes wanneer je niet precies weet wat je doet. Je zou niet de eerste zijn die slecht tot niet meer werkende programma’s overhoudt, omdat er lettertypes zijn weggegooid die toch eigenlijk wel nodig waren… :?[/quote:ae4112cca2]

Ik heb dat eens gedaan toen ik mijn mac 1 dagje had, ik kan OSX toen herinstaleren.

macaroni werkt echt helemaal top, goed onderhoud en je kunt zelf schema's en files bepalen die je niet wilt hebben (ook voor Tiger) check : atomicbird.com[/url]

[quote:3bb1d93a31="Petje"]TIP! ... Je kunt ook de widgets verwijderen, maar dat maakt tiger minder leuk. ...[/quote:3bb1d93a31]

Klinkt mij als een heerlijke tip!! Op dashboard zit ik echt niet te wachten. Ik mag aannemen dat je ook kunt voorkomen dat dit zelfs maar wordt opgestart? Ik zag in ieder geval dat het bij een Tigerinstallatie standaard aanstaat. Heb echter bij mijn kennissen met Tiger nog niet bewust genoeg naar de opstart-tab van hun gebruiker gekeken.