Ruis in versterker

Ik heb hier een Fender versterkertje staan die nog nieuw is.

Alleen van tijd tot tijd geeft ie een hele irritante ruis. Verschilt in volume.
Heeft iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik het kan oplossen?

Bedankt

Zit je niet op het verkeerde forum?

Ik heb hier een Samick gitaar-versterker staan en die ruist ook, b.t.w.

(Maar ja, wat wil je voor 49 euro.)

beetje vreemde vraag op een Mac-forum.

ruis of brom? ik neem aan een brom. kan door van alles komen. van mobiele telefoon tot TL buis.

Het gaat toch over Audio? En aangezien ik hier toch actief ben dacht ik...

Het is idd meer een brom.

Een brom kan ook door je kabels komen bijvoorbeeld.

En i.d.d., bij mij is het ook meer een brom.
Maar die wordt meestal wel overstemd door mijn Garageband gefreubel. :wink:

En wat kan ik dan aan die kabels doen?

hij zegt 'kan' . . .

zo’n brom kan werkelijk door van alles komen. probeer eens verschillende kabels en kijk of het weg gaat. probeer eens een andere gitaar. heb je pedalen er tussen? haal die eens weg. ga zo maar door. probeer eens op een ander stopcontact.

oftewel: probeer van alles.

[quote:4de965c6ed="Kabouter"]En wat kan ik dan aan die kabels doen?[/quote:4de965c6ed]

Betere kopen?

Nee, even zonder gekkigheid. Er kan zoveel zijn wat een brom veroorzaakt.

• slechte kabels
  • verrotte connectors
  • apparatuur die storing veroorzaakt
  • de bronapparatuur (gitaar, keyboard, mac)
  • etc.

Stop 'm eens in een geaard stopcontact. En waar gebruik je 'm trouwens voor? Om je gitaar te versterken of iets anders?

Brom (en gekraak) had ik ook bij de connectie tussen mijn mac en radio. Dit kwam door het kabeltje (was een goedkope versie). Heb toen een betere kwaliteit kabel gekocht met gouden pluggen en nu heb ik het vrijwel nooit meer!

[quote:7f523ffce2="t.leffers"]Stop 'm eens in een geaard stopcontact. En waar gebruik je 'm trouwens voor? Om je gitaar te versterken of iets anders?[/quote:7f523ffce2]

Wat is het verschil met een normaal stopcontact dan?

Ik gebruik em om mijn gitaar en piano te versterken.

Het kan ook je voeding zijn... als je een niet gestabiliseerde voeding gebruikt bij audio apparatuur, dan krijg je een bromtoon van 50Hz te horen. En als 't verschilt per vollume... Heb je je vollumeknop al eens ingespoten met contactspray ? dat wil ook nog wel eens helpen !

Een geaard stopcontact heeft van die metalen pinnetjes boven en onderin. Als je je gitaar hebt aangesloten, hoor je dan een verschil in ruis als je je snaren wel of niet aanraakt? Als dit het geval is, kan er ook iets mis zijn met de aarding van je gitaar.

[quote:820b09b757="t.leffers"]Een geaard stopcontact heeft van die metalen pinnetjes boven en onderin. Als je je gitaar hebt aangesloten, hoor je dan een verschil in ruis als je je snaren wel of niet aanraakt? Als dit het geval is, kan er ook iets mis zijn met de aarding van je gitaar.[/quote:820b09b757]

Hij zit in een geaard stopcontact. En als ik de snaren aanraak houd de ruis idd op…