Ruisende speakers

Hoi,

Het heeft misschien net ontzettend veel met een mac te maken, maar als jullie weten hoe ik dit probleem kan oplossen, zal het mijn mac plezier behoorlijk vergroten.

Ik heb 2 creative speakers naast m’n mac staan en ze “ruizen” de hele tijd :cry: .
Ik hoor die ruis vooral als ik geen muziek draai. Maar ook als ik de muziek zachtjes zet hoor ik de ruis er door heen.
Ook als ik de “stekker” uit m’n mac haal hoor ik de ruis? (een raar detail, als ik een van 3 gedeeltes van het stekkertje aanraak ruist hij ontzettend (ook als ik er maar 1 aanraak)).
Weet iemand van jullie hoe dit komt en hoe ik het op kan lossen??
ik hoop van wel…
:wink:

De makkelijkste manier is waarschijnlijk om je speakers een stukje verder van de monitor af te zetten. De elektromagnetiese straling van zo'n CRT is voldoende om storing te veroorzaken aan een veld in de buurt. Als je een flat screen hebt kan het ook zijn dat je afscherming van het kabeltje of de speakers zelf niet goed is. Hierbij ga ik er vanuit dat je Mac wel op een geaard stopcontact is aangesloten. Soms werkt ook dat.

Ik heb zelf een oude iMac (heeft die een ctr scherm???) m'n mac zit helaas niet op een geaard stopcontact omdat ik die niet in m'n kamer heb :cry: . Ik zal wel kijken of het helpt m'n speakers verder te zetten (voor zover de draadjes dat aankunnen)

wel raar vindt ik dat ie vroeger geen ruis had…

Ik heb nog een idee. Als die speakers een voeding hebben en dat is zo'n zwart doosje in het stopcontact, kan het ook zijn dat dat ding stoort. Vooral als die samen met soortgenoten vlakbij elkaar in een tafeldoosje zitten. Je zou kunnen proberen om die verder weg in het stopcontact te doen. Even proberen met een verlengsnoer eerst. Een randaarde is trouwens wle een goed idee hoor. Je kunt in veel gevallen zelf wel iets maken door een verbinding naar de waterleiding en/of een radiator van de cv te maken. Ten laatste: ja, een 'oude' iMac heeft een CRT scherm. Het staat voor Cathode Ray Tube. In tegenstelling tot bv LCD of TFT schermen. CRT's geven zoals gezegd straling af waar elektromagnetiese devices door kunnen worden gestoord. TFT en LCD doen dat nagenoeg niet.

Vandaar de laatste tip: koop zo’n mooie 22" cinema display. :smiley: :smiley:

ik heb mijn mac en spearker in het zelfde stopcontact ziten. nu heb ik op de plaats van de speaker een verlengsnoer geplaatst en daar dan de speaker. Dat helpt helaas niet. is dit wat jij bedoelt met dat verlengsnoer?

Ik heb het opgelost :D . Ik m'n 2 speakertjes een paar centimeter naar achteren geschoven en ze staan nu achter het beeldscherm. Thnx voor je hulp.